Ik ben op zoek naar welke dekens ik nodig heb voor een pony die in de wei staat met zijn vriendjes en ook een schuilafdakje heeft. Hij staat 24/7 buiten. Wat voor dekens heb ik dan nodig?
Dat ligt eraan. Mag je paard een dikke wintervacht krijgen? Dan zou ik alleen gaan voor een wollen om na het rijden even op te leggen. Binnen 30 min is hij zo droog als iets, en ik merk dat fleece daar niet aan kan tippen. Fleece is koud als die nat is en nat wordt ie van het zweet.
DreamAngel
Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-10 13:39
Ja, het gaat om shet/fjord/ijslander/haflinger, dus die mogen wel een wintervacht krijgen, moeten ze dan ook in de zomer een regendeken? En als je ze scheert, hoe zit dat dan?
Dat ligt een beetje aan jezelf, als je wilt/gaat scheren zal je paard dus een dikke deken opmoeten, maar een paard kan ook gewoon zonder deken staan het hele jaar maar dan heeft hij s' winters zijn vachtje wel nodig!
En dan een wolle deken voor wintervachtig paard als ie net heeft gewerkt en er dan na een halfuurtje af halen, en dan als je het paard scheert gewoon altijd in de wei een deken, wat voor materiaal?
En dan in de zomer hebben ze geen wintervachtje meer, maar als het fris is?
in de wei heb je dan een waterdichte nodig, en je moet zelf even kijken hoeveel grams je deken moet zijn .
Leonieke
Geplaatst: 02-10-10 10:07
Als je pony gewoon vacht mag krijgen heb je in principe geen weidedeken nodig. Wel een goede zweetdeken die je kan gebruiken om je paard weer warm en droog te krijgen als hij bezweet is geworden van het rijden.
Als je wilt scheren dan wordt het een heel ander verhaal en heb je aan 1 deken niet genoeg. Dan zou je dekens in meerdere diktes moeten hebben en ook een uitrijdeken en bij voorkeur twee zweetdekens. Een geschoren paard vraagt een stuk meer aandacht wat betreft warmte en brengt dus ook meer kosten met zich mee.
Als je wilt dat de vacht mooi glad blijft en iets minder dik zou ik een waterdichte deken doen van 150 of 200gram. Als je gaat scheren wel meer en dan moet je afvragen of hij dag en nacht buiten kan blijven. Als de vacht niet uitmaakt zeg ik geen deken en idd een zweetdeken voor na het rijden.