Deken vraag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_aris

Deken vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 14:09

(Sorry als het hier verkeerd staat.. :o )

vorig jaar in de winter merkte ik dat mijn paardje het soms een beetje koud had,, nu wou ik dit jaar is een deken voor de winter proberen,maar weet niet hoeveel grams ik moet nemen? Ze is niet geschoren heeft wel een wintervacht, maar paardje is al wat ouder dus heb het idee dat ze zichzelf niet zo goed meer kan warm houden.

en welke maat zou ik het beste kunnen nemen? ze is 1.30 maar best wel stevig gebouwd ( borst, nek)?

__Kirsten__

Re: Deken vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:07

Ik zou voor een 150 grams gaan.
Om de denken maat op te meten, kan je van de schoft tot aan de staar meten en er dan 10 cm bij rekenen.
dan heb je vaak de goede maat denken.

M_aris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 17:51

Oke, Bedankt voor je reactie :D

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:04

ik heb vanaf 10 c een 200 grams deken
en 0 graden een 600 grams.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:49

Ik ongeveer hetzelfde als Z0rr0.. Bij heel koude temperaturen een goeie dikke en anders tussen 100 à 300gram.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:57

bij 0 graden 600 grams is wel mega veel voor een ongeschoren paard.
0 graden is voor een paard ook nog helemaal niet koud.

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:00

ik had mijn volledig geschoren paard onder een 450 grams deken staan met -10 graden.. dus 600 grams vind ik persoonlijk veel te veel voor een ongeschoren.

Ik zou gaan voor een 100 grams waterdichte deken, kan je als het echt koud wordt altijd een stal/fleeshe/ of onderdeken van 100 of 150 gram aan toevoegen.

Mijn paardje gaat van de winter voor het eerst met deken staan (nu heb ik 14 dekens voor hem, ja ik ben gek :):) ) dus hij krijgt nu een 0 grams regendeken op en straks 100 gram erbij. verder afhankelijk van de kou regen e.d. ;)

Succes!

M_aris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 16:44

Bedankt, musicfan12 daar heb ik wel wat aan!..

&& voor welke maat deken zullen jullie gaan? 155 of 165.. Ze is 130cm, maar heeft wel een brede borst.

zyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:20

hoe weet jij of je paard het "koud" heeft?

XXX

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:10

voor de meeste ongeschorn paarden is een 200grams deken ruim voldoende.

ik begin meestal ook met een 0grams regendek op "natte" dagen en veel wind bij minder dan 15°C en 's nachts een 150-200grams deken bij temperaturen onder 12°C eenmaal de temperatuur overdag ook onder 12°C blijft blijft de 200grams deken gewoon 24/7 op.
bij extreme vrieskou kan je overwegen om nog een dunnen staldeken bij onder te leggen

voor de maat best van schoft tot staart meten (ruglengte) en van midden borst tot achterkant billen (onderlengte)
ik schat maat 155 (105), maar afhankelijk van het model en merk kan het misschien ook een 165 zijn.
bv mijn fijne volbloedmerrie van 1.56m heeft meestal dekenmaat 175 bij horseware maat 6'0 of 183

justhorseoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:05

Hoi omdat je paard geen deken gewend is is het verstandiger om eerst een regendeken op te doen ONGEVOERD ! die deken houdt de regen en de wind buiten wat natuurlijk al voldoende kan zijn aangezien je zegt dat ze het en beetje koud had

Als je je paard hiermee helpt moet geen dikkere dekens opdoen wintervacht is juist enorm gezond met gevoerde dekens werk je de wintervacht tegen en als je paard het niet gewend is en de deken kapot maakt en je niet 1 2 3 een nieuwe hebt dan kan je paard ziek worden

Je paard heeft als ie geen deken gewend geen dikke dekens voor vrieskou nodig
Gezonde paarden kunnen zich perfect zelf redde mijn 23 jarige heeft NOG NOOIT een deken omgehad en ze is 23 mijn 30 jarige heeft ook Nooit een deken opgehad ( nu is ze wel overleden door ouderdom)maar goed ze is 30 geworden Mijn 33 jarige die ik 2 weken geleden heb weggeven die heeft nu voor het eerst een deken op!!

