Beste keuze? Scheren, of in de 'kou' laten opdrogen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Beste keuze? Scheren, of in de 'kou' laten opdrogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 20:30

Nog een vraag over scheren, worden jullie er al moe van? Ik wel ;)

Ik heb mijn paard 24/7 buiten staan. Vorig jaar is ze geschoren (toen stond ze nog op stal) en moest onverwacht dag en nacht naar buiten, niet ideaal, maar het ging goed. Ik wilde haar dit jaar eigenlijk niet scheren, maar ze is nu al ontploft. Ze hebben een schuilstal en onbeperkt ruwvoer. Ik mag bij de buren in de (binnen)bak rijden, heerlijk. Alleen is ze zo nat na het rijden dat het wel een uur duurt voordat ze droog is. In de winter nog langer (ik heb haar al eens een winter niet geschoren, toen stond ze thuis en was ik zo'n 2 uur bezig voordat ze droog was). Het probleem is dat ze nat is na het rijden, en na het uitstappen nog even 'extra' door lijkt te zweten,

Maargoed, ik weet dus niet wat erger is. Ik kan haar niet 'op stal' zetten om te laten opdrogen. Zo de winterdeken op een nat paard leggen is toch ook niet echt een optie? Scheren wel? Ik wil graag blijven rijden deze winter. Mocht het allemaal niet lukken dan moet het rijden maar even op een lager pitje, maar ik wilde graag wat ervaringen van bokkers weten met natte paarden 24/7 buiten (wel met deken op, ik weet dat het zonder niet zo'n probleem is) en met paarden die zo gehouden worden en geschoren zijn.

Edit; nog even wat duidelijker mijn paard staat dus al met een deken op.
Laatst bijgewerkt door Tivara op 15-10-10 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:36

Denk dat scheren dan toch wel de beste optie is, als je geen stal tot je beschikking hebt. Misschien dan een ander model erin scheren, zoals nek bloot en de onderkant van de buik en de rest zo laten (haar op de benen is wel goed om te houden). En dan misschien een halsdeken op in de wei?

edit:
Zoals 5 of 6 op dit plaatje..
Afbeelding

_00_0

Re: Beste keuze? Scheren, of in de 'kou' laten opdrogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:37

is je paard over het hele lichaam echt zeiknat?

Indien hij niet helemaal zeiknat is kan hij het met een goede wintervacht zelf goed oplossen hoor, geen stal voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:37

Misschien dat gedeeltelijk scheren voor jou een optie is? Zodat ze wel wat warmte kwijt kan, maar niet helemaal "bloot" staat?

Als je wel wil blijven rijden en je paard na 2 uur nog niet droog is dan lijkt niet scheren me niet te doen, de kans op verkoudheden en ziekte vind ik dan te groot.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:38

Kijk eens op die site van paardnatuurlijk, daar staat een heel interessant stukje namelijk! Zal het even opzoeken voor je, maar iig heb je in principe totaal geen zweetdeken nodig, die functie zit namelijk al lang in de paardenvacht ingebouwd. :)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 20:45

@Miss_Malfoy; dat stukje heb ik inderdaad gelezen, maar volgens mij geld dat voor paarden zonder deken. En ik heb mijn paard met deken op staan zoals hierboven staat :) Of kan je ook zo weer een winterdeken op een nat paard gooien, nee toch?
@Pelryo; ze is over haar hele lichaam nat. En het probleem is dat er weer een deken op moet.
@Roxxiej; waarom een halsdeken op in de wei? Dan zou ze dus gewoon altijd een halsdeken op moeten toch? :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:46

Shoot, ehm, dekens eraf? O:) Nergenst goed voor toch. :+

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 20:49

Voor mij wel, kan ik mijn handen namelijk warmen onder haar deken in de winter :+ Nee, grapje. Wij hebben (nog) geen licht op de wei, Tivara vindt het erg leuk om op het 'modderplekje' te gaan rollen, en dat altijd net te doen als ik eraan kom (of het regent). Waardoor ik dus een nat-modderpaard heb. Niet erg, maar als ik in het donker dat schoon moet gaan maken om er een zadel op te leggen.. Hmm... Gewoon opzadelen is al lastig genoeg. Daarnaast wil ik haar vacht toch een beetje binnen de perken houden omdat ik wedstrijden rijd, dus ja.. Het is voor MIJN gemak dat mijn paard onder een deken staat :+

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:49

alleen zijn 'lijf' scheren dan? dat je de benen en het hoofd ongeschoren laat?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 20:50

