Na verhuizing (weer buiten) wel of niet deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

Na verhuizing (weer buiten) wel of niet deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 10:09

Op dit moment komt mijn paard helemaal niet buiten (alleen in de bak als ik er ben of wandelen)
Eind deze maand gaan we naar een andere stal verhuizen waar ze wel buiten komt (enkele uren).
Nu zit ik te wikken en wegen of er nu wel of niet een deken op moet. Het liefst heb ik haar zonder deken
maar omdat ze nu al een tijdje binnen staat weet ik niet of het in dit geval prettiger is voor haar.

Wat zouden jullie doen deken of niet? En wat voor deken, alleen regendeken of toch een gevulde?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:12

Als het gewoon droog is en ze van jou in de vacht mag schieten, lekker zonder deken laten! Als het echt de hele dag met bakken uit de hemel komt zou ik toch een ongevoerde regendeken op gooien!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:16

Als je paard voor een deel op stal staat dan is het verstandig om buiten zeker een dekentje op te doen.Dit hoeft geen dikke deken te zijn maar kan een regendekentje zijn,evt met fleece voering.
Als je dit niet doet gaat het haar van je paard groeien en een dikke winter vacht wil je niet hebben op stal.Niets is namelijk zo slecht als een paard wat bezweet is naar buiten te gooien.
Door de dikke vacht krijgen ze het binnen gewoon echt te warm en buiten is het dan te koud...zit je niet op te wachten,kwestie van tijd voordat je paard ziek wordt.

Ik doe het zo al jaren,de vacht blijft binnen de perken en scheer evt de boeg als het toch te warm is binnen.Gaan ze naar buiten dan hebben ze een 0-grams regendeken op.Dit houd veel tegen en als het van de winter echt koud is en er een straffe N/O wind staat dan gooi ik er een heel dunne fleece onder.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:37

Bij ons op stal hebben we genoeg paarden die zonder deken staan hoor Tinky! De paarden komen iedere dag van 9.30 t/m 16u op het land en er zijn nog nooit problemen geweest :n (we hebben binnen stallen en een kleine 40 paarden)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:02

Zal waarschijnlijk van het type paard afhangen,als ik ze zonder deken buiten laat lopen,krijgen ze een vacht die tegen -40gC kan en drijven ze echt hun box uit.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:04

Tinky12 schreef:
Zal waarschijnlijk van het type paard afhangen,als ik ze zonder deken buiten laat lopen,krijgen ze een vacht die tegen -40gC kan en drijven ze echt hun box uit.

Zou het niet eerder te maken hebben met de soort stal? En zijn nl. zoveel stallen waar het binnen nauwelijks warmer is dan buiten.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:05

Ik heb even in je profiel gespiekt en ik heb er enigsinds een beeld bij hoe dat er dan uit moet zien ja haha

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:07

:D Je snaptum en ik kan je vertellen dat de haren zo lang worden dat je er met je hele hand in verdwijnt. 1e keer moeten scheren met schapenmessen omdat de paardenmessen er niet doorheen kwamen :=

Type stal scheeld idd veel,bij ons is de overgang binnen-buiten te groot.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:10

Dus, TS: in wat voor stal komt je paard te staan? Binnen of buiten? En, indien binnen: hoe warm is het daar?

Fairytail

Re: Na verhuizing (weer buiten) wel of niet deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 11:55

Hoe warm het er is durf ik niet te zeggen. Ze kan naar buiten uitkijken (luik kan dicht) en naar binnen toe. Het is niet in een loods maar een stenengebouw.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:17

Fairytail schreef:
Hoe warm het er is durf ik niet te zeggen. Ze kan naar buiten uitkijken (luik kan dicht) en naar binnen toe. Het is niet in een loods maar een stenengebouw.

Ben je van plan het luik open te laten? En hoe zit het met de rest van de stallen?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 12:20

In principe zijn de luiken open, of dat bij slechter weer ook zo is weet ik niet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:28

Anders gewoon even bekijken,vraag ook de andere eigenaren die er staan en kijk hoe de paarden erbij staan.Dekentje is tenslotte zo aangeschaft :)

kyrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:33

Als jij het indd niet erg vind, dat jou paardje zijn/haar wintervacht krijgt dan zou ik hem/haar lekker zonder deken laten lopen.
Mijn paardje staat overdag altijd buiten. En als het regent ook. Hij krijgt geen regendek op. Die wordt toch alleen maar vernietigd door de anderen :P
Een dikke wintervacht sluit kou en regen buiten ;)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 12:38

Omdat de vacht zo belangrijk is vraag ik het juist ook. Omdat ze nu minder in de vacht zit omdat ze binnen staat ben ik bang dat de overgang wellicht te groot is en ze het als nog koud krijgt. Vandaar dat ik naar de ervaringen vraag :)

In ieder geval bedankt allemaal!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:46

Vacht heeft ze zo aangemaakt hoor ;) de vraag was eignlijk alleen of je dat wilde :)
Maar als het klimaat in de nieuwe stal zodanig is dat er weinig temp. verschil is met binnen en buiten,zal ze binnen ook vacht kweken.

Als ze het echt koud heeft gooit ze haar haar omhoog en kruipt in elkaar,goed je paard in de gaten houden dus en zorgen dat ze voldoende brandstof heeft om haar kacheltje te laten branden.
Als het goed is moet je de vacht bijna kunnen horen groeien... :P

Ziet ze er echt triest uit kun je er alsnog een deken opgooien,misschien anders de 1e week een regendek opleggen als het echt slecht weer is en ze gaat naar buiten.Kan ze wat rustiger wennen.

kyrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:50

Tinky12 schreef:
Vacht heeft ze zo aangemaakt hoor ;) de vraag was eignlijk alleen of je dat wilde :)
Maar als het klimaat in de nieuwe stal zodanig is dat er weinig temp. verschil is met binnen en buiten,zal ze binnen ook vacht kweken.

Als ze het echt koud heeft gooit ze haar haar omhoog en kruipt in elkaar,goed je paard in de gaten houden dus en zorgen dat ze voldoende brandstof heeft om haar kacheltje te laten branden.
Als het goed is moet je de vacht bijna kunnen horen groeien... :P

Ziet ze er echt triest uit kun je er alsnog een deken opgooien,misschien anders de 1e week een regendek opleggen als het echt slecht weer is en ze gaat naar buiten.Kan ze wat rustiger wennen.

Hier sluit ik me bij aan. Mijn paard is het immers gewend om zonder dek buiten te staan. Anders zul je hem/haar dit jaar nog even met een dek moeten laten staan en dan kan je van het voorjaar het dek afdoen ;)