Waar ofniet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olandra

Waar ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:35

Ik keek over vacht hoe je het mooi hield in de winter maar toen kwam ik dit verhaaltje tegen, vraag me af als het waar is want de meeste mensen hebben wel een deken op de pony hoor!
Ik zelf ook dus :o

hier het verhaal....

Mensen die niks van paarden weten vinden het altijd zielig als ze in de winter een paard zonder deken zien staan Maar is dit nou zielig ?

Is een deken gezond!
Absoluut niet! een deken op een paard is totaal niet goed voor zijn weerstand paarden kunnen geen gezonde wintervacht ontwikkelen
omdat de deken dat tegen gaat
gaat de deken kapot en kun je niet 1 2 3 een andere deken aanschaffen wordt je paard ziek dan moet je denken aan
Verkoudheid,longontsteking.

De mensen die wel een deken op een paard gooien zijn vaak mensen die dressuur rijden
die denken dat de jury hun paard minder punten geeft zodra ze een dikke winter vacht zien
dat is niet mooi zeggen ze dan !

Ok het is niet mooi maar het is GEZOND en daar moet het toch eigenlijk om gaan
Je hebt in de zomer wel poets werk maar daar heb je een paard voor om te verzorgen en er van te genieten
Maar paarden bibberen hebben ze het dan niet koud
Soms zie je je paard bibberen daarom denken dus veel mensen dat ze het koud hebben
dat is echter niet zo

Wij bibberen op het moment dat wij het koud hebben maar paard niet
als paarden bibberen dan gaan de haren opstaan waardoor ze een lekkere dikke vacht krijgen

Hoe meer ze bibberen hoe hoger en verspreider de vacht gaat staan een paard is dus goed in staat zich zelf warm te houden ook is bewezen dat paarden in de winter helemaal niet in de stal willen
Juist in de zomer gaan ze stal in om de zon te ontwijken
Daar uit kun je ook opmerken dat een paard goed zelf kan beoordelen hoe warm of koud dat paard het wil hebben

Mijn paard van 28 jaar heeft nog nooit een deken opgehad ze is ook nog nooit ziek geweest !

Het is ook gewoon natuur er leven heel veel paarden in het wild ook in Nederland die hebben geen een van alle een deken in de winter

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:40

mhhh hoe jong ben jij ? :+

en wat is nou de seizoensvraag die je zo graag wilt weten? of het zielig is een paard een deken op te doen?
Nee, en moet de eigenaar ook zelf weten, ookal vind je dat zielig, je doet er niks aan ;)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:44

Olandra schreef:
Ik keek over vacht hoe je het mooi hield in de winter maar toen kwam ik dit verhaaltje tegen, vraag me af als het waar is want de meeste mensen hebben wel een deken op de pony hoor!

hier het verhaal....

Mensen die niks van paarden weten vinden het altijd zielig als ze in de winter een paard zonder deken zien staan Maar is dit nou zielig ?

Is een deken gezond!
Absoluut niet! een deken op een paard is totaal niet goed voor zijn weerstand paarden kunnen geen gezonde wintervacht ontwikkelen
omdat de deken dat tegen gaat
gaat de deken kapot en kun je niet 1 2 3 een andere deken aanschaffen wordt je paard ziek dan moet je denken aan
Verkoudheid,longontsteking.

De mensen die wel een deken op een paard gooien zijn vaak mensen die dressuur rijden
die denken dat de jury hun paard minder punten geeft zodra ze een dikke winter vacht zien
dat is niet mooi zeggen ze dan !

Ok het is niet mooi maar het is GEZOND en daar moet het toch eigenlijk om gaan
Je hebt in de zomer wel poets werk maar daar heb je een paard voor om te verzorgen en er van te genieten
Maar paarden bibberen hebben ze het dan niet koud
Soms zie je je paard bibberen daarom denken dus veel mensen dat ze het koud hebben
dat is echter niet zo

Wij bibberen op het moment dat wij het koud hebben maar paard niet
als paarden bibberen dan gaan de haren opstaan waardoor ze een lekkere dikke vacht krijgen

Hoe meer ze bibberen hoe hoger en verspreider de vacht gaat staan een paard is dus goed in staat zich zelf warm te houden ook is bewezen dat paarden in de winter helemaal niet in de stal willen
Juist in de zomer gaan ze stal in om de zon te ontwijken
Daar uit kun je ook opmerken dat een paard goed zelf kan beoordelen hoe warm of koud dat paard het wil hebben

Mijn paard van 28 jaar heeft nog nooit een deken opgehad ze is ook nog nooit ziek geweest !

Het is ook gewoon natuur er leven heel veel paarden in het wild ook in Nederland die hebben geen een van alle een deken in de winter

Ik denk dat hier 1001 discussies over gevoerd zijn............en dat dit de duizendentwee is.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:50

Precies topic 2000 over dekens,
Iedereen moet dat voor zich weten, lijkt mij.
De een doet het wel de ander niet.
Amen :D

joeysgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:05

Of het gezond is? tja ik ben het daar niet mee eens, tenzij je je paard zijn vacht weg neemt met scheren, maar dan heb je natuurlijk ook nog eens zoveel variaties in de dekens.

