buitenrijden in de sneeuw/winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mexlovenoa

buitenrijden in de sneeuw/winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 11:03

Hoii,

Ik rijd graag buiten.. Nu komt de winter er helaas weer aan. Vorig jaar heb ik een aantal keer een binnenbak gehuurd en voor de rest heeft mijn paard stil gedtaan. Mijn paard wil zelfs zonder ijzers wel eens uitglijden. Zijn er mensen die met hun paard buitenritten maken in de winter als het vriest/sneeuwt??
lijkt me wel erg mooi namelijk.

petitparis

Re: buitenrijden in de sneeuw/winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:16

ik ben al wel eens bij vrieskou op buitenrit geweest en dat een paard dat vierkant beslagen was en ten alle tijde gemakkelijk uitgleed. Ik heb niet meer of minder hinder ondervonden. Ok we hebben wel meer gestapt als anders en minder galop, maar op zand en fijne grindpaden kan je perfect draven zonder uit te glijden en verder gewoon goed uitkijken. bij langdurige vorst is alles vaak "droog gevroren" en is de kans op uitglijden minder.
met een dikke laag sneeuw hou ik het wel voor bekeken, want je ziet niet wat er onder ligt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:25

Ik heb vorig jaar het hele jaar met mijn ONBESLAGEN paard en shet buitengereden :D. Doordat er zó veel sneeuw lag, heb ik prima kunnen rijden als één van de weinige op stal :o . Op de GOEDE stukken heb ik zelfs gedraafd én gegaloppeerd!! Het is wel zo dat ik beter kon rijden op een laag versgevallen sneeuw dan sneeuw die eerst was gesmolten en daarna weer aangevroren was, die stukken werden spek en spekglad :(. Overigens kun je helemaal prima rijden op grasland waar een laagje sneeuw op is gevallen.

Mocht er dit jaar weer zoveel sneeuw vallen dan gaan we gewoon weer lekker naar buiten ;). Ik heb er nu al zin in, het is zó mooi in de sneeuw!! Overigens kan dit wel alleen als er écht een goede laag sneeuw ligt. Als de grond eronder namelijk bevroren is en er ligt maar weinig sneeuw, deed het zeer aan de voeten van mijn paard (mijn shet banjerde overigens overal vrolijk doorheen :D).

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:38

vorig jaar had ik de ijzers eraf gehaald en door gereden. sneeuw was geen probleem.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:35

Ik heb ook lekker door de sneeuw gereden (zie profiel). Galop was geen probleem in de wei.
Paard heeft geen ijzers en staat ook altijd buiten, hij was sneeuw wel gewend.
Met alleen bevroren ondergrond, goed uitkijken dat het niet glad is natuurlijk. En sneeuw waar auto's enzo overheen zijn gegaan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:43

Sees schreef:
Ik heb vorig jaar het hele jaar met mijn ONBESLAGEN paard en shet buitengereden :D. Doordat er zó veel sneeuw lag, heb ik prima kunnen rijden als één van de weinige op stal :o . Op de GOEDE stukken heb ik zelfs gedraafd én gegaloppeerd!! Het is wel zo dat ik beter kon rijden op een laag versgevallen sneeuw dan sneeuw die eerst was gesmolten en daarna weer aangevroren was, die stukken werden spek en spekglad :(. Overigens kun je helemaal prima rijden op grasland waar een laagje sneeuw op is gevallen.

Mocht er dit jaar weer zoveel sneeuw vallen dan gaan we gewoon weer lekker naar buiten ;). Ik heb er nu al zin in, het is zó mooi in de sneeuw!! Overigens kan dit wel alleen als er écht een goede laag sneeuw ligt. Als de grond eronder namelijk bevroren is en er ligt maar weinig sneeuw, deed het zeer aan de voeten van mijn paard (mijn shet banjerde overigens overal vrolijk doorheen :D).

Mijn "shet" is 1.74 maar ik sluit me hier volledig bij aan. Heerlijk voor paard en ruiter. Voorwaarde is wel dat je geen ijzers mag hebben, anders wordt het een glibberpartij.

Mick_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 02:45

gaaf man in de sneeuw.....mocht er sneeuw komen...lijkt me dat echt gaaf om een keer te doen!

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 06:18

De Welsh van ons heeft heerlijk door gelopen het is ook een klein meisje dat haar rijd
maar met de grotere die nog al stuiteren zijn we de winter longerend door gekomen
Door de harde onder grond en dan nog galop en draf is een keer niet erg
maar meerdere keren in de week toch af te raden
vergeet niet dat de vering uit de grond is en voor de gewrichten dit een behoorlijke op donder is
ik wil het mijn paard niet aan doen ik draaf ook niet op de straat het zelfde e

Jewey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 07:14

Ook ik heb vorig jaar redelijk door kunnen rijden. Wanneer er sneeuw lag, dan liever pasgevallen dan platgereden.;) Dat was namelijk wel heel erg glad.
Ik heb overigens kunststof ijzers.

