Even een snel vraagje over het scheren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLiezel

Even een snel vraagje over het scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 16:31

Hallo Bokkers. :)

Morgen ga ik mijn fjord scheren aangezien ze ontzettende dikke vacht heeft en er erge last van heeft met het rijden..Zal vanavond eens foto's maken en hier in het topic neerzetten.. :=
Ik wil haar helemaal scheren, maar ik vroeg me af of het echt nodig is om het zadel stukje te laten zitten?
Ik wil dit wel doen, maar vraag me dus eigenlijk af of het écht nodig is? :)

Groetjes Lisa.

silverbrumby

Re: Even een snel vraagje over het scheren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:33

Dat is wel beter voor de bescherming van de rug, anders heb je grote kans dat je schuurplekken krijgt van zadel en/of deken...

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 16:35

Oke ja dit dacht ik inderdaad wel.. :) Laat maar gewoon een zadelstuk staan.. :j

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:39

Dat is heel persoonlijk hoor.Ik scheer het het liefst eraf.Ze zweten altijd erg onder het zadel en dan blijven ze na het rijden alsnog met zo'n natte plek staan.Tegenwoordig passen de zadels veel beter dan vroeger ( want vroeger "hoorde "het om een dekje te laten staan) en kun je het gewoon weg scheren.Eeventueel een dikker shabrak gebruiken.Alleen als je paard erg gevoelig is op zijn huid ( bv schuren of snel kriebelig) zou ik het laten staan.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:43

catalyst1 schreef:
Dat is heel persoonlijk hoor.Ik scheer het het liefst eraf.Ze zweten altijd erg onder het zadel en dan blijven ze na het rijden alsnog met zo'n natte plek staan.Tegenwoordig passen de zadels veel beter dan vroeger ( want vroeger "hoorde "het om een dekje te laten staan) en kun je het gewoon weg scheren.Eeventueel een dikker shabrak gebruiken.Alleen als je paard erg gevoelig is op zijn huid ( bv schuren of snel kriebelig) zou ik het laten staan.

Dan gaat het vaak toch nog wel iets schuren, zoals b.v achter het zadel door de beweging van het paard gaat het dekje altijd daar schuren op een gschoren velletje, en zeker ook dekens.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:49

silverbrumby schreef:
Dan gaat het vaak toch nog wel iets schuren, zoals b.v achter het zadel door de beweging van het paard gaat het dekje altijd daar schuren op een geschoren velletje, en zeker ook dekens.

helaas komt mijn dekje altijd net over het stuk dat blijft staan, dus paardlief had op het einde van de winter ook 2 bijna kale plekken daar waar mijn dekjes eindigden...

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 16:56

Ja ik denk dat het dan inderdaad wel iets schuren gaat, maar nu met haar dikke vacht heeft ze van het dekje helemaal achteraan zeg maar ook precies zo randje staan.. :=

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:13

De kans dat je schuurplekken krijgt is veel groter als je een dekje laat staan dan dat je alles afscheert.
Ik heb heel veel paarden geschoren en bij zo goed als geen enkele dekje laten staan.De paarden hadden ,op een enkeling na, geen schuurplekken op hun rug.
De drukverdeling is gelijk als je alles afscheert en als je een dekje laat staan is er toch gauw een cm verschil op de overgang van het dekje naar de geschoren rug en daarvan komen de schuurplekken...

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 20:56

giotto schreef:
De kans dat je schuurplekken krijgt is veel groter als je een dekje laat staan dan dat je alles afscheert.
Ik heb heel veel paarden geschoren en bij zo goed als geen enkele dekje laten staan.De paarden hadden ,op een enkeling na, geen schuurplekken op hun rug.
De drukverdeling is gelijk als je alles afscheert en als je een dekje laat staan is er toch gauw een cm verschil op de overgang van het dekje naar de geschoren rug en daarvan komen de schuurplekken...

Hmmm okee.. := Nu weet ik dus niet meer wat ik moet doen.. :') Jij zegt dus dat het beste is om helemaal kaal te doen..?
Maar is dat dan niet te kaal, omdat je zeg maar heel dicht op de huid zit dan ( beetje moeilijk uit te leggen.. :)) ) Je verhaal klinkt idd wel logisch.. ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:49

indd helemaal kaal dus
ook mijn paard had altijd schuurplekken omdat ik het zadeldekje liet staan ,
Sinds ik hem dus helemaal scheerde was dit weg :)

Tenzij je jachtmodel scheert

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:52

Ik scheer mijn paarden ook al jaren en laat altijd het deel onder het zadel staan. Ik heb nog nooit last gehad van schuurplekken of wat dan ook. Ik denk dat het ook een beetje afhankelijk van het paard is.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 00:27

petitparis schreef:
silverbrumby schreef:
Dan gaat het vaak toch nog wel iets schuren, zoals b.v achter het zadel door de beweging van het paard gaat het dekje altijd daar schuren op een geschoren velletje, en zeker ook dekens.

helaas komt mijn dekje altijd net over het stuk dat blijft staan, dus paardlief had op het einde van de winter ook 2 bijna kale plekken daar waar mijn dekjes eindigden...

Dan doe je het stuk wat je met scheren laat staan op de rug toch iets langer, dan is dat probleem opgelost??

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 00:30

giotto schreef:

Een cm dat is wel heel erg veel hoor, dan hadden ze wel een enorm dikke vacht... Ik heb ook haflingers geschoren met extreem dikke vacht en gewoon het dekje wat blijft staan op de rug een keer overheen geweest met scheerapparaat met opzetkam erop ;)
Ik heb er ook een paar keer enkele geschoren waarvan de eigenaar wilde dat alles eraf ging, maar die hadden allemaal schuurplekken. Het jaar daarop vroegen ze me toch dat dekje op de rug te laten staan bij het scheren en was er niks aan de hand.
Lijkt me ook fijner voor het paard, anders steken die korte opstaande haartjes in het dekje.

KittyKatRaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 00:59

had je ook over een jachtmodel nagedacht?