Wat voor een soort deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leentje13

Wat voor een soort deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 13:49

Hoi!

als ik gereden heb, is me paard soms helemaal nat en duurt het lang voordat hij opgedroogt is...
Hij wordt niet geschoren, dus daar zal ook aan liggen (kan daar niks aan doen, is me verzorgpaard)
Maar wat voor een soort zweetdeken raden jullie aan??

Groetjes Lenie

chrisje_83

Re: Wat voor een soort deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:00

Een (zware) wollen zweetdeken met hals.

leentje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 14:03

wordt dat dan niet te warm??

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:05

Nee, die leg je erop na het rijden en laat je ong. een half uur tot een uur liggen, dan wissel je hem voor een gewone staldeken.
De zware wollen zweetdeken neemt namelijk meer en sneller zweer op dan een fleecedeken.

leentje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 14:08

Maar hij is niet geschoren he... Dus heeft geen staldeken op?

ruiterplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:45

hoi
je moet zorgen dat je hem goed uitstapt, dat is de belangrijkste, als het paard nog nat is maar niet warm is en niet zwaar ademt is het niet zo erg als een paard nat is en warm.
je moet kijken aan de temperatuur als een paard nietgeschoren is en je legt met de temperatuur van nu een wolle deken op dan zweet hij nog meer omdat het te warm is, nu is een wat dunnere deken beter straks als het kouder is een wolle deken, dan is het idd beter!!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:47

Nat is niet erg, als hij maar niet warm is.
Nat worden ze van de regen ook, zodra ze niet meer warm zijn is de ondervacht zo goed als droog en kan het natte geen kwaad meer.

leentje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 20:44

Ik heb er nu gewoon een zweetdeken op liggen, dus als het straks kouder wordt is een wollen deken goed? En een teddy, kan dat ook?

Bedankt :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:57

Hallo,

Een ongeschoren paard heeft geen deken nodig hoor.
Het is belangrijk dat een paard goed uitgestapt wordt, op adem is en niet meer warm aanvoelt (dus het zweet voelt koel aan ipv warm).
Een bezweet paard droogt op vanaf de huid. In bovenstaande situatie is de huid van je paard droog, en haren voeren het zweet naar buiten toe af.

Ik denk dat als je je paard een zweetdeken oplegt, hij/zij het weer warm gaat krijgen door de deken, en dat ie misschien weer gaat zweten.

Mocht je perse een zweetdeken willen gebruiken, dan zou ik nu echt een dunnetje gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:03

Ik gebruik voor mijn shet (of beertje... :\ ) juist alleen een dunne fleecedeken. Hij is niet geschoren, staat niet onder dekens maar wel gewoon aan het werk. Stap hem een kwartiertje uit dan gaat hij even 10-15 minuten op stal met een fleecedeken. Fijn dun waardoor hij het niet warmer krijgt maar haalt wel even het allernatste uit zijn vacht. Daarna gaat hij weer gewoon lekker naar buiten.

Wol of teddy gebruik ik alleen voor mijn paard die de hele winter onder deken staat en minder dik in zijn vacht komt. Zou het nooit voor mijn shetlander gaan gebruiken, veel te warm.

leentje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 21:42

Oke, bedankt allemaal! :D