Heeft mijn paard het koud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 12:14

Als de dagen korter en kouder worden, vragen veel paardenliefhebbers zich af of hun edele viervoeter het nog wel warm genoeg heeft in zijn stalletje. Een hele logische vraag, want wij doen een warme winterjas aan, maar hoe zit dit nu met ons paard?

Een paard voelt zich het best bij een temperatuur tussen de -5 graden Celsius en 25 graden Celsius. Als het niet kouder is dan -5 graden en niet warmer dan 25 graden, dan is er dus niets met jouw paard aan de hand. Komt jouw paard dik in het haar te zitten (of krijgt hij juist weinig wintervacht), dan kun je ervoor kiezen om jouw paard een deken op te doen.
Er zijn veel verschillende soorten winterdekens verkrijgbaar. Het is daarom verstandig om te bepalen waar je de winterdeken voor wilt gebruiken. Heeft jouw paard alleen op stal een deken op? Kies dan voor een (gevoerde) staldeken. Staat jouw paard met deken op in de weide of paddock? Kies dan voor een turnoutdeken.
Het voordeel van een turnoutdeken ten opzichte van een staldeken, is dat een turnoutdeken wind- en waterdicht is. Bij een onverwachte regen- of sneeuwbui blijft jouw paard dus droog!

Misschien denk je nu “Leuk om te weten, maar hoe zit het nou met die kou? Om erachter te komen of jouw paard het echt koud heeft, kun je het beste even onderaan de oren voelen. Zijn de oren koud? Dan heeft jouw paard het ook koud!

laura1987

Re: Heeft mijn paard het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:19

Die onderste tip is wel heel handig!
Mijn merrie heeft meestal erg weinig wintervacht, dus is het een beetje aankijken wanneer ze een deken op krijgt. Ze staat nu op stal en krijgt alleen buiten een ongevoerde regendeken op, maar met die tip van jou kunnen we dus nog beter inschatten wanneer ze meer nodig heeft dan dat dekentje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:22

Het beste middel tegen kou; onbeperkt ruwvoer :j Hoe meer het paard blijft kauwen, hoe beter de vertering en darmen werken en hoe meer warmte er kan worden aangemaakt :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:22

Als je paard dik in het haar komt kun je er ook voor kiezen om helemaal geen deken op te doen en gewoon wat langer uit te stappen. Of ervoor kiezen om alleen de voorkant van de borst & onderkant van de hals eruit te scheren en ze dan zo buiten te zetten. Stukken vriendelijker naar je paard dan dekens op doen.

En als je paard het koud heeft: veel ruwvoer erin...

Excellent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:27

Oren kunnen ook koud zijn als het paard het niet koud heeft ;-) Sommige paarden hebben sneller kouden oren. Vooral als deze nat zijn en in de wind staan. Paard kan dan onder de deken heerlijk warm voelen.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:30

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 12:41

Bedankt voor de link, Djuno!
Ik vind het wel interessant om te lezen, waarom je bijvoorbeeld niét voor een deken zou kiezen.

Ingrid63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:19

Zonder deken is veel fijner voor het paard. Kan hij zich vrijer bewegen en als hij wil rollen heeft hij ook geen last van een deken die kan verschuiven.
Wel onbeperkt ruwvoer geven en zorgen dat hij kan schuilen voor regen of wind.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:29

laura1987 schreef:
Die onderste tip is wel heel handig!
Mijn merrie heeft meestal erg weinig wintervacht, dus is het een beetje aankijken wanneer ze een deken op krijgt. Ze staat nu op stal en krijgt alleen buiten een ongevoerde regendeken op, maar met die tip van jou kunnen we dus nog beter inschatten wanneer ze meer nodig heeft dan dat dekentje.

Ik heb hetzelfde. De normale temperaturen dat een paard zich prettig voelt zijn bij mij niet van toepassing omdat mijn merrie weinig tot geen wintervacht aanmaakt. Bij mij is het dus altijd aankijken of ze het koud heeft door middel van in de oren voelen en goed kijken (ken dr inmiddels wel na 4 jaar :) )

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:32

Ik las ook eens dat je in de oksel kan voelen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:33

Ik lees overal weer andere temperaturen, andere bokkers claimen weer dat een paard zich het fijnst voelt tusse -8 en +16.
Weet niet meer wie, maar wat ik wel wil weten is dat ik graag bronnen lees, prefereerbaar van wetenschappers die er onderzoek naar gedaan hebben.

Oh, ik ben verder niet pro-dekens, liefst gebruik ik ze ook niet, ik ben echter wel pro bewijs :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:35

Amalarab schreef:
Ik las ook eens dat je in de oksel kan voelen.

Maar ik vraag me af in hoeverre dat realistisch is. Als mijn merrie de hele dag in de regen heeft gestaan of met 0 graden buiten staat, is ze aan de buitenkant (waar geen deken komt) wel koud. Dit betekent niet dat het koud heeft (in haar geval he) maar gewoon door de koude (natte) buitenlucht is haar vacht koud.
Net zoals mijn wangen ook koud aanvoelen als ik een sjaal om heb en muts op, dan heb ik het niet koud, maar dat deel is juist onbedekt en is koud door de aanraking van de buitenlucht.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:36

Hangt er ook vanaf. Wat jij boven op de vacht voelt wil niet altijd iets zeggen hoe warm het eronder is. Juist uitstekende delen van paarden worden sneller koud. En als je dier onbeperkt ruwvoer geeft dan is de kans dat je paard het koud heeft erg klein.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:36

En wat dan als je paard rilt? Ik wil mijn paard eigenlijk geen dekens opdoen, maar soms haal ik hem trillend de wei uit. Zou ik hem dan een regendeken opdoen? Hij heeft helaas geen beschikking over een schuilstal, maar wel over (bijna onbeperkt) ruwvoer.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:37

Als je paard rilt is hij bezig met opwarmen. Dus hij heeft het dan wel koud, maar een beetje paard kan dit wel zelf regelen.

Ik merk gewoon aan mijn merrie, met dit wisselvallige weer dat het ze het altijd 1 of 2 dagen koud heeft maar daarna heeft ze zich aangepast.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:37

xKatjj schreef:
En wat dan als je paard rilt? Ik wil mijn paard eigenlijk geen dekens opdoen, maar soms haal ik hem trillend de wei uit. Zou ik hem dan een regendeken opdoen? Hij heeft helaas geen beschikking over een schuilstal, maar wel over (bijna onbeperkt) ruwvoer.

Als je een regendeken opdoet worden ze niet meer nat, maar kunnen ze ook hun vacht niet meer op een normale manier gebruiken, waardoor ze het alleen nog maar kouder krijgen.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:39

Vjestagirl schreef:
xKatjj schreef:

Als je een regendeken opdoet worden ze niet meer nat, maar kunnen ze ook hun vacht niet meer op een normale manier gebruiken, waardoor ze het alleen nog maar kouder krijgen.

Dus volgens jou is het dus geen regendeken op doen.

Bedankt, ook Karin_deB, ik twijfelde dus maar hij heeft nu natuurlijk ook nog niet zo'n dikke vacht. Maar ik twijfelde dus ook omdat hij geen schuilstal heeft.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:41

Dit heb ik mezelf ook altijd afgevraagd! Wel fijn om te weten!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:41

Ik heb dat probleem ook. Die van mij staat 24/7 buiten en heeft nu een regendeken op omdat ze het wel koud kreeg als het een hele nacht keihard regent (heeft het best gedaan afgelopen paar dagen).
Ik merk wel dat ze hier van is opgeknapt :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:44

Karin_deB schreef:
Ik heb dat probleem ook. Die van mij staat 24/7 buiten en heeft nu een regendeken op omdat ze het wel koud kreeg als het een hele nacht keihard regent (heeft het best gedaan afgelopen paar dagen).
Ik merk wel dat ze hier van is opgeknapt :)

Eerlijk? Want ze hoeven geen dekke vacht te hebben om wel droog te blijven op de huid. Dus een regendeken houdt de bovenste laag haar droog, maar daarvan is het niet erg als het nat wordt. Wat je wel voorkomt is dat je paard zijn haren uit kan zetten en daardoor warmte vast kan houden...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:47

Ze was toen echt door en door nat. Stond ook flink te rillen. Nu is rillen op zich niet erg, zolang ze zichzelf nog kon opwarmen. Ik merkte gewoon dat ze het met die constante regen lastiger voor haar werd, en ze kreeg ook last van haar spieren. Daarom maar de keus gemaakt om die deken op te doen. Liever had ik nog gewacht, maar dit is in haar geval beter.
Ik heb geen schuilmogelijkheden en mag ook geen hooi in de wei voeren. Ze komt wel elke dag even uit de wei om goed te drogen en hooi te eten, maar verder staat ze altijd buiten.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:52

