Kan gras bevriezen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Kan gras bevriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 09:49

Misschien hele domme vraag, maar kan gras ook echt bevriezen? Er zit natuurlijk wel water in. En als het gras bevroren zou zijn, willen paarden het dan, of als het gedooid heeft niet eten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:50

tuurlijk kan het bevriezen en paarden eten het dan gewoon.
wel is het zo dat paarden die anders niet op gras komen wel buikpijn kunnen krijgen na het eten van veel nat/bevroren gras

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:54

Bij veel zonnenschijn en tegelijkertijd lage temperaturen, zoals die kunnen voorkomen in de late herfst en het vroege voorjaar, wordt bij grassen de energie als tussenopslag opgeslagen in fructanen. Hierdoor kan bij paarden hoefbevangenheid optreden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fructaan

Bij mijn weten als het snachts gevroren heeft, en het gras dus bevroren heeft, kan er veel fructaan ontstaan als de zon er plotseling sterk op schijnt.

_Pleasure_

Re: Kan gras bevriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:56

Idd! en daarom is als je bijv. kuil voert het ook erg belangerijk dat je de kuil ontdooit voor het voeren! Ook die extreme kou is niet goed voor de maag...na afgelopen strenge winter was er veel kuil bevroren

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 10:01

Mijn paarden staan nu nog op heel iets gras en worden volledig gevoerd met hooi (qua ruwvoer).
We hebben nog een stukje waar het gras nog vrij hoog staat, hier wilde ik ze van de winter op zetten (dmv) strookbegrazing en deels nog bijvoeren met hooi, zodat ze zolang mogelijk gras binnen krijgen, als is het maar iets.
Vandaar mijn vraag. ;)