Miezerig weer,wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LisaDG

Miezerig weer,wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 12:41

Hallo,

Ik zit namelijk nogal in dilemma met mijn paardje.
Ik ben namelijk de eigenaar die zoveel mogelijk mijn paard wil buiten zien lopen,spelen,...
Nu sta ik op een stal met nog 3 andere paarden.

Maar...
Van de eigenaar van de stal mogen ze niet naar buiten als de weides te nat liggen.
Ook heeft mijn paardje last van rotstraal waardoor vochtigheid af te raden is.
Maar hij is nog maar 1,5 en wordt helemaal gek als hij 3 dagen na elkaar moet binnen staan (en ik ook want hierdoor verbeterd zijn rotstraal ook niet => redelijk vochtige stalbedekking en geen of weinig beweging).

De vochtigheid in de stal zou ik oplossen door vlaslemen te gebruiken ipv stro (als dit mag van de staleigenaar)
en het buiten lopen,los ik op door als ik aanwezig ben hem toch de weide in te zetten (tegen de zin van de staleigenaar) of te lopen op het erf.
Maar met zo'n miezerig weer ben ik bang dat zijn rotstraal nog zal verergeren (ook al behandel ik hem met producten).

Het zijn niet de ideale omstandigheden voor een jong paard,maar het is voorlopig de beste oplossing, tot ik misschien een andere plek voor hem vind.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Groetjes,
Lisa

mistid

Re: Miezerig weer,wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:08

Pff, dat zou ik niet doen, toch buiten zetten ondanks dat je dat niet mag van de staleigenaar. Alles aan gras wat nu vertrapt wordt, groeit in de winter niet aan, waardoor de zooi in de weide dan niet te overzien is.

Is er geen paddock ofzo waar hij in kan lopen?

En misschien is deze uitspraak hard, maar dat binnenstaan zal hij toch moeten leren. Als er anderhalf meter sneeuw komt zal je hem ook niet zo makkelijk buiten kunnen zetten.

Waarom vraag je de staleigenaar niet meteen of je geen vlas mag gebruiken? Als het niet mag zou je ook kunnen vragen om stro wat meer opneemt, wij hebben nooit natte stallen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:16

ik ben bang dat je vlas niet mag gebruiken vanwege de mestafvoer
als daar vlas tussen zit en die weten dat niet nemen ze de mest niet mee
(zoals ik dat heb begrepen)

Kun je niet met hem gaan wandelen?
Er bestaan ook van die speciale hoefschoenen die je om de hoef kan doen
die zorgt dat het niet zo nat word en droog blijft.
Hier loopt een haflinger die een hoefzweer heeft en die heeft ook zo een schoen aan.

En binnen staan moeten ze toch indd echt leren anders heb je straks een paard wat niet binnen kan staan (met het oog op als die ooit een blessure krijgt)

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 13:16

@ mistid: Nee, een paddock is er niet aanwezig.
Ik maakte er absoluut geen probleem van dat hij op stro staat. Alleen nu met zijn rotstraal wil ik hem overplaatsen op vlas omdat dit meer vocht opneemt en ook minder in de hoeven kleeft bij langer op stal staan.

Want als ik de staleigenaar aanspreek over het feit dat de stallen niet proper genoeg liggen en niet genoeg bijgestrooid worden,is hij niet zo gediend met wat ik zeg.

Daarom wil ik dit liever zelf doen in combinatie met vlas,dan weet ik zeker dat het in orde zal zijn...

En tuurlijk moet hij binnen kunnen staan. Hij heeft genoeg contact met de andere paardjes,een skippy bal,liksteen,.... maar toch zie ik hem liever op zo'n jonge leeftijd buiten hollen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:18

1,5?
Een opfok zoeken in de buurt waar ie naar buiten kan met leeftijdgenoten!!

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 13:22

@onley: dat wat je zei van het vlas wist ik niet, nuja ik ga toch vnvnd om het met de staleigenaar te bespreken.

Wandelen doe ik regelmatig (eigenlijk zoveel ik kan), de zondag,maandag en dinsdagnamiddag ben ik vrij van mijn job en probeer ik zoveel mogelijk tijd met heb te besteden: wandelen,poetsen,spelen,...
Maar de andere dagen is het al heel donker als ik bij hem aankom en er is niet veel verlichting op het erf waardoor het wandelen wat moeilijker wordt. Ook door het hele slechte weer hier in België.

vieux2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:23

zoek een opfok adres waar hij/zij in een groep met leeftijdgenoten kan ontwikkelen. daar worden ze veel wijzer van. zou nooit een jaarling alleen op laten groeien. ook al loopt ie tussen andere paarden is toch anders als lekker spelen met andere pubers!!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:29

IMJ schreef:
1,5?
Een opfok zoeken in de buurt waar ie naar buiten kan met leeftijdgenoten!!