Daar zit ik ook over te denken, maar ikw as benieuwd of er bokkers zijn die hier ervaring mee hebben?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:51

Als je paard na het rijden zo ontzettend nat is en zo slecht droog zou ik persoonlijk voor scheren gaan. Maar ik zou wel idd de benen en het hoofd ongeschoren laten en een deken met een hals nemen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:52

Nou, als jij je paard de hals scheert, of gedeeltelijk, betekend dat dat ie meer warmte kwijt kan, maar s'nachts bijvoorbeeld heel veel warmte verliest doordat ie daar geen haar heeft. Halsdeken geeft hem dan in de winter net ietsje meer warmte..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:53

Een paard met zo'n dikke vacht dat je er niets meer mee kan is handig zeker?
Leuk als je boshobbelt, maar als je je paard enigsinds fanatiek rijd red je het er niet mee.
Nee, hier staan ze onder een ongevoerde regendeken maar ze zitten nu al erg dik in de vacht!
Die zullen ook geschoren worden straks, anders kan je er niets mee.

De een word niet geschoren want ze komt gelukkig niet zo dik in haar vacht.
Die heeft dan ook max 200 gram op de gedurende winter om haar enigsinds korter te houden.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 15-10-10 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:53

Eén van mijn paarden is ook geheel geschoren, op zijn benen en de bovenste helft van zijn hoofd na. Hij staat niet 24/7 buiten, maar wel een uur of 8 per dag, wat voor weer het ook is. Ik vind het ideaal. Vóór het scheren was hij snel buiten adem en kreeg ik hem nauwelijks schoon; nu zweet hij nauwelijks en wat hij zweet is binnen 15 minuutjes opgedroogd. Hij kan daarna direct zijn waterdichte deken op (wat niet kan op een nat paard).

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 20:55

Ik heb een Rambo deken met losse hals. Een Duo-Liner geloof ik. Een losse deken van 100 grams en een onderdeken van 300 grams. Dus een hals deken is geen probleem.

_equus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:56

Ik zou hem ook gedeeltelijk scheren, dan kan hij zijn warmte makkelijker kwijt tijdens het rijden. En is hij eerder droog, zodat de winterdeken weer op kan

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:02

Wat wij vroeger deden:
Na het rijden op adem stappen. Dan eerst een wollen deken om de hals, nog een wollen deken om het lijf. Deze boven op de halsdeken leggen. Dan de gewonen deken eroverheen. Na een halfuurtje de wollen dekens er via de achterkant aftrekken. De wollen dekens hadden alle vocht opgezogen en de normale deken was wel al warm maar nog wel droog voor de nacht. Wel die halsdeken even dichtvouwen. Het via de achterkant eraf halen is om de haren de goede kant op te laten liggen.
Dit deden we ook als we op wedstrijd moesten en de schimmel eerst moesten wassen. Dan deden we alleen om de hals nog wel een nieuwe deken anders was ze weer vies.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:41

Ik lees mee. Heb ook het 'probleem' van een nat blijvend paard van de zweet maar wel met deken op het land staand (24/7). Ik stap uit in de bak wat rondjes, naar huis 10 minuten langs de weg, en daarna zonder zadel nog even aan de hand langs de weg. Maar droog krijg ik haar momenteel dan nog niet :n (staat nu met 0 gram regendeken)
Ze komst straks uiteindelijk wel naar stal, maar dat wil ik zo lang mogelijk uitstellen.

Ik lees stiekem mee. Is een lastig probleem. Het mooie van 24/7 buiten, maar die last van de dekens en het droog worden van te voren... Mijne 'kan' ook niet zonder dekens buiten helaas.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:10

moonfish13 schreef:
Een paard met zo'n dikke vacht dat je er niets meer mee kan is handig zeker?
Leuk als je boshobbelt, maar als je je paard enigsinds fanatiek rijd red je het er niet mee.
Nee, hier staan ze onder een ongevoerde regendeken maar ze zitten nu al erg dik in de vacht!
Die zullen ook geschoren worden straks, anders kan je er niets mee.

De een word niet geschoren want ze komt gelukkig niet zo dik in haar vacht.
Die heeft dan ook max 200 gram op de gedurende winter om haar enigsinds korter te houden.

Dat geldt dan toch niet voor iedereen , ken er verschillende die meer doen dan boshobbelen hoor
die hobbelen gewoon wedstrijd met hun ongeschoren paard :+

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:18

Haha, momenteel ben ik een van die laatsten sjonnie ;) Met een teddy op concour is altijd lol!

