Wie scheren hun paarden niet , maar lopen wel in de sport?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Liez

Wie scheren hun paarden niet , maar lopen wel in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 16:46

Hallo,

Ik scheer mijn pony niet maar ik rijd wel actief wedstrijden met hem ga waarschijnlijk in de winter over naar het L springen.
Wie heeft hun paard in de sport lopen en scheert hun paard/ pony niet?
Daar was ik wel benieuwd naar. ;)
Groetjes lisa.

Roxxiejj

Re: Wie scheren hun paarden niet , maar lopen wel in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:49

Mijn ruin scheer ik ook niet, maar die staat nu al wel onder een licht gevoerde regendeken. Hij verhaart al heel erg, wat ik oplos door hem heel vaak te plukken (met een furminator). Helpt geweldig, hij heeft nog nooit zo mooi glad huidje gehad :)
Bij mijn merrie werkt dit alles overigens niet, dat is nu al een teddybeer. Die gaat over een kleine maand onder het mes :j

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:51

Mijn pony word tot nu toe nog niet geschoren.
Ze staat in de winter wel overdag buiten en krijgt ook wel wintervacht.
Maar voor deze winter heb ik nog nieuwe deken met hals dus hoop dat het dan iets minder word. :)

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:54

mijn haflinger loopt ook in de sport en scheer ik ook niet,
heeft wel winterdeken op, maar krijgt aardig dikke vacht.
gaat prima, alleen wat meer in en uitstappen + oppassen voor teveel zweet

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:54

ik wil het deze winter ook proberen zonder scheren bij de pony's. Ik had m vorig jaar geschoren net voordat het heel koud werd, zo zielug. en ze staan bij ons dagelijks buiten EN in een open buitenstal (bovenluik open) En ik heb alleen een buitenbak.

Mn met rijden moet ik dan echt in laten rijden (dochter) met een deken, anders heeft ie t gewoon veel te koud. en de andere pony gaat bokken als ie t te koud heeft, gewoon om zich warm te maken (en daar zit zoonlief van 7 jaar op, en dat wil ik nu echt niet)

Weet niet of ik het vol ga houden :o Maar ik ga toch een poging wagen om ze niet te scheren en dan maar goed af te wisselen met dekens ook na het rijden...

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:55

iemand ervaring met goede wollen dekens met hals die je na het rijden kunt gebruiken om snel te laten drogen? Welke moet ik dan hebben?

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:55

Roxxiejj schreef:
Mijn ruin scheer ik ook niet, maar die staat nu al wel onder een licht gevoerde regendeken. Hij verhaart al heel erg, wat ik oplos door hem heel vaak te plukken (met een furminator). Helpt geweldig, hij heeft nog nooit zo mooi glad huidje gehad :)
Bij mijn merrie werkt dit alles overigens niet, dat is nu al een teddybeer. Die gaat over een kleine maand onder het mes :j

een furminator?
wat houd dat precies in?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:18

Ik heb nog nooit mijn paarden geschoren en zal dat ook echt nooit doen. :n
Gewoon lekker bijtijds een dekentje op doen wanneer het nodig is en dan zal de vacht ook niet groeien.
Zodra het 15 graden of kouder is, krijgt ze pas haar regendekentje op. :-)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:20

Mijne staat heerlijk de hele dag buiten met een dekentje, 's nachts naar binnen, maar wordt niet geschoren. :)

het gaat prima, en ze hoeft van mij echt niet nog frisser te worden, en de kans is groot dat dat met scheren wel gebeurt. :')

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:25

ik scheer mijn ruin ook niet, hij zad vorig jaar zelf al ERG dun in het haar onder een 200 grams deken. Dus hoop dat dit ook dit jaar genoeg is! Plus dat hij een HELE mooi kopergloed heeft (vos) en ik scheren bij een vos echt niet mooi vind!
Na de wedstrijden gewoon goed uitstappen met wollen nierdeken en dan onder de dekens terug op de trailer ;)!

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:28

Ik ken hier 30 paarden die niet geschoren worden en wel wedstrijden rijden. Dat gaat veel te veel tijd kosten ze alle 30 te scheren! Maar omdat die vroeg zijn begonnen met dekens (staan al 2 maanden met winterdeken) zitten ze niet zo in het haar.