Zijn de paarden zonder deken en dus met wintervacht per definitie altijd gezonder? Geen idee, die van mij is best gezond en is inmiddels 23 met wintervacht haha het is net een bolletje wol.

en verder het is lekker je eigen keuze of niet dan?

euhm dat was mijn vrij lange stem :o

Lotteenzoo

Re: Waar ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:48

Beetje een raar lang verhaal vind ik zelf...

mjmt22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:27

het komt er gewoon op neer heb je een pony met een goeie wintervacht en heeft die nog nooit een deken opgehad zijn hele leven dan hoef je hem inderdaad in de winter geen deken op te doen is je paard een deken in de winter gewend dan moet je hem wel op doen anders is het inderdaad slecht voor je paard en kan die ziek worden. maar zolang je paard het is gewend is er niks slechts aan en de eigenaar moet inderdaad altijd zelf belsissen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:22

De meningen over dekens verschillen heel erg.
Ik rijd mijn paard intensief, als het kan 5 x per week.
Dan vind ik het fijn als hij niet helemaal bezweet in zijn teddyvacht staat na te puffen als ik klaar ben met rijden.
Daarom krijgt hij in de herfst een regendeken, en naarmate het kouder wordt een winterdeken.
Kijk, ik vind dat als je op korte termijn geen nieuwe deken zou kunnen aanschaffen, je er ook niet aan moet beginnen. Echter zijn er wel goedkope dekens te koop die je als tijdelijke oplossing kan gebruiken.
Of een deken ongezond is, betwijfel ik hoor.
Ik snap je vraag/verhaaltje dan ook niet helemaal :+
Probeer je mensen nu te overtuigen dat heel Nederland dan maar per direct alle dekens weg moet, omdat het zogenaamd slecht voor je paard is?
Iedereen heeft zo zijn eigen redenen achter een deken, ik tegen de wintervacht (oh en ik ben geen dressuurruiter, maar Western, en ik rijd geen wedstrijden) , sommigen tegen exceem, anderen tegen insecten.

Pff wat een verhaal is mijn post geworden haha.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:40

Mijn paard staat 24/7 buiten zonder deken. Ze heeft een goede dikke wintervacht dus ze heeft absoluut geen deken nodig. Ik rijd puur recreatief en ik rijd ze niet echt in het zweet, dus prima, maar op dagen zoals vandaag ... ik had rijles deze ochtend en dan is ze na een uurtje dus echt kletsnat van het zweet, ja dan denk ik toch wel eens dat een deken toch handig kan zijn hoor. Dus ik begrijp zeker de mensen die intensief rijden en dan voor een deken kiezen.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:45

Mijn pony heeft een deken op omdat als ze een te lange wintervacht heeft (en die begint bij haar al heel vroeg) ze niet meer te berijden is. Ze wordt nu ook geschoren en heeft echt last van haar vacht. Na een kwartier stappen loopt ze al te hijgen. Dus dan zal ze echt een deken op moeten.

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:01

ik sheer mijn paarden maar voor 1 ding en dat is dat ze niet zeik en zeik nat worden in de winter. en gewoon sneller droog zijn omdat ze anders ziek worden.
ik vind dat je gewoon moet doen wat je denkt dat het beste voor je paard is ieder paard is anders.

Admeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:57

Mijn paard staat 24/7 buiten en heeft nog nooit een deken opgehad. Ik ga haar nu ook niet een deken opleggen nu het weer slechter wordt. Ze is er gehard in en kan er prima tegen met haar heerlijk dikke vacht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:03

je hebt helemaal gelijk hoor TS...lekker laten staan bibberen...word hij hard van! :(
Het is trouwens een beetje raar om te stellen dat een paard van 28 het altijd zonder heeft gedaan dus ook maar de rest van zijn leven zonder deken moet blijven staan.
Dit soort stellingen kun je niet loslaten op een paard!
Als de situatie verandert ,het paard ziek wordt of toch moeite heeft met zichzelf warm te houden...dan zou hij toch een deken opmoeten..
Als je die signalen negeert behoor je bij mij tot de afdeling dierenbeulen.

EmmaJdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:34

Olandra schreef:

Waarom vinden jullie nu de TS raar?? Lees dan goed!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:37

Verkoudheid of longontsteking heeft met koud hebben niks te maken, komt van een virus.

lodewijkxiv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:48

Precies wat Yahiz zegt, dit is niet per se de mening van de TS zelf, aangezien ze het 'tegenkwam'. De enige twijfel die ik heb omtrent het verhaal is de opvatting van het bibberen. Verder verschilt het per paard of hij/zij een deken nodig heeft, dat ligt aan de manier waarop het paard wordt gehouden.