Hoeveel grams deken bepalen + uitleg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ILoveMyHorse

Hoeveel grams deken bepalen + uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 20:55

Kan iemand mij misschien precies uitleggen hoe dat nou werkt met aantal grams dekens?

Dus dan bedoel ik:

- Hoeveel grams dekens er zijn, wanneer je dat aantal grams beste kan gebruiken en waarom je die dan het beste kan gebruiken?

Dan is het voor mij even duidelijk, ik zie namelijk door de bomen langzaam het bos niet meer :Y)

Alvast bedankt voor degene die mij kan verlossen!

Mizora

Re: Hoeveel grams deken bepalen + uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 07:44

Geduld is een schone zaak. Niet alle mensen zijn om 9 uur 's avonds geïnteresseerd in lange antwoorden schrijven. Zeker niet over een onderwerp waar al behoorlijk veel over geschreven is.

Het eerste deel: hoeveel grams zijn er? Van 0 grams tot veel. Ik dacht dat 550 grams de normale zwaarste zijn, daarna ga je met onderdekens werken. Sommigen beginnen direct al met onderdekens. Meestal gaan de dekens, als je een beetje zoekt, in stappen van 50 grams. Behalve tussen 0 en 100 grams, die heb ik eigenlijk nog nooit gezien.

Wanneer welke grams?
Het hangt sowieso van het dier zelf, is het een koukleum of niet. Het hangt af van of hij op stal of op de wei staat, binnenbox of buitenbox, geschoren of ongeschoren, warmbloed of koudbloed, dik of mager.

onley

Re: Hoeveel grams deken bepalen + uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:00

je kunt beginnen met een 0 gram deken tegen de regen (dus een regendeken)

en zo steeds zwaarder opbouwen ik deed zo eind november een 200 grams onder de regendeken en in de winter had ik een 350 grams deken op en bij extrame kou ging die 200 grams onder die 350 grams dus in totaal 550 gram.

Dit was voor een warmbloed die geschoren werd.

Echter heb ik nu een andalusier die volgens mij nog nooit een deken op heeft gehad (12 jaar) op de wei, dus ik twijfel erg sterk of ik haar dit wel ga aan doen.

Ze gaat zowieso op erg slechte regenachtige dagen een 0 gram regendeken op krijgen zodat ik een droog en schoon paard heb als ik wil gaan rijden.