Ik had een vraagje weet iemand misschien wat nou het beste voor mij jaarling is voor van de winter hij staat overdag op het land en s'nachts op stal moet hij nu wel of geen winterdeken op ? Zoja hoeveel grams dan ?
Ik zou geen deken op doen. In principe kan ieder paard wel zonder deken. Doe zelf alleen een deken op om de vacht wat korter te houden, maar dat lijkt me bij een jaarling nog niet nodig.
setteke
Geplaatst: 07-10-10 00:59
Een jaarling kan prima zonder deken. Elk paard natuurlijk, maar als ze werk moeten verrichten is een dunne vacht wel fijner.
Lindsey_G
Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-10 00:59
Bedankt en als het nou heel koud is van de winter kan die dan ook gewoon zonder deken staan ? zou het geen kwaad kunnen bij een jaarling een deken?
Een deken is alleen handig als je paard in plotseling in een ander klimaat komt, of als er geen loopstal voorhanden is gedurende de winter. Zodra het even kan, vermijdt dan dekens, zeker in het begin voorjaar/einde winter. Dat is namelijk de periode dat luis toeslaat, en die vinden dekens geweldig!
Paarden hebben GEEN dekens nodig. Wij gebruiken ze voor ons eigen gemak, geen problemen in de winter met teveel haar of natte vieze paarden.
Jonge paarden moeten geen deken hebben, het is alleen een belemmering en aangezien ze hard groeien zitten ze binnen no time in een te strakke deken en de rest kun je zelf invullen.
Ze kweken meer dan voldoende wintervacht, ook als het heel koud word.
Het is maar wat je gemak noemt... Het wisselen naar zomervacht komt veel later op gang, want zelfs onder een deken groeit toch nog wintervacht. Het risico op luis is veel groter (ga maar eens 10 paarden 3 weken lang met sebacil behandelen) en het afrollen van de vacht gaat niet, dus dat wordt ook nog eens eens een paar dagen de overtollige haren afrossen.