Deken om gewichtsverlies te voorkomen. Wanneer ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Deken om gewichtsverlies te voorkomen. Wanneer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 15:43

Hoi,

Ik heb de vraag al eens eerder gesteld, maar misschien dat nu meer mensen de vraag lezen.
de laatste 2 jaren had ik moeite mijn KWPN-er op gewicht te houden in de winter. Dus nu overweeg ik een deken om hem warm te houden zodat hij daarin minder energie hoeft te steken en dus beter op gewicht blijft.
Hij zit nu al behoorlijk dik in zijn vacht ( vergelijkbaar met fjord op stal !). En in de winter staan ze een dagdeel buiten, de rest op stal. Hij heeft wel een buitenstal, maar de hele stal is behoorlijk warm, het vriest b.v. ook nooit op stal.

Wanneer begin ik nu met een deken en hoeveel grams ?
Ik heb een regendeken, een 100 grams deken en een 200 grams onderdeken. alhoewel ik denk dat die 200 grams onderdeken veel te warm zal zijn.
Moet ik zijn wintervacht nog meer laten groeien of juist niet ?

Zelf heb ik het idee dat hij het meeste moeite heeft met nat weer met veel wind. logisch.
Soms lees ik ook dat paarden hun ( winter) vacht niet meer kunnen gebruiken ( geen haren kunnen opzetten ) als ze een deken ophebben. Maar is dat zo ??? Ik heb ook gewoon kippevel met opstaande haren onder een trui......

Wat doen jullie in dit geval ? Met welke temp een deken en hoeveel gram ?

Vjestagirl

Re: Deken om gewichtsverlies te voorkomen. Wanneer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:45

Natuurlijk is het zo dat paarden hun haren niet meer op kunnen zetten met een deken op. Daar ligt die deken namelijk boven op.

En het hebben van kippenvel met die kleine dunne haartjes van ons onder een trui is niet te vergelijken met een hele wintervacht hebben en een zware deken erop hebben liggen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 15:46

maar een 100 grams deken is dus echt niet zwaar !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:48

De haren buiten de deken (op de hals) zetten ze gewoon uit hoor. En waar de deken ligt is de noodzaak er niet dus ik zou me er niet te druk om maken.

Ik heb onze wpn'er ook onder regendeken staan omdat ik niet wil dat hij energie verspilt aan warm blijven in regen en wind. Hij is nét iets te schraal voor het mooie en ik doe m'n uiterste best om er wat spekkies op te krijgen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:49

Mijn oudje heeft ook moeite met zijn gewicht in de winter. Hij heeft altijd zonder dek gestaan en maakte een mega vacht aan. Toch heb ik gekozen voor een dek deze winter.
Hij staat nu onder zijn regendeken als het echt de hele dag regent. Met kou en snachts staat hij gewoon ''naakt''. Mocht het heel erg gaan vriezen komt er nog iets onder maar dat is pas als het écht winter gaat worden.
Met kou staat hij gewoon zonder deken, ik heb het idee dat hij echt last er van heeft als het regent.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 15:51

Sonja, jouw paard staat dus nu onder een regendeken ? En dan later in de winter meer vulling ?
En staat jouw paard ook op stal en buiten ? Ook met veel vacht ?

S_L Dus jij doet alleen een deken op met regen ( en wind ) ? Helaas heb ik die optie niet ( mijn paard staat niet thuis ). PLus dat ik heb gehoord dat je wel moet kiezen of wel of geen deken omdat het anders de weerstand van je paard geen goed doet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:51

Maris schreef:
maar een 100 grams deken is dus echt niet zwaar !

Het is simpel. Het kan gewoon niet. Die dunne haartjes van ons buigen gewoon om onder een trui, het enige wat er omhoog komt is je huid. De haren van een pony zijn veel dikker en buigen dus niet mee.

En daarbij, wat heeft een pony aan het uitzettend van zijn vacht als er een deken op ligt? Niets toch.

Met een deken wordt JIJ zijn systeem van opwarmen (en niet meer afkoelen). Je ontneemt je paard dus de functie om het precies zo warm te hebben als hij dat zelf wilt, en vervangt dat door 1 temperatuur die door jou is bepaald. Na een sprintje is dat erg warm, en koelt dat slecht weer af.

Ik denk dat als je nu een deken over de vacht van je paard heen gooit hij binnen no time staat te zweten en het veel te warm heeft. Je kunt wel dekens doen, maar dan zou ik hem scheren.

Een anderen manier om hem warm te houden is zorgen dat hij onbeperkt ruwvoer krijgt (vallen ze dus ook veel minder af)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 15:53

hij krijgt onbeperkt ruwvoer .....maar valt dat toch teveel af in de winter. Vandaar de deken....
Scheren vind ik geen optie. Het gaat me er niet om dat hij geen wintervacht mag krijgen (liever wel zelfs ) maar echt op zijn gewicht.

Lauura

Re: Deken om gewichtsverlies te voorkomen. Wanneer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:55

Ja alleen met het slechte weer krijgt hij een dek op. Dan heeft hij het nodig. Als ik hem nu al dag en nacht een dek op doe heeft hij er van de winter niks meer aan.
Mijne staat ook niet aan huis, we regelen onderling met de dekens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:58

maris,wij hebben op stal in elk geval al 2 oudere pony's die al een tijdje onder dekens staan om dat ze veel energie verspillen aan het zichzelf warm houden...en ja die staan in het gras,krijgen ruwvoer bij,maar toch kost het teveel energie

kou is voor geen enkel paard erg,langdurige regen echter wel.,
een gezond dier kan prima met genoeg voer ervoor zorgen dat het kacheltje warm blijft en de haren goed omhoog zetten.
alleen als het lang regent dan gaan die haren plat en kunnen ze ook niet meer omhoog!

belangrijk dus om er bij dieren die zwakker zijn om wat voor reden dan ook, er voor te zorgen dat ze daar tegen beschermd worden.
een schuilstal is heel mooi,maar heb je die niet dan is een deken je vervanging

als je gevoel je zegt dat je er een deken op wilt hebben dan moet je dat gewoon doen.
die van mij staat nu onder een 100 grams deken,ik vond het dan voor vanmiddag wat warm(was hier 16 graden)
maar de nachten zijn wat kouder en omdat hij zijn haren inderdaad niet meer omhoog kan zetten houd ik die 100 grams er dus nu wel op.

was laatste nog een topic over wel of geen deken,daar heb ik ook wat info in gezet wat gaat over regen en haren.
[SV] Heeft mijn paard het koud?

kou is dus niet erg,langdurige regen wel