Wel of niet scheren (24/7 buiten)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Wel of niet scheren (24/7 buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 20:11

Hallo.

Ik heb het er vandaga met mijnmoeder over gehad om mijn pony te scheren.
Ze was na 10 minuten al zeiknat en er was geen beginnen meer aan, dit vind ik dus echt geen rijden.
Dus ik zei; ja waarom scheren we haar niet.
Ze staat 24/7 buiten en gaat eind oktober weer met gevoerd regendeken en als het gaat vriezen met winterdeken.
Maargoed. Paard heeft geen ervaring met scheren en wij ook niet (Maar daar kunnen we iemand voor regelen)
Zou mijn paardje braaf blijven bij het scheren. ik wil namelijk geen mislukkeling ivm. wedstrijden.
en zou het eigenlijk wel mogelijk zijn om haar te scheren als ze buiten staat? of kan het wel alleen dan met hals deken?

Xfeno01X

LADPR

Re: Wel of niet scheren (24/7 buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:26

Onze paardjes staan ook allemaal 24/7 buiten (met schuilstal uiteraard) en worden ook vaak geschoren. Kan prima, als je maar zorgt dat je goede waterdichte dekens hebt en altijd eentje achter de hand hebt ook. Ik heb er een zonder halsdeken, die blijft mooi gelijk. De andere ga je duidelijk verschil zien dus die staat met halsdeken. Verder geen buikflap of andere gekkigheid.

Of ze braaf is met scheren is natuurlijk afwachten, dat is van te voren niet te zeggen. Elk paard is anders.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:07

Met een jachtpatroon ( dekenpatroon) kan het makkelijk.
Maar helemaal moet het ook wel kunnen maar dat zou ik zelf niet zo snel doen.

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:17

hoe je paard reageerd op de scheermachine is idd afwachten.. mijne was eerste winter super braaf en twee winter ging ze halverwege zonder aanleiding ineens uit dr plaar ondet het mom "ik heb gewoon geen zin meer!""

Je zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om een bepaald model te scheren. maar als je alles eraf haalt idd zorgen voor goede waterdichte dekens welke warm genoeg zijn uiteraard. een hals vind ik persoonlijk wel zo vriendelijk als je kort scheerd, is wel ras en paard afhankelijk, de een kan beter tegen kou en wind als de ander ;)

Hou er tevens rekening mee als je een echt dik behaarde pony hebt ('koudbloed-ras') dat je misschien vaker dan 1 keer zal moeten scheren als je de hele winter door wedstrijden rijd om het netjes te houden.

Tevens adviseer ik om iemand te laten scheren die veel ervaring heeft. Wat ik deed was eind van de ochtend beginnen met scheren zonder dat ze 's ochtends gevoer was en dan een bak bix en vervolgens hooi/kuil voor haar neus te zetten en direct beginnen met scheren (na even wennen aan geluid). Meestal is namelijk het geluid niet het probleem maar het gevoel. dus laten eten en dan even met scheerapparaat wat aan is zonder te scheren over schouder / hals/ rug/buik en dan meteen scheren.

Hoop dat je hier wat aan hebt!

Succes

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 14:51

dankjewel.
Nee het is geen koudbloed. het is een warm bloed en een erge koukleun. daarom dacht ik aan een hals :)
als we haar gaan scheren doen we dat zowieso pas over een maand ofzo..

zyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:22

hoi,

ik scheer niet. Vind het trouwens niet mooi ook. :o

Mijn paarden staan 24/7 buiten met inloopstal.
Je denkt toch niet dat die binnen staan? Neen hoor!
Weer of geen weer, die gaan de stal zelf niet in.

Pas als ik ze er in zet, zullen ze het doen, maar vanzelf niet.

xxx

OlympicStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:33

als je paard 24/7 buiten staat zou ik het niet doen :n

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:37

Ik heb vroeger een paard 24/7 buiten gehad en die was altijd geschoren.
Gewoon zonder hals,die had je toen nog niet.
Gaan ook echt de manen van kapot,dus zou het zo min mogelijk doen.
Kan prima dus,wel goed ruwvoer blijven voeren,van eten blijven ze warm.
Ik scheer alles met de praam er op,hoef er maar 1 op de 15 te spuiten dus komt vast goed.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 08:07

Ook de paarden die rustig zijn?

