Rijden op modderig paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xKatjj

Rijden op modderig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 15:20

Ik heb in de winter altijd last van een vies, nat paard, ik denk dat sommigen dit wel zullen herkennen :P Maar als het paard de hele dag buiten staat in de regen en heeft gerold in de modder, zoals vandaag, hoe doen jullie dat dan met rijden? Ik krijg de modder nooit helemaal weg en twijfel dan of ik wel kan rijden als hij nat en vies is. Dan lijkt het mij dat het zadel gaat schuren. Maar om nou de hele winter niet te rijden... Ik wil geen deken opdoen, ik laat hem gewoon met zijn wintervacht buiten staan ('s nachts op stal).
Wat is jullie oplossing hiervoor? Of gewoon niet rijden?

dorieeen

Re: Rijden op modderig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:22

voor het rijden een poosje op stal zetten? zodat de modder opdroogt, dan flink poetsen dan is het meeste er wel uit denk ik, :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:23

Met een harde borstel de ergste modder eraf borstelen op de plek van t zadel en dan het zadel erop gooien :j
Of, als je modder nog helemaal nat is, even met een natte doek de zadelplek wassen en dan t zadel erop :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:23

als het heel erg is, dan spuit ik de zadelplek af (als het niet te koud is) ik heb een soort badstof dekje, waardoor ze na het rijden weer bijna droog is..

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:24

dorieeen schreef:
voor het rijden een poosje op stal zetten? zodat de modder opdroogt, dan flink poetsen dan is het meeste er wel uit denk ik, :)

ik heb hetzelfde probleem
dit is echt geen oplossing, duurt wel een uur of 2 voordat het is opgedroogd. zoveel is er niet te doen daar :P
Als het echt erg is maak in het schoon met water. als je paard nat is is het niet erg en wat modder af en toe is ook geen ramp :)
Zondag was mijn poown ook helemaal zwart. ben uiteindelijk maar met haar gaan fietsen want het was echt te erg.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:25

Als het niet vriest, zet ik de tuinslang erop. Nat was ze dan toch al.

Wanneer de modder droog is, borstel ik het paard gewoon schoon natuurlijk..

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:25

Hier rijden we gewoon het hele jaar door terwijl ze ook regelmatig een modderbad hebben genomen. Extra poetsen daar waar het zadel ligt en de singel komt, de rest voor lief nemen. Nog nooit last gehad van schuurplekken, wel nadien zadeldekje goed schoonmaken, dus zorgen voor een paar reserve die droog en schoon zijn.
Gaat al jaren goed met zowel de pony;s als de paarden.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:27

Borstel over de plekken van het zadel en hoofdstel en rijden maar!
Na het rijden even onder het zadel en hoofdstel kijken of er niks schuurt en hup de wei weer in :).

Ik rij al weken zo en paard heeft nergens last van.
En niet met natte doeken enzo gaan werken! Zo krijgt je paard het alleen maar onnodig koud!
Ze zijn niet van suiker hoor ;) :)

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 15:27

Bedankt voor de reacties!
Als hij droog is borstel ik het er natuurlijk ook gewoon vanaf :D
Wij hebben alleen ijskoud water, dus afspuiten gaat echt niet. Dat vind ik gewoon zielig.
Dan zal ik maar gewoon de poown afdrogen en borstelen met harde borstel. Meestal deed ik het inderdaad al borstelen met een harde borstel, maar was bang dat het op den duur toch zou gaan schuren.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:29

Pinkey schreef:
dorieeen schreef:

ik heb hetzelfde probleem
dit is echt geen oplossing, duurt wel een uur of 2 voordat het is opgedroogd. zoveel is er niet te doen daar :P
Als het echt erg is maak in het schoon met water. als je paard nat is is het niet erg en wat modder af en toe is ook geen ramp :)
Zondag was mijn poown ook helemaal zwart. ben uiteindelijk maar met haar gaan fietsen want het was echt te erg.

ja sorry ik ga er altijd vanzelf vanuit dat 't paard bij huis staat, dan is het namelijk maar een kleine moeite. :) maar succes er mee! :)

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:30

Sarah staat ook altijd buiten, rolt ook graag (vooral in de modder :+)
Dus regelmatig vies, als ik met haar wil rijden. Ergster vies er even af borstelen, dan even met een vochtige handdoek erover, en dan toch het zadel erop.. :)

Heb tot nu toe geen last ervan gehad...

edit: ik lees net dat je alleen ijskoud water hebt, neem van thuis, even wat warm water mee in een flesje, even op een stukje handdoek even natte doek erover, haal je echt veel mee weg!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:32

Wat is dat toch met dat water??
Waarom zou je in vredesnaam je paard met water "schoon"maken??