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 17:14

er ligt nu wel wat sneeuw en de grond is bevroren. zijn er mensen die nu buitenrijden?
met ijzers lijkt me het namelijk zo goed als onmogelijk

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:58

Onze buitenbak is zo bevroren dat ik er niet in durf te rijden, maar mijn zusje maakte gewoon fijne buitenritten vorig jaar toen het zo sneeuwde. Nu is het er nog niet van gekomen ivm even geen zadel hebben.

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 21:22

Safiera schreef:
Onze buitenbak is zo bevroren dat ik er niet in durf te rijden, maar mijn zusje maakte gewoon fijne buitenritten vorig jaar toen het zo sneeuwde. Nu is het er nog niet van gekomen ivm even geen zadel hebben.

staat dat paard op ijzers? is de grond niet veel te hard?

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:24

Ik ben net terug van een buitenrit :=
Heerlijk, niemand in het bos, lampje op me kop en alles weerkaatst door de sneeuw dus goed zicht.
Zelfs een stukje gegaloppeerd op het gras met dikke sneeuwlaag en best veel gedraafd. Pony geeft zelf aan wanneer ze wilt stappen ivm hobbeligheid. Ze is niet beslagen.

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:26

Voor ons is het nu zelfs de enige manier om te kunnen rijden en lekker in beweging te zijn.
Lekker warm aangekleed en rijden maar.

Gelukkig zitten wij ook dicht bij de duinen die nu fantastisch mooi zijn

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:30

Nee, onze pony's staan blootsvoets. De grond is natuurlijk wel hard, maar voor stap en drafwerk kan het imo best. Er zijn toch ook zat paarden die het hele jaar door op asfalt een koets trekken? Die gaan ook niet gelijk dood aan beenaandoeningen. Al slijt het op de lange duur wel meer.

Hier galoppeerden de pony's vrolijk door de wei, bevroren of niet :=

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:31

Voor morgen een heerlijke buitenrit gepland. Je moet gewoon even goed kijken waar je langs kan, ik laat mijn paardje kiezen waar hij zijn voeten neer wil zetten. aan welke kant van het pad.
Vind het zelf heerlijk, maar ook mijn paardje vind het heerlijk. Morgen voort eerst de pony mee op buitenrit! denk dat die het ook heerlijk vind!

xxxjosinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:36

Wij gaan altijd lopend naar de manege om daar binnen te rijden, want de buitenbak is ofcorse hard.! alleen zijn de fietspaden nu niet gestrooid :( dus nog steeds niet kunnen rijden.!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 02:04

Als de wegen te doen zijn, ga ik of wandelen of een buitenrit maken. Ze staan gelukkig allebei zonder ijzers, dus het is goed te doen :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 02:09

vorig jaar ook veel buitengereden (wel met onbeslagen paardje)
met een paard met hoefijzers onder zou ik NOOIT door de sneeuw gaan rijden...

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 10:07

migomirre schreef:
Voor morgen een heerlijke buitenrit gepland. Je moet gewoon even goed kijken waar je langs kan, ik laat mijn paardje kiezen waar hij zijn voeten neer wil zetten. aan welke kant van het pad.
Vind het zelf heerlijk, maar ook mijn paardje vind het heerlijk. Morgen voort eerst de pony mee op buitenrit! denk dat die het ook heerlijk vind!

staat je paardje op ijzers? of blootvoets?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 10:11

Helaas zijn mijn paarden niet bomproof genoeg om dit te ondernemen.
Vorig jaar onderuit gegaan met een paard die opzij sprong voor iets en toen op een glad stuk terecht kwam.

Jammer, het was wel echt geweldig!
Dan de shetjes maar weer voor de slee *\o/*

Ga met mijn rijpaarden elk 2x per week naar de binnenbak, zo kunnen we toch wat doortrainen.

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:47

Door de sneeuw rijden is altijd super :D
Heeft een van jullie winterhoefijzers? Daar zitten kalkoenen onder waardoor het paard niet uitglijdt. Nadeel is misschien alleen dat je nooit weet hoelang er in Nederland sneeuw/ijs ligt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:53

Ik ben gisteren nog op sneeuwrit geweest op mijn onbeslagen tinker. Heerlijk! Ik heb gestapt en gedraaft, maar hij had zo veel grip dat ik zelfs een rengalopje had kunnen wagen. Maar meneer was een beetje fris, dus dat heb ik maar achterwege gelaten :Y)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:53

Ik heb mijn paard 8 jaar gelden Scnheesicher gekocht in Oostenrijk en dat is hij nog steeds!
Vorig winter veel buiten gereden in de sneeuw en gisteren en vandaag ook weer.
Hij vindt het geweldig!
Ik laat hem zelf zijn weg zoeken en bepalen wanneer en waar er gedraafd kan worden.

Hij loopt (al 6 jaar) op blote voeten, maar toen hij uit Oostenrijk kwam, had hij sneeuwbeslag onder (sneeuwringen) dat liet ik er hier in de winter ook onder zetten en daar kon ik goed buitenrijden. In Oostenrijk liep hij op dat beslag voor de slee.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:17

Verse sneeuw is inderdaad geen probleem, maar de platgereden sneeuw op de weg vind ik toch wel erg link! Heb vorige week nog gereden, maar wat was het koud!