dekens wassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vito05

dekens wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 12:55

Het dekenseizoen is weer in volle gang en hopelijk weer snel afgelopen :D
Maar dan moeten die ellendige dingen weer schoon.
Nu heb ik mijn dekens vaak zelf gewassen en dan toch zijn ze daarna niet meer goed waterdicht.
Ondanks dat dit met het bucaswasmiddel gebeurd was.
Ook als ik de dekens weg bracht naar de wasserette bleek de waterdichtheid niet meer in orde.
Ik ben nu aan het denken om helemaal niet meer te wassen maar dat word ook zo'n vetzooi.
Ik moet echt op aan kunnen van mijn deken aangezien mijn paard 24/7 buiten staat.
Ik lijk wel de enige met waterdichtheidsproblemen met dekens.
Ik heb nu weer een bucas all in one gekocht en vind dit toch net wat te duur om er maar 1 jaar mee te doen, dus wie heeft de ultieme tip.

Jeskim

Re: dekens wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:27

Ik wil hem ook graag horen..
Ik heb mijn dekens een paar jaar terug ook laten wassen, speciaal waterdicht programma. Heb ze een poosje niet gebruikt en nu kom ik er dus achter dat ze totaal niet meer waterdicht zijn.. Lekkere kosten post zo..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:37

als een deken niet meer waterdicht is,danm komt dat meestal door slijtage aan de buitenste laag.

een deken is gemaakt van verschillende stoffen,dat kan polyester zijn,of nylon.of er zit een laagje teflon overheen
die stof zorgt er dus voor dat de deken waterdicht is.
maar als een paard bijvoorbeeld veel rolt dan beschadigd die laag en gaan de dekens dus doorlekken..
ook als een deken behoorliujk vol zit met zand gaat de laag dus kapot en gaat de deken lekken

ja en dan kun je wel wassen met iets uit een flesje wat een heeeeele kleine laag op de deken legt...als een paard een paar keer rolt is dat laagje weg en lekt je deken weer door. :j

ik heb gewoon dekens met minimaal 1200D aan de buitenkant,die gaan zeker weten lang mee.
waterdicht maken doe ik nooit, heb ook het idee dat met dat laagje er op de deken ook meteen niet meer ademt namelijk..
als ze voes zijn gaan ze gewoon naar de wasserij en gaan ze daarna gewoon weer een tijd mee

hier staat ook wel meer info over dekens:
http://www.paardenbenodigdheden.be/info ... rdendekens
Laatst bijgewerkt door ellepel op 08-11-10 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:42

Ik laat mijn dekens elk jaar wassen bij Willy Welkamp. Dat is in Aalten. Dat bevalt mij super!!! Heb meerdere dekens voor mijn paarden. En ik heb sommige al voor het 5e jaar erop liggen en helemaal waterdicht!!!! Moet wel eerlijk zeggen dat ik altijd (dure) dekens koop met inderdaad 1200 D. buitenkant. Weet niet hoe Willy het doet maar het is altijd goed.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:51

Die van mij waren echt niet versleten!!
Ze waren prima waterdicht voor het wassen, ook niet heel goor, maar omdat ik ze een poos niet zou gebruiken heb ik ze laten wassen..

1200D, dat is dus wel aan te raden??

Bij de piaffe ruitersport kun je je deken opnieuw laten impregneren, is dat aan te raden of beter een nieuwe deken aanschaffen??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:01

wat voor merk deken had je dan jeskim?
zeker een oudere deken gaat natuurlijk wel slijten en dat gaat ten koste van de waterdichtheid..
in eigen wasmachien doen is ook niet aan te raden,dan slijten ze ook sneller.

impregneren kun je proberen,maar legt dus echt alleen maar een laagje er overheen, is dat weg dan lekt de deken ook weer door.
maar je kunt het best proberen,als je een dier hebt wat niet vaak rolt gaat de deken misschien wel weer een tijdje mee?

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 14:28

Teflon zit altijd onder de stof nooit erover heen, dat doen ze juist om slijtage te vermijden.

IrisKris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:36

Hallo!

Ik ben ook zo 1 die altijd met die dekens bezig is.. Ik was ze dus eigenlijk niet.. als ze heel vies zijn doe ik het met de hand.. binnenkant met de stofzuiger erop en als het nodig is doe ik het met een spons verder.
Ze zijn nooit echt zo heel erg vies dusja dat is ook weer een voordeel.
Ligt denk ik ook aan of je er geluk mee hebt of niet. Ik heb ook pech gehad met van internet bestellen. 2 dekens niet waterdicht van de 3 dus van internet bestellen doe ik niet meer!
Had een goede spray gekocht die goed hielp.(merk weet ik even niet meer)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:51

Ik had een Pagony, een HH en een Pessoa geloof ik.. Zijn inderdaad niet de duurste merken, hihi..