Als je in je broek piest is het warm, zodra jij naar buiten stapt word je broek ijskoud hoor, dus warm water gebruiken is onzin.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:36

Wij hebben ook alleen koud water en toen ik haar afspoot van de week, voelde ze super warm! Je legt er toch een dekje op en regenwater is ook koud ;)

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:37

Als ik dan ga wandelen moet ik hem ook gewoon helemaal poetsen.. echt verschrikkelijk. Maar anders gewoon héél goed de rug kuisen van het paard, daar draait het toch eigenlijk om hé :) Of even de stofzuiger erover ofzo :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:40

Modder/zand kun je toch beter even met een natte/vochtige doek eraf vegen. Als je het naar de vacht in borstelt dan kan het namelijk gaan schuren op de plekken waar er door het zadel wat meer druk komt.
Koud water is niet erg hoor. Je hoeft het niet tot op de huid nat te maken. En alleen de zadelplek. En het droog vanzelf weer hoor :) Vaak is t na het rijden alweer droog als je rustig aan doet.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:48

Succubi schreef:
Wat is dat toch met dat water??
Waarom zou je in vredesnaam je paard met water "schoon"maken??

Als je in je broek piest is het warm, zodra jij naar buiten stapt word je broek ijskoud hoor, dus warm water gebruiken is onzin.

Waarom met water, omdat het soms zo veel is dat het er met een borstel niet uitgaat. Als ik dan een natte handdoek pak het makkelijk gaat.
Als het met een borstel lukt, laat ik die vochtige doek wel achterwege.

En waarom warm? omdat ik het zelf niet prettig vind om met koud water te werken. Nu is het nog rond de 10 graden, maar over een tijdje niet meer. Als ik dan met een koude handdoek in mijn handen sta, blijven de rest van de dag mijn handen koud.

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:50

Ik heb hele goede ervaringen met gewoon een zweetmes met van die tandjes, of zo'n rond ding waar vergelijkbare tandjes in zitten. Hiermee krijg je het dikke modder er erg goed af, daarna met een middelharde borstel. Dan heb ik hem altijd echt schoon!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:56

Ik ga niet wachten tot ze droog is, als ze nat is. e krijgt dan de spuit erover (ja in de winter, ze is toch al nat) en spuit de modder vluchtig weg. Daarna zadel erop en hobbelen maar. Als het droog is poets ik het eraf. Het afspuiten vind ze geen probleem.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:34

Nou, dan zal ik haar zomers ook maar helemaal af gaan spuiten voordat ik haar opzadel want dan zit ze enorm onder het stof, en misschien gaat dat dan ook wel schuren _O-

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:38

Als het heel koud is, met een emmer water en een spons het ergste vuil eraf halen. Anders gewoon (snel) afspuiten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:09

Succubi schreef:
Nou, dan zal ik haar zomers ook maar helemaal af gaan spuiten voordat ik haar opzadel want dan zit ze enorm onder het stof, en misschien gaat dat dan ook wel schuren _O-

Stof en modder vind ik toch wel een groot verschil.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:48

PBA_ schreef:
Stof en modder vind ik toch wel een groot verschil.

Modder is nat zand, zand is stof.
Zomer, kort vachtje schuurt makkelijk.
Winter, lange vacht en kan héél wat modder in kwijt voordat het schuurt :)

Tja, ik vind het persoonlijk erg onnodig om een paard helemaal schoon te poetsen voordat je gaat rijden.
Helemaal als je hem niet scheert en dekenloos wilt houden zal ik er zo min mogelijk aan doen zodat hij zichzelf zo warm mogelijk kan houden.
Met borstelen en water maak je alleen de vetlaag kapot en waarom? (want schuren zal het niet doen).

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:56

marise83 schreef:
Wij hebben ook alleen koud water en toen ik haar afspoot van de week, voelde ze super warm! Je legt er toch een dekje op en regenwater is ook koud ;)

Dit is maar schijn. De huid voelt warm omdat er warmte onttrokken wordt aan de spieren. Dat is eigenlijk juist wat je niet wilt. Daarom is koud water goed bij zwellingen of warme benen, het ontrekt de warmte uit het onderliggend weefsel.
Daarom zou ik nooit met koud water wassen voor je gaat rijden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:50

tja, paard is toch al nat van de regen dus een beetje water erover om het verder weg te spoelen kan geen kwaad.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:56

Succubi schreef:
Met borstelen en water maak je alleen de vetlaag kapot en waarom? (want schuren zal het niet doen).

Afspoelen met koud water is écht wat anders dan wassen! De vetlaag gaat toch ook niet kapot door regenwater?!

Er zit een heel serieus verschil tussen de blubberbende in een wintervacht en een stoflaagje in de zomer. Nodig eenieder die dat niet snapt graag uit om eens te komen kijken naar mijn harig moddermonster.