Scheren of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laurentii

Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 14:04

Hallo

Ik rijd een NRPS pony van 18 a 19 jaar.
Nu staat hij al sinds de zomer buiten op de wei waardoor hij momenteel dus een dikke vacht van 3-4cm heeft.
Dit had hij vroeger natuurlijk niet omdat hij toen meer binnen stond.
Maar dit is dus echt lastig bij rijden. Zijn hoofdstel knelt zelfs en ik krijg het niet meer in de gaatjes waar het zou moeten zitten.
Dit zorgt dus soms voor té los zittende riempjes.

Nu dacht ik aan scheren, maar aangezien hij 24/24 buiten staat twijfel ik toch.
Ik heb ook altijd geweten dat 1 tot 2 dikke winterdekens genoeg zouden zijn, en dan zou ik ook de benen niet scheren.
Maar nu heeft iemand mij verteld dat je 9 dekens nodig hebt. 4 staldekens voor over dag en dan nog 2 voor snachts en dan nog 3 voor op wei.
Hij wordt 1-2 soms 3 dagen per week gereden.

Ik kan eventueel wel vragen of hij weer in een loopstal mag staan, maar dit is niet zeker omdat er dan plaats moet zijn.
Dus, scheren of niet? En zoja hoeveel dekens zou ik dan nodig hebben?

Dit is Ebonny 2 dagen geleden:
Afbeelding

horselover7

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:07

je zou wel kunnen scheren, maar dan moet je met veel verschillende dekens gaan werken denk ik.

voor s'nachts in de winter zou je echt wel een dikke onderdeken met dikke bovendeken(500 gr) moeten hebben

en waterdicht!

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:28

ja of je doet alleen een race streep dat hij toch zijn warmte met rijden kwijt kan, en een lekkere deken dan in het land

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:22

Je kunt ook ook een deel van z`n borst/onderkant hals scheren. zodat je pony rijdens het rijden wel iets beter z`n warmte kwijt kan.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:28

Je kan deels scheren bv een jachtpatroon maar aangezien ja niet vaak per week rijd zou ik het niet doen.
Als je nou 5keer of meer intensief zou trainen dan zou ik het doen maar je geeft aan dat je max 3keer per week rijd dan vindt ik scheren een beetje overdreve,

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:29

Je kunt ook alleen de onderhals eruit scheren, kan je paard de warmte kwijt en je hoeft geeneens met dekens te slepen ;)

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:33

9 dekens in godsnaam hoe bedenkt ze/hij het.

Je kan er ook voor kiezen om "hunter" te scheren (google maar eens) dan scheer je alleen onder de kaken, halve hals en buik

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:55

Leuke pony, lekker teddybeer :P

Wat betreft je hoofdstel: Je kan op de plaats waar het hoofdstel ligt en waar je er last van hebt, de haren korter knippen met een schaartje. Ik knip bv altijd het bovenste gedeelte van de manenkam kaal (waar het kopstuk ligt). Tevens knip ik haar weg bij de baard waar de sperriem zit.

Wat scheren betreft: niet scheren scheelt een heleboel gedoe. De rotste periode vind ik het voorjaar. Dan wordt het overdag warmer en is het snachts nog koud. Als je dan niet in de gelegenheid bent om dekens te wisselen dan heeft je paard het óf te wam óf te koud.

Ik lees niets over dat je pony zijn warmte niet kwijt kan tijdens het werk. Dat zou voor mij de enige reden zijn om hem te scheren.
Als dit wel een probleem is, dan zou je aan beiden kanten van zijn hals 1 scheerstreep kunnen maken. oké niet heel charmant, maar waarschijnlijk voor je pony wel voldoende om de warmte kwijt te kunnen, en hij hoeft dan geen deken op.

Succes met het nemen van een beslissing!

bonnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:59

Mijn pony is 16 en word 4 keer per week gereden. Hij staat dag en nacht buiten maar heeft wel een schuilstal en met echt koude nachten zetten we hem op stal. Hij heeft ook een erg dikke vacht en met rijden begon hij erg te zweten. Wij gaan hem nu scheren alleen zijn hoofd en benen niet omdat hij buiten staat.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:02

Ik denk dat het niet zo verstandig is..
En 9 dekens, dat is wel heel erg! En als hij/zij 9 dekens op krijgt, kan het zweet niet meer weg die hij bijvoorbeeld krijgt door hard rennen etc, en daardoor krijgt ie ook nog eens schimmel, dus 9 dekens zal ik toch maar niet doen.

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:30

ik lees even mee: ik zit met een jonge merrie (kwpn) die zonder deken op stal staat. ze zweet verschrikkelijk snel (want ze fokt zich vreselijk op) en droogt heel moeilijk. ik ben altijd bezig met stappen, dan zweetdeken, dan stappen, dan strowrijven, dan meer stappen en even rollen. dan is ze nog niet droog, maar minder nat..(om een beeld te geven ik ben (letterlijk!) drie keer zo lang bezig met drogen als met werken zelf)
omdat ze zo vreselijk heet is in dr kop zie ik het eigenlijk niet zitten om haar te scheren (de aanschaf van dekens daargelaten. ze is niet eens van mij). maar nu longeer ik alleen nog maar elke dag: zoals het er nu uitziet kan ik over een week of twee het rijden een beetje oppakken en dan ben ik bang dat het zweten nog veel erger wordt!