Maar zelf heb ik liever tot eind oktober zonder deken, en dan scheren en de deken erop. Anders moet je zo vroeg beginnen, en hou je toch altijd een vachtje. Met scheren zijn ze echt helemaal kaal en vind ik zelf het handigst, al moet je dan wel weer met uitrijdekens e.d. aan de gang.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:30

ik scheer mijn pony niet, hij komt amper in zijn wintervacht dus vind het niet nodig :)

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:36

Die van mij wordt niet geschoren en staat ook zonder deken en loopt zeer actief mee in de L2 :)
Gaat opzich wel goed, maar ideaal en mooi is het natuurlijk niet. Het liefst zou ik haar ook scheren, maar daar is paps het niet mee eens... :=

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:38

spiritxxx schreef:
Ik ken hier 30 paarden die niet geschoren worden en wel wedstrijden rijden. Dat gaat veel te veel tijd kosten ze alle 30 te scheren! Maar omdat die vroeg zijn begonnen met dekens (staan al 2 maanden met winterdeken) zitten ze niet zo in het haar.

Als 2 maanden met winterdekens? :oo Mag hopen dat dat gewoon ongevoerde regendekentjes zijn offeh?

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:49

LoveLita schreef:
spiritxxx schreef:

Als 2 maanden met winterdekens? :oo Mag hopen dat dat gewoon ongevoerde regendekentjes zijn offeh?

Nee, 300+ grams! Ja het is echt erg, maarja het zijn sportpaarden hè? :roll: :n

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:12

Bliksem! Het is vandaag 19 graden en dan staan die van jullie onder 300 grams?
Ook vandaag?
Staan ze op stal of in de wei?
spiritxxx schreef:

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:14

Pffff nu al met 300+ grams dekens? Zweten die paarden niet hun box uit? Sorry, maar ik vind het haast vallen onder het kopje dierenmishandeling :o

Wij scheren de paarden ook niet, want het is niet nodig. De komen onder een winterdeken te staan (200 grams) en blijven allen keurig in hun vacht. Geen reden tot scheren dus, want ze drogen lekker snel weer op na het werk.

EDIT: voordat mensen denken: dat zijn vast B-paarden, het gaat oa om een paard wat vorig jaar nog fanatiek in het M2 liep en dus wel serieus getraind werd :)

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:21

VDB schreef:
Bliksem! Het is vandaag 19 graden en dan staan die van jullie onder 300 grams?
Ook vandaag?
Staan ze op stal of in de wei?
spiritxxx schreef:

Hoohooho, het zijn mijn paarden niet! Maar van mensen die ik ken. Die vinden het nodig in augustus al een winterdeken op te leggen, ze staan op stal.
Mijn eigen hebben geen deken.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:22

Als je paard geen dikke vacht heeft kan het prima... Helaas ben ik gezegend met een teddybeertje...

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:23

Mijn paard komt ook niet in zijn haren, ik begin gewoon vroeg met een dun dekentje en de lampen blijven s'avonds tot 22 uur aan.
Ik heb 3 dekens, 0-grams een 100 grams en en 350 grams. Ik wissel af en kijk goed naar het weer. Ook komt mijn paard gewoon buiten enkele uren per dag. Daarnaast voer ik de hele winter ook lijnzaadbrokjes voor de vacht.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:26

Het ene paard wel en de andere niet. Ligt niet zozeer aan het niveau, maar aan het haar aanzetten. het vroeg beginnen met dekens haalt bij 1 van mijn paarden niks uit, is al geschoren. Dat terwijl een ander nog zonder dek staat en eigenlijk geen haar op haar lichaam heeft...

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:28

niet alle paarden krijgen evenveel haar, ik ken genoeg paarden die niet geschoren hoeven te worden!

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 19:02

Dankjewel voor alle reacties. :D
Mijn pony had vorige week een 200 grams op maar nu is het aardig lekker weer buiten en s'nachts ook dus nu heeft hij nisk op. Ik denk dat balou zaterag weer een deken opkrijgt.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:06

Het paard dat ik rij wordt ook niet geschoren, vandaag heeft hij zelfs heerlijk zonder deken buiten gelopen, hij zit nog heel strak in zijn haar. Snachts gaat hij op stal. Ik rij Z1 met hem.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:09

mijn paard wordt nooit geschoren maar die krijgt ook gewoon gelukkig voor mij geen dikke wintervacht. je ziet weinig verschil tussen zn zomer en wintervacht en hij staat in de winter ook gewoon onder de dekens rij nu m1 met hem
Laatst bijgewerkt door ikke20 op 05-10-10 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt