Scheren en dekens.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Scheren en dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:34

Omdat ik toch niet echt een passend antwoord kon vinden op mijn twijfels, maak ik toch maar een topic over.
Ik twijfel heel erg over of ik mijn paard helemaal (muv hoofd en benen) zal scheren of alleen een gedeelte van de hals/borst.

Situatie:
Paard zit nu al goed dik in het haar. Zweet al na 10 minuten rijden en heeft overduidelijk last van haar vacht.
Ze staan 's nachts op stal en overdag ('s ochtends vroeg tot begin van de avond) buiten in het weiland. Wel met mogelijkheid tot schuilen.
Ik heb alleen een 0 grams deken (waar ik natuurlijk nog een fleecedeken onder kan doen) en een 300 grams deken.

Het punt is dus: wel of niet helemaal scheren?

Wie kan mij helpen met voordelen, nadelen en meningen. Want ik kom er zelf niet uit..
Daarbij weet ik ook niet goed hoe ik het moet gaan doen met dekens.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:43

Als je intensief rijdt en met regelmaat en het lang duurt voor je paard is afgekoeld en opgedroogd zou ik voor scheren kiezen...
Met 300 grams kun je voorlopig vooruit en voor echt koud weer zou ik er een dunne onderdeken bij kopen...

Anoniem

Re: Scheren en dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:45

Bedankt voor je snelle reactie!

Mijn punt is vooral dat ik niet weet wat ik nu moet doen. Een 300 grams lijkt mij met deze temperaturen, ook voor een geschoren paard, nog vrij veel.

We zijn nu inderdaad twee uur bezig en dan is ze nog niet volledig droog. En zeker 's avonds is dat geen pretje als je niet altijd uren de tijd hebt..

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:48

Wij hebben de meenste paarden al met twee dekens staan zodat, we zo weinig mogelijk moeten scheren. (Grote hoeveelheid paarden en heethoofden)

Als je paard echt dik in de vacht zit en ze zit naar 10 min al in het zweet, zou ik toch kiezen voor scheren. Als het straks nog kouder wordt, dan is zon bezweet paardje geen pretje!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:51

is het een groot probleem om er een dunnere deken bij te kopen (evt 2e hands)?
dan is het dekenprobleem opgelost en zou ik denk toch voor scheren kiezen...

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:00

Ik heb hetzelfde probleem, ga hem zondag scheren. Is niet te doen om hem droog te krijgen. En een uur onder het solarium heb ik ook niet altijd tijd voor.
Laatst bijgewerkt door AmonRe op 19-10-10 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:02

Scheren gaat sowieso gebeuren, maar ik vind het nog al een verschil om alleen een gedeelte van de hals en borst te scheren of helemaal. Ook qua dekens.

Op zich is een extra deken kopen niet een heel groot probleem. Alleen is het vinden naar de juiste maat (brede hals) vaak nog een probleem, wat 2e hands kopen weer lastig maakt.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:10

Wat dekens betreft ,kan je echt wel genoeg vinden. Maar je moet even zoeken.
En ik zou zeker scheren. Voor het paard prettiger en voor jou ook.