Paard ziek geweest, Scheren of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicauvita

Paard ziek geweest, Scheren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 16:50

Ik weet niet of het hier goed staat of dat het bij medisch moet staan..

Mijn paard is afgelopen maand erg ziek geweest, en is ook erg ingevallen. Het gaat nu de goede kant weer op, en hoop er volgende week weer op te zitten. Voordat ze ziek was heb ik een paar dagen gereden (opbouwend) omdat ze herstellend was na een hoefbevangenheid. Nu zal ik dus weer langzaam op moeten bouwen. Nu mijn vraag... Is scheren verstandig of niet. Ik heb een fjord dus er zit aardig wat haar aan, dus als ze niet ziek was geweest had ik haar sowieso geschoren, alleen nu ze ziek is geweest twijfel ik.
En tot welke tijd kan je uiterlijk scheren?

petitparis

Re: Paard ziek geweest, Scheren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:55

je kan scheren tot februari. Ik dacht dat je vanaf maart riskeert de zomervacht te "beschadigen"

staat je pony nu onder de dekens of niet?
Misschien kan je met een strook onderkant hals beginnen zodat je pony z'n warmte kwijt kan in de opbouwfase en indien nodig over een maand dekenmodel, jachtmodel of gewoon volledig scheren

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 17:17

Jah wou er eigenlijk mee wachten tot ze geschoren werd ,maar omdat ze ziek was ( en erg koud had) heb ik haar onder een deken gezet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:20

gewoon wachten en eerst maar eens opbouwen.
Scheren hoeft nu toch ook niet, je bent nog niet aan het werk toch?
Scheren heb ik vorig jaar ook nog gedaan in april toen het ineens zo warm werd en de pony's nog volop in de wintervacht stonden en dus aan het hijgen waren van de hitte. Heb niets aan de zomervacht gezien.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:21

Waarom haal je er niet een "racestreep" vanaf? Dus niet helemaal, maar alleen een deel van de hals en een streep op de romp.. Dan kan je paardje toch de warmte kwijt, maar vat ze geen kou :)

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 17:37

Het gaat me nog niet om nu hoor, eerst gewoon opbouwen tot weer lekker kunnen rijden. En heb voorheen volledig geschoren en dat beviel me wel, soms werd ze alsnog nat onder het zadel.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:38

als het nodig is dan kun je dan altijd nog kijken. Maar als je nu eerst een tijd moet opbouwen, dan zou ik voorlopig niet gaan scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:41

In mijn ogen scheer je zodra dat nodig is. Mocht dat in maart nodig zijn zou ik dat niet laten omdat in enkel gevallen de zomervacht zou worden beschadigt. Scheer wel eens later dan februarie en heb altijd paarden die goed in hun zomervacht zitten.

Als je nu nog op bouwt zou ik in eerste instantie niet gaan scheren. Er kan altijd nog wat af mocht dat nodig blijken. :)