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:26

onze pony's lopen ook marathons voor de wagen , ongeschoren , echt dikke vacht ,
ziet er niet uit maar ze lopen net zo hard / goed als hun geschoren rivalen :D
Maare. vertel is wat voor lol jij hebt met je teddy ??

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:35

hey ik lees even mee..Ik heb mijn paard vorig jaar december gekocht en hij was op dat moment geschoren. Voor mij hoeft dat scheren absoluut niet, die 2 westrijden die mijn paardje misschien loopt...Paard lijkt in eerste instantie ook absoluut niet dicht in zijn haar te zitten, waar de "wedstrijdpaarden" allang onder de dekens gingen om die haren vooral zo dun mogelijk te houden liep mijn paard nog gewoon in zijn nakie..ook nu heeft ie een alleen een ongevoerde regendeken op. Ik dacht dat het ook wel meeviel met zijn haar, wilde al een zwaardere deken opgooien omdat ik bang was dat ie door dat weinige haar te koud zou krijgen..tot ik een halfuur ongeveer had gereden..wist niet wat ik zag..drijfwaternat..en geloof me..was geen zware training.....Nu stap ik maar helemaal droog, en pas als ie droog is, gaat ie zijn stal in..kost wel veel tijd, maar goed ik dacht dat hoort erbij..ik wilde een paard...hij voor werken, ik voor hem...

Die wolle deken tip eerder uit het topic, ga ik zeker eens proberen.
Ik wil toch ook afentoe een lekker doorrijden (wil paard ook, enthousiast als ie is)..maar 2 uur uitstappen lijkt me niet zo'n fijn plan...en wilde de dekens toch minimaal houden..

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:39

Marian01 schreef:
hey ik lees even mee..Ik heb mijn paard vorig jaar december gekocht en hij was op dat moment geschoren. Voor mij hoeft dat scheren absoluut niet, die 2 westrijden die mijn paardje misschien loopt...Paard lijkt in eerste instantie ook absoluut niet dicht in zijn haar te zitten, waar de "wedstrijdpaarden" allang onder de dekens gingen om die haren vooral zo dun mogelijk te houden liep mijn paard nog gewoon in zijn nakie..ook nu heeft ie een alleen een ongevoerde regendeken op. Ik dacht dat het ook wel meeviel met zijn haar, wilde al een zwaardere deken opgooien omdat ik bang was dat ie door dat weinige haar te koud zou krijgen..tot ik een halfuur ongeveer had gereden..wist niet wat ik zag..drijfwaternat..en geloof me..was geen zware training.....Nu stap ik maar helemaal droog, en pas als ie droog is, gaat ie zijn stal in..kost wel veel tijd, maar goed ik dacht dat hoort erbij..ik wilde een paard...hij voor werken, ik voor hem...

Die wolle deken tip eerder uit het topic, ga ik zeker eens proberen.
Ik wil toch ook afentoe een lekker doorrijden (wil paard ook, enthousiast als ie is)..maar 2 uur uitstappen lijkt me niet zo'n fijn plan...en wilde de dekens toch minimaal houden..

Wij stappen de pony's uit tot ze op adem zijn , dan zijn ze niet warm meer , maar nog wel erg nat , toch gaan ze zo de wei op , nog nooit ziek van geworden , droog stappen in de winter lukt echt niet en is ook niet nodig , de huid blijft droog .

Teegie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:47

Ik lees ook maar ff mee........Zit met hetzelfde dilemma. 24/7 buiten met deken en inloopstal. Nu tijdens het rijden al binnen 10 minuten klam. Na een les kan je hem uitwringen. Hij kan zijn warmte echt niet kwijt. Ookal doe ik met het rijden erg rustig aan. Het lijkt niks uit te maken. En nat onder de deken is idd helemaal geen optie. Ik sta op het punt om mijn paard te laten scheren maar ben idd ook benieuwd naar de ervaringen.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:49

Wij stappen de pony's uit tot ze op adem zijn , dan zijn ze niet warm meer , maar nog wel erg nat , toch gaan ze zo de wei op , nog nooit ziek van geworden , droog stappen in de winter lukt echt niet en is ook niet nodig , de huid blijft droog .[/quote]

( haha eerste keer dat ik probeer te quoten...)

Ik weet dat ze er niets van krijgen..dat ik mijn paard niet nat op stal zet, ligt aan mij...ik voel me er gewoon niet prettig bij..(raar maar waar..)
en om droog te stappen, is straks als ie echt in berenvacht komt (wat ik nog wel verwacht) gaat idd niet lukken...dus ben beetje zoekende waar ik goed aan doe/wil doen....