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:37

Je kunt zoals vele voor mij al zeiden een apart patroon scheren, zodat ze toch haar warmte kwijt kan en evengoed een stuk haren heeft voor bescherming in de wei. Dat zou mijn keuze zijn in dit geval. Google maar op scheerpatronen dan kom je vanzelf iets tegen.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:56

Als hij 24/24 buiten staat zou ik enkel zijn lichaam scheren en zijn hoofd om het hoofdstelprobleem op te lossen.De benen zou ik zo laten.
En 9 dekens????Vraag me af waar sommige mensen die onzin halen :D
Als je hem 2 goede,dikke dekens oplegt waarvan de bovenste waterdicht en eventueel met een halsstuk dan zal hij het wel overleven hoor :+

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:37

Mijne is ook 19 en net zo'n mooi dicht vachtje als de jouwe, En dat ga ik er vanmiddag er helemaal af laten halen! Ze staat wel snachts binnen. En ze gaat onder een 300 grams staldeken van amigo en een regendeken van amigo daaroverheen, straks als het echt koud word onder 500.
Rijden met een uitrijdeken enz. En ik scheer de benen mee.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:09

Miro heb ik vrijdag van zijn vele haar verlost..
Hij was met die dichte vacht sloom en na 5 minuten al bezweet. Hij kwam al zuchtend en steunend het land uit.
Nu issie weer lekker kaal, we gaan zo meteen alleen zijn hoofd en tussen zijn voorbenen nog even doen want dat lukt in mijn eentje niet, hij moet met zijn hoofd toch even een praampje op.
Ik heb hem helemaal kaal, manen heb ik als een fjord dus daar hoef ik alleen maar een randje af te scheren. Ik heb ook geen zadeldekje laten zitten.
Ik red het altijd met 1x scheren maar dan moet ik wel wachten tot de volledige wintervacht er al op zit.
Nu staat hij onder een 300grams staldeken met regendeken eroverheen.
Als het kouder wordt krijgt hij een 370gr. waterdichte winterdeken op met een 150gr. onderdeken.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:21

mjn haflinger is helemaal geschoren, en ik heb toch echt maar 3 dekens.
1 ongevoerde regendeken, een 150 grams en een 300 grams.
je kan je paard binnen ook gewoon met een outdoordeken laten staan, wel even opletten dat je een deken hebt die goed ademt.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:53

Ik zou ook voor het streepmodel gaan, ondanks 24/7 buiten is dat met een goede deken prima te doen. Waar diegene met 9 dekens
het over heeft, wat een onzin!?????? Lekker laten kletsen want slaat echt helemaal nergens op.
Heb een merrie van dezelfde leeftijd als de jouwe met dezelfde dikke vacht en die gaat binnenkort net als vorig jaar
weer met snelheidsstreep de winter in. Staat weliswaar 's nachts in een buitenbox maar redde het vorig jaar prima met
al die sneeuw en kou met een 300 grams deken. ;) Wel opletten dat je een deken hebt die lang genoeg om de buik is.
Heb een midden streepmodel gekozen vorig jaar, voor voorbeelden van patronen zie:
http://www.whoa.nl/scheren.htm
succes!

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:08

Mijn paardje is ook lekker kaal, ik merk altijd dat als hij een dikke vacht krijgt hij gewoon minder lekker in zn vel zit. Hij leeft altijd weer helemaal op als ik hem heb geschoren. Hij staat nu onder een 300 grams staldeken met regendeken en als het kouder wordt krijgt hij een 400 grams buitendeken met hals op. Mijn paard is een enorme koukleum maar aan 9 dekens hoef ik toch echt niet te denken. Maare, wat denken jullie van de komende winter? Ik heb namelijk gelezen dat het enorm gaat sneeuwen en dat het -25 wordt (op verschillenden sites stond dit) Als het echt zo koud wordt dan krijgt hij een dikke zweetdeken op en daar overheen een staldeken en daar overheen nog een buitendeken zodat ie onder ongeveer 700 grams plus zweetdeken staat, anders overleefd hij dat echt niet, haha ;)

HildeJVW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:11

Ik zal hem niet scheren.. is al wat ouder ern eerder vatbaar voor ziektes..

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:17

Ik zou ook niet scheren, zorg dat minimaal de ondervacht goed droog is voor je hem wegzet. Een deken op het land is niet altijd even ideaal in mijn ogen.

Wil je minder haren erbij, kies voor een ademende regendeken eventueel met voering. Handig is om er 1 op reserve te hebben in geval van erge schade aan de eerste.

Probleem met het hoofdstel, misschien een winter hoofdstel kopen? Eén die goed past in de wintervacht?

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:48

ik hoorde dat er mensen zijn die hun (overigens heel jonge) paard nu pas onder een deken zetten, maar dan wel gelijk een 2 of zelfs 300 grams: en dat ie dan vanzelf zn dikke vacht verliest.. dat zou helemaal schelen, want dat is minder definitief en kort dan scheren en dus houdt ie een beetje een reserve..

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:45

ze verliezen echt de vacht niet als je er een deken op legt..

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:46

kaatje77 schreef:
Je kunt ook alleen de onderhals eruit scheren, kan je paard de warmte kwijt en je hoeft geeneens met dekens te slepen ;)

Lijkt me inderdaad de beste oplossing!
Doen wel meer mensen die ik ken (met koudbloeden/paarden met een dikke vacht zonder dekens)!

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:06

Dat ze misschien over het algemeen vatbaarder zijn voor ziektes als ze geschoren zijn klopt wel maar als je hebt gereden en je paard zweet is die met vacht weer vatbaarder voor ziektes want dat droogt erg langzaam en wordt koud (Zelfs met zweetdeken heb je daar dan meer last van) ;)