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 14:52

HH heb ik ook hele slechte ervaringen mee, pagony doet het bij mij ook best goed.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:55

Ik heb meestal de dekens van BR, Rambo, Rhino en Anky. Zijn wel duur maar nooit geen natte paarden.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:00

Bij de boerenbond kun je voor 8 euro een grote bus waterdichtspray halen. Dt spul is bedoeld om tenten, jassen ed waterdicht te maken en het werkt super. Ik heb 3 grote dekens (heb grote paarden) ermee in kunnen spuiten en alledrie hartstikke waterdicht. Ik doe dit ieder jaar nadat ze schoon terug komen van de wasserette en het werkt super en kost weinig.

xxsamm_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:02

Nu heb ik dit maal m'n dekens weggebracht, en voorheen kon ik die in de wasmachine (zonder wasmiddel) doen, of buiten met de tuinslang of in bad wassen. Misschien iemand een wasmachine in de aanbieding? :D
En sowieso doe ik er altijd waterdichtspray over.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:35

Wat ik doe is ze niet met de machine laten wassen maar met de hand de binnenkant schoonmaken met water/shopje en een borstel (of tuinslang) en daarna laten drogen/luchten.

Heb zelf 1 keer de fout gemaakt een deken in de machine te doen, en die zijn daarna gelijk niet meer waterdicht. Je hebt natuurlijk nog wel spray die je kan gebruiken, maar uit voorzorg doe ik het niet meer in de machine en lekker met de hand.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 22:39

Lilian__ schreef:
Wat ik doe is ze niet met de machine laten wassen maar met de hand de binnenkant schoonmaken met water/shopje en een borstel (of tuinslang) en daarna laten drogen/luchten.

Heb zelf 1 keer de fout gemaakt een deken in de machine te doen, en die zijn daarna gelijk niet meer waterdicht. Je hebt natuurlijk nog wel spray die je kan gebruiken, maar uit voorzorg doe ik het niet meer in de machine en lekker met de hand.

Met de hand heb ik ook eens gedaan, maar wat een hel en daarna nog niet echt schoon, nee daar begin ik ook niet aan.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:49

Mijn pagony deken blijkt nog wel waterdicht te zijn, hoera!!

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 09:12

Dat is dan wel fijn en hoe heb je die gewassen?

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:22

Ik laat ze ook altijd wassen en weer waterdicht maken en ze zijn dan ook altijd echt waterdicht.
HH is echt geen slecht merk ik heb die deken 3 jaar gebruikt en ook elke keer laten wassen en waterdicht maken, nooit gehad dat ze waren doorgelekt!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 14:33

vito05 schreef:
Dat is dan wel fijn en hoe heb je die gewassen?

Die is gewassen bij hetzelfde bedrijf als de andere deken.. Zou kunnen dat er bij die andere iets mis gegaan..

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:04

Als je, je deken wilt wassen en water dicht wil houden. Adviseer ik om hem naar een speciaal dekenwas bedrijf te brengen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:11

_Daniquee schreef:
Als je, je deken wilt wassen en water dicht wil houden. Adviseer ik om hem naar een speciaal dekenwas bedrijf te brengen.

Daar ga ik in mee. Waar ik mijn dekens liet wassen moest je extra betalen voor het achteraf weer volledig waterdicht maken. Ik neem aan dat dit gedaan wordt met een bepaalde laag? In ieder geval nooit geen natte paarden meer gehad. Tegenwoordig laat ik de dekens niet meer wassen. Ik borstel zelf de haren eraf en laat ze een week buiten hangen, vervolgens leg ik ze op zolder.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 12:12

Hebben jullie adressen voor me, hier in limboland ken ik er geen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:41

Ik werk bij een ruitersportzaak, en wij laten dekens wassen bij het bedrijf dat ook Bucas verdeelt hier in België. Dus wij zijn zeker dat ze alle Bucas dekens met het juiste product gaan behandelen.
Ook nog geen klachten gehad over waterdichtheid na het wassen.

Een tijdje terug heb ik 1 van mijn dekens hier in de buurt laten wassen en waterdicht maken. Die is lang niet zo goed waterdicht behandeld jammer genoeg.
Dus het is erg afhankelijk van waar je ze naartoe brengt. Misschien op voorhand even informeren bij ruitersportzaken?

jolandapinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:40

wij laten ze meestal wassen voor 12 euro.
of zelf met een flesje van het kruidvat die ze waterdicht houd ,
gaat tot nu toe altijd goed

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:36

_Daniquee schreef:

Dat had ik dus ook gedaan en ook extra betaald voor het waterdicht houden.. Ik zal geen naam noemen van het bedrijf. Maar het zijn ook mensen en een foutje kan zomaar gemaakt zijn, om er twee jaar na dato nog over te gaan bellen..