fris paard => uitrijdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

fris paard => uitrijdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 00:17

Ik twijfel of ik dit onderwerp hier moest plaatsen of bij VSW, maar het is toch meer seizoensgebonden.

Mijn paard heeft een behoorlijk karakterkopje, wat met dit koude weer extra tot uiting komt.
Ze is 14, warmbloedje, staat 24/7 in de kudde op een weide met inloopstal en krijgt zo goed als geen krachtvoer. Ze heeft steeds hooi en voordroog beschikbaar en is goed op gewicht. Ze heeft een wintervacht, maar die is niet erg dik, dus ze wordt niet geschoren.

Wat is nu het "probleem"... zodra je gaat rijden is ze extra fris en jolig en wordt het moeilijk om haar onder controle te houden. De temperatuur zakt met een paar graden en ze reageerd even fris als een kaalgeschoren sportpaard dat hoog in het krachtvoer staat. Zeker als er ook nog eens een fris windje staat.
Ik heb er niet zo veel last van, hoewel ik ze natuurlijk ook liever wat kalmer heb. Ik moet er nu bijvoorbeeld niet aan denken om een hindernis in de piste te zetten. In de zomer wordt ze hier al half knettergek van, in de winter helemaal.

Nu stelde iemand op stal voor om er een uitrijdeken over te gooien tijden het rijden. "Want dat doen ze toch ook bij geschoren paarden". Ze beweert dat mijn paard hierdoor kalmer zou zijn tijdens het rijden, want ze zou het minder koud hebben en al helemaal geen last hebben van de koude wind.
Heeft mijn stalgenoot gelijk? Er ontstond behoorlijk wat discussie hierover.
Een ander vond het belachelijk een paard tijdens het rijden een deken te geven, als deze anders zonder deken op het land staat.
Ik ben meer van mening dat het toch niet zou helpen bij mijn paard, omdat ze vooral fel reageerd als ze de koude wind op kop krijgt...
Tijdens een wandeling zou ik er dan meer het nut van inzien, omdat de wind hier behoorlijk hard over de velden waait en je toch niet zo actief bezig bent als in de piste.

Oreo

Re: fris paard => uitrijdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 00:31

Ik zou dr gewoon even longeren voor je erop gaat. Kan ze de overtollige energie er uit lopen.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 00:35

Ik geloof niet dat alleen een uitrijdeken zal helpen, mijn paard longeer ik ff als het kouder wordt.
Dat helpt, gewoon ff warm draaien, dan erop en niks meer aan de hand.
Voor mijn paard werkt dat super!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 00:36

het zou zomaar kunnen gewoon proberen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 00:36

ah, zo gek doet ze nu ook weer niet... ik ben ook niet van plan om er een uitrijdeken op te gooien. Ik kan haar wel aan :Y) Ik moet alleen wat meer oppassen met wat ik vraag en op welk ogenblik.
Het is meer de discussie die me aan het denken gezet heeft: zou het verschil maken met een deken, of niet. En is het wel goed voor een paard om tijdens het rijden een deken te krijgen, en na het rijden weer zonder deken in de kudde te vliegen?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 00:37

Met longeren bouw je ook juist meer energie op, waardoor je paard nog frisser wordt.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 00:39

Welnee, je moet m niet uitputten aan de longe maar gewoon even de frissigheid eruit laten lopen. Nou heeft TS de eerste 10 minuten toch ook een tijdbom onder dr?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 00:50

Een tijdbom zou ik het niet durven noemen. Ja, als ik na een halve volte in het zadel een galop vraag ontploft de boel en krijg ik een rodeo. Maar ik begin gewoon met stappen zodat ze op bijde handen de bak gezien heeft (dan weet ik de kabouters zitten), dan even goed doordraven aan een lange teugel om haar warm te krijgen en dan stelling en buiging om haar los te krijgen. Ze geeft hier en daar wel een bok en een hupsje, maar dat kan ik gerust uitzitten. De galop komt pas na minstens 20min rijden.
Ik heb er geen probleem mee dat ze wat frisser staat en mijn stalgenoten ook niet (denk ik), het is puur de discusie van deze namiddag die me aan het denken gezet heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:44

Dit zal voor elk paard verschillend zijn. Het is geen feit dat een uitrijdeken een paard minder fris maakt, dus er over discuseren is ook eigenlijk niet mogelijk.