Ik heb mijn stuitershet als jaarling deels geschoren. De klitten onder zijn buik kreeg ik anders niet weg. Hij vond toen ook echt alles eng, dus ik had niet verwacht dat het zou gaan. Ik heb hem vast gezet en eerst rustig aan het geluid laten wennen. Daarna heb ik hem geaaid met de scheermachine toen deze aanstond. Het scheren zelf vond hij daarna helemaal geen probleem. Met rust kom je vaak wel ver.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:05

Ik scheer 99% zonder verdoving en soms eventje de praam voor het hoofd.Gewoon rustig scheren,geduld hebben en goede spullen!!
Verder zou ik hem niet helemaal scheren als hij 24/7 buiten staat,alleen als je goed met dekens werkt zou dat kunnen.Ook niet te lang wachten met scheren zodat het temepratuursverschil nog niet zo groot is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:09

Mijn paard staat zijn hele leven al 24/7 buiten en het is nu gewoon warm buiten en hun wintervacht is al aan het groeien, dus tja, ze worden nat. ;)
Ik stap iets meer tussen de training door en stap daarna ook gewoon heel goed uit. Dan is 'ie nog wel wat nat, tuurlijk, ach, laat ik hem een keertje rollen in het zand, tut op stal nog wat en breng hem daarna terug naar het land. Niets aan de hand, hoor. Ik ga hem echt niet scheren. Hij heeft zijn vacht hard nodig komende winter en ik vind hem prachtig als teddybeer. Ik pas mijn training wel aan in de winterperiode. Iets meer grondwerk ook en zorgen dat als ik ga rijden, ik ook echt de tijd heb om hem uit te stappen. Gaat al jaren prima zo. Scheren, ik vind het niet mooi en je tast de natuurlijke weerstand aan. Geen behoefte aan. :n

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:24

ik heb mijn koudbloed gisteren een race-streep geschoren, hij blijft zonder dekens 24/7 buiten, ook van de winter.

Vorig winter stond ie in de sneeuw in z'n vrije tijd (zonder dat ik hem 'trainde' of reed) te zweten en droogde gewoonweg nooit op.

Hij was vanmorgen een stuk vlotter en alerter met rijden en hij kwam zonder spoortje zweet thuis. Vanmiddag is m'n dampige Welsh ook aan de beurt, die doet helemaal niets w.b.werken en zweet zich al de tandjes van alleen in de wei en in de paddock staan

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:33

capopjekop schreef:
Ook de paarden die rustig zijn?

Ik heb mijn stuitershet als jaarling deels geschoren. De klitten onder zijn buik kreeg ik anders niet weg. Hij vond toen ook echt alles eng, dus ik had niet verwacht dat het zou gaan. Ik heb hem vast gezet en eerst rustig aan het geluid laten wennen. Daarna heb ik hem geaaid met de scheermachine toen deze aanstond. Het scheren zelf vond hij daarna helemaal geen probleem. Met rust kom je vaak wel ver.

De meesten heb ik dan met een losse praam,sommigen kunnen zonder.
Maar meestal wacht ik het niet af,wil graag opschieten en heb geen zin in steeds een been wat opgetild wordt.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:49

@Ambre: dus je dwingt het liever af dan dat je de tijd neemt en ervoor zorgt dat het paard een plezierige ervaring eraan over houdt en er wat van heeft geleerd >;)

xjaniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:51

ik zou het niet doen, als je m altijd buiten hebt staan komt de vacht er zo weer in! en worden ze zo verkouden van

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:03

catalyst1 schreef:
@Ambre: dus je dwingt het liever af dan dat je de tijd neemt en ervoor zorgt dat het paard een plezierige ervaring eraan over houdt en er wat van heeft geleerd >;)

En geef er ook niets om!Gaat met de praam prima zo,paarden lekker chillen en ik lekker snel klaar.
Wie wil knuffelen met scheren,prima,maar ikke niet.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:46

zou een jachtmodel doen.
doe ik ook bij mijn paarden.
hebben ze nog wat reserve.

Cowhorse7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:15

ik zou het niet doen als ze buiten staan.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:32

Citaat:
En geef er ook niets om!Gaat met de praam prima zo,paarden lekker chillen en ik lekker snel klaar.
Wie wil knuffelen met scheren,prima,maar ikke niet.

haha Ambre, humor :+ Ik heb vorig jaar twee tubes verdoving erin gestopt en een praam er strak opgehad. Ga het dit jaar proberen met een praam en 1 tube. Ben een aantal jaren terug bijna door hem doodgetrapt, dus neem geen risico's. En eenmaal bezig vindt hij het best wel lekker volgens mij. :(:)