toch scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eef_juh

toch scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 19:59

Zit een beetje met een dillema. Mijn paardje is altijd geschoren geweest bij de vorige eigenaar en heeft daardoor (vermoed ik) wel een heeeeel dikke wintervacht, dit was vorige winter en die daar voor niet echt een probleem omdat ik dan toch niet de mogelijkheid had om intensief te rijden wegens het slechte weer. Nu rijd ik 2 tot 3 keer op een piste van mijn lesgeefster. hij is elke keer door en door nat (zweet in de zomer amper dus ligt niet aan conditite) en het duurt heel lang eer hij droog is, kheb speciaal zo een bucas regendeken gekocht met een stay dry laag :p die heeft hij sinds eind september op zodat op zen lichaam al wat minder haar groeit maar toch nog genoeg (kreeg eind augustus al een dikkere vacht). Ik zelf zei altijd nee tegen scheren omdat ik van de tweede week van december tot eind januari examens heb en bijna niet rijd dan, dus vond het zo zielig hem in zijn nakie te zetten, maar het is ook best zielig dat hij altijd zo nat staat na het rijden. Dus ben toch aan het twijfelen sinds mijn lesgeefster gisteren zei van wrm scheer je hem niet. Als ik zou scheren dan een jachtpatroon, of het toch maar zo laten? wat denken jullie?

grt

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:50

Merk je dat je paard zijn warmte niet kwijt kan met werken? Want dan zou scheren wel een goeie optie zijn.

Het is niet erg dat je je paard niet droogstapt. Als ie maar op adem is, en koel aanvoelt. Zweet droogt vanaf de huid op. Dus de huid is het eerste droog.

Mocht je paard zijn warmte niet kwijt kunnen dan zou ik ook iets van een jachtmodel doen. (ik doe dit ieder jaar bij mijn paard om dezelfde reden)
Je kan er voor kiezen om benen en hoofd niet te scheren, en alleen gedeeltelijk de hals, gedeeltelijk buik, en liezen aflopen naar de benen te doen.

Succes met je beslissing.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 23:24

ja ik denk dat hij zijn warmte niet echt kwijt kan. hij is altijd op adem omdat ik wel een eindje door wat wegels met hem stap om naar huis te gaan.
mss idd een heel klein gedeelte wegscheren, tis vooral zijn nek, schouder, borst en buik waar hij hard zweet

jessetjuhhh

Re: toch scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 23:25

Als je goeie winterdeken op dpoet houd veel haar tegen maar als hij er erg last van heeft zou ik toch scheren

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 02:53

Als het voor jou gemakkelijker is moet je het gewoon doen, mss alleen de meest bezweette plekken, hij is het al gewoon en hij heeft er meer aan als je langer kan rijden ipv bv 3 uur te wachten tot hij droog is. Plus het is beter voor je humeur dan :-)

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 21:22

jessetjuhhh schreef:
Als je goeie winterdeken op dpoet houd veel haar tegen maar als hij er erg last van heeft zou ik toch scheren

dat doe ik altijd, maar helpt niet zo veel :s tis daarom dat ik aan scheren denk

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:24

Ik zou hem absoluut scheren. Door een dikke deken op te doen heeft je paardje het dan niet koud, want een nat paard op stal, dat is pas vervelend.

SaraMika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:07

Ik zou hem ook scheren, Mijn mini shet heeft ook echt een enorme vacht, het is echt een teddy beer in de winter. Omdat hij nu regelmatig voor de kar loopt was hij ook steeds nat. Daarnaast was hij tijdens het werken na 5 a 10 min aan het hijgen omdat hij zijn warmte niet kwijt kon. Nu hij geschoren is zweet hij natuurlijk wel maar is het zo weg en het gehijg is ook over :-) Hij ziet er erg tevreden uit en heeft een lekkere deken op. Gewoon doen dus!

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:09

Staat hij in de stal of op de wei?

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 13:47

LoveLoes schreef:
Staat hij in de stal of op de wei?

snachts staan ze op een stukje zand achter de stal (worden alleen echt opgesloten als het vriest) en overdag in de wei aan de stal (kunnen dus wel altijd in de stal die geisolleerd is enzo.