Misschien denk je dat je paard het koud heeft door het trillen klopt dat ??
Nou in dat geval wij rillen als we het koud hebben paarden NIET die rillen om de haren omhoog te zetten die ze beschermen tegen de kou zo houden ze zich zelf warm
Maar een regendeken is niet erg zo hou je je paard lekker droog

Ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt !! de meeste doen deken omdat ze het zielig vinden of omdat ze geschoren zijn of als ze ziek zijn.
Maar infeite heb je ze niet nodig paarden zijn zo geboren al 100den jaren lopen paarden in het wild
en daar hebben ze geen dekens

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:14

justhorses schreef:
Hoi omdat je paard geen deken gewend is is het verstandiger om eerst een regendeken op te doen ONGEVOERD ! die deken houdt de regen en de wind buiten wat natuurlijk al voldoende kan zijn aangezien je zegt dat ze het en beetje koud had

Als je je paard hiermee helpt moet geen dikkere dekens opdoen wintervacht is juist enorm gezond met gevoerde dekens werk je de wintervacht tegen en als je paard het niet gewend is en de deken kapot maakt en je niet 1 2 3 een nieuwe hebt dan kan je paard ziek worden

Je paard heeft als ie geen deken gewend geen dikke dekens voor vrieskou nodig
Gezonde paarden kunnen zich perfect zelf redde mijn 23 jarige heeft NOG NOOIT een deken omgehad en ze is 23 mijn 30 jarige heeft ook Nooit een deken opgehad ( nu is ze wel overleden door ouderdom)maar goed ze is 30 geworden Mijn 33 jarige die ik 2 weken geleden heb weggeven die heeft nu voor het eerst een deken op!!

Misschien denk je dat je paard het koud heeft door het trillen klopt dat ??
Nou in dat geval wij rillen als we het koud hebben paarden NIET die rillen om de haren omhoog te zetten die ze beschermen tegen de kou zo houden ze zich zelf warm
Maar een regendeken is niet erg zo hou je je paard lekker droog

Ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt !! de meeste doen deken omdat ze het zielig vinden of omdat ze geschoren zijn of als ze ziek zijn.
Maar infeite heb je ze niet nodig paarden zijn zo geboren al 100den jaren lopen paarden in het wild
en daar hebben ze geen dekens

Een paard die rilt, heeft het koud!
Oude paarden kunnen het vaak eerder koud hebben, omdat hun stofwisseling niet meer optimaal werkt. Een regendeken, is dan vaak al een hele goede optie.

M_aris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 20:24

@ justhorses bedankt voor je reactie
Ze heeft in de zomer wel een exceemdeken op. maar denk dat het niet te ver gelijken is?
na dat het zoveel gesneeuwt had en ze een natte rug had begon ze altijd te trillen. daarom wou ik een deken voor haar kopen. zodat ze droog bleef.
dus jij denk dat ze het wel kan doen met een regendeken? ook als het straks vriest?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:56

*leest mee*

Hier ook een paard die ik warm wil houden (spieren) eerst vooral voor de regen, nu ook voor de kou. Ze heeft 0 grams deken op buiten, maar misschien straks wat meer als het echt koud wordt. Mometneel heb ik 150 gr. stal in mijn gedachte en dan voor buiten een 0 gram erover heen of 200 gram regendeken. Blijft lastig!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:06

Paarden vinden 10graden een fijne temperatuur :) dan hebben ze het dus echt niet koud.
En geloof ik niet echt dat je paard en nu al koud heeft.
misschien voelt ze zich eerder even niet helemaal lekker.
maar als je er toch een deken op wil leggen. zou ik kiezen voor de 0 grams

maar bedenk wel dat dan die haren plat gaan liggen en dat ze dan eigelijk minder warmte vast houd.

trouwens in de ros stond een heel stukje over dekens.

P_boulevard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:26