Voor het ene paard gaat het wel werken, voor het andere paard haalt het niks uit.

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 01:13

Je zou dan ook nog het risico lopen dat ze van dat uitrijdeken zenuwachtig wordt, heeft je stalgenoot daar aan gedacht? :D :o

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:06

gewoon proberen. Sommige paarden reageren doordat ze idd misschien de kou en wind voelen op lichaam, maar anderen worden al heftiger omdat ze op hun hoofd kou en wind voelen..
dus gewoon proberen, vind zelf ook altijd zo vervelend zo'n tijdbommetje onder je met die kou :=

buowerR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:54

Hielp bij mijn oude pony wel! Even warmrijden met uitrijdeken en daarna af. Ik zou ook kriebelig worden van die koude wind.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:59

Mijn bazin in Zweden geloofde wel dat de uitrijdeken ze iets minder fris zou maken. Omdat paarden die de kou op hun vel voelen snel jolig zullen gaan doen. Nu was zij niet zo'n held met rijden dus gaf het haar volgens mij psychisch meer steun dan dat het daadwerkelijk helpt.

Ik kies eerder voor even longeren of op tijd beginnen met draven of een galopje om de frisse bui voor te zijn.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:00

Ik denk dat een deken niet zou helpen bij een paard die normaal altijd gewoon zonder dekens staat.

Denk dat het alleen helpt bij paarden die normaal altijd dekens ophebben en dus ook bij geschoren paarden..

Bij mij hebben de geschoren paarden altijd een inrijdek om met instappen en uitstappen.

Ze krijgen hooguit een deken om als het bijv. hard waait en ze hebben vrij zwaar getraind. Na een springles bijv. Ookal is het zomer (en dus zonder dekens staan)

Maar ik moet wel zeggen mijn paarden (tenminste Amor en Melody) zijn wel drukker/wakkerder als ze geschoren zijn. Bij Zafier heb ik (tot nu toe) niks gemerkt.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:02

Mij lijkt het onlogisch om een paard wat zonder dek in de wei staat met rijden wel een uitrijdeken op te gooien. Bovendien denk ik dat jouw paard daar ook behoorlijk nerveus op kan reageren als ik het zo lees. ( Bij mij hoor je het uitrijdeken namelijk als hij erop ligt).

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 22:16

Uitstappen met een fleece-deken op de kont heb ik vorig jaar eens gedaan, en daar gaf ze niks om... Als ik een knisperende regenjas aan heb, reageerd ze er ook niet op... en ik heb deze zomer eens mijn sleutelbos aan het zadel vast geklikt (had geen zakken) De enige die nerveus werd van het geklingel, was ik :')
Dus in dat opzicht is ze wel redelijk relaxed. Het zijn meer de onzichtbare dingen die eng zijn en een reden geven tot feestjes bouwen in de bak :+

Mij lijkt het ook ontzettend onlogisch om een paard dat zonder deken staat, te gaan rijden met deken. Dan kunnen ze hun warmte helemaal niet meer kwijt.
Het valt me ook op, als ik na het rijden een deken op mijn paard gooi op de poetsplaats, dat ze het zweet gewoon niet kwijt raakt. Ze blijft veel langer nat. (ik stap ze wel altijd uit na het rijden, maar ze blijft lang nat op haar flanken) Zonder deken is ze droog wanneer ik alles opgeruimd heb, met deken kan ik haar nat in de kudde gooien >;) dus dat doen we niet meer. Ze krijgt desnoods wel een extra borstelbeurt om weer op temperatuur te raken.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:32

Ja of het werkt weet ik niet. Je kan het eventueel proberen om gewoon de eerste 10 - 15 minuten een uitrijdeken of gewoon een zweetdeken erover heen te gooien. Misschien dat ze dan door de warmte wat rustiger blijft.En anders inderdaad misschien even 15 min aan de longe laten uitrazen.