Sluit ik me bij aan! Is toch veel prettiger voor hem?

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 13:40

Ben ik ook mee akkoord,maar dan moet er eerst een opfok in de buurt zijn...
De dichtste is 50minuten rijden en deze is al helemaal volzet.
Ik ben ook niet van plan om hem ergens te droppen in een opfok en er dan 1x per maand naartoe te gaan omdat het te ver rijden is.
Ook heb ik er al aan gedacht om misschien een shetje bij te kopen van ongeveer dezelfde leeftijd...?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:57

En waar wil je ze dan neerzetten?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:00

sja waarom zou je wekelijks bij een jaarling moeten zijn? dat kan toch best op een plek verder van huis? of zoek een plek bij een kleinschalig iets of bij een particulier die zn paarden altijd op de weide houdt...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:02

Ik snap dat je het moeilijk vindt maar denk vooral aan het welzijn van je paard hè? Die is beter af in een kudde! Dan maar wekelijks een uurtje rijden! Tis niet anders.

Met een shet erbij zou ie ook lekker naar buiten moeten kunnen.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:10

ow en trouwens, mijn eigen ponies staan in kasterlee en de ruin van mn moeder en het veulen van mn stiefpa in perk bij Vilvoorde; dat is ongeveer even lang rijden als wat jij omschrijft. ik kom daar elke week om les te geven en de hoeven na te kijken; zo onmogelijk is dat niet hoor. en dan nog merk ik niet aan het veulen dat ze wat te kort komt als ik een week over slaag...dan geeft ze nog even goed voetjes of wandelt nog even braaf mee.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 14:12

Ik denk dat ik zoveel mogelijk probeer te doen voor het welzijn van mijn paard.
Hij staat ook in een kudde met 3 andere paarden. Het is niet het probleem dat hij geen soortgenoten heeft of dergelijke, daar gaat dit topic namelijk ook niet over.

Enkel dat ik niet weet hoe ik het moet aanpakken met dit weer om hem toch zoveel mogelijk beweging en variatie te geven.

toch bedankt voor jullie reacties :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:15

LisaDG schreef:
Hallo,

Ik zit namelijk nogal in dilemma met mijn paardje.
Ik ben namelijk de eigenaar die zoveel mogelijk mijn paard wil buiten zien lopen,spelen,...
Nu sta ik op een stal met nog 3 andere paarden.

Maar...
Van de eigenaar van de stal mogen ze niet naar buiten als de weides te nat liggen.
Ook heeft mijn paardje last van rotstraal waardoor vochtigheid af te raden is.
Maar hij is nog maar 1,5 en wordt helemaal gek als hij 3 dagen na elkaar moet binnen staan (en ik ook want hierdoor verbeterd zijn rotstraal ook niet => redelijk vochtige stalbedekking en geen of weinig beweging).

De vochtigheid in de stal zou ik oplossen door vlaslemen te gebruiken ipv stro (als dit mag van de staleigenaar)
en het buiten lopen,los ik op door als ik aanwezig ben hem toch de weide in te zetten (tegen de zin van de staleigenaar) of te lopen op het erf.
Maar met zo'n miezerig weer ben ik bang dat zijn rotstraal nog zal verergeren (ook al behandel ik hem met producten).

Het zijn niet de ideale omstandigheden voor een jong paard,maar het is voorlopig de beste oplossing, tot ik misschien een andere plek voor hem vind.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Groetjes,
Lisa

Hierdoor mijn reactie.

Succes met je paard!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:19

Meerdere malen per dag erheen en een stukje wandelen? Verder houdt het denk ik op bij zo'n jong paard! Is er ook nergens een bak in de buurt o.i.d. waar je hem overdag (tegen betaling) in mag/kan zetten?

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 14:24

@IMJ:geen enkel probleem hoor,begrijp vanwaar je reactie komt :)
@Sammetje_: de dichtste bak is ongeveer 15km verderop en dit is van een manege waar elke dag gereden wordt.
Ik denk dat er voorlopig niets anders opzit dan met hem wandelen,poetsen,... en uitkijken naar de zomer, dan staan ze 24/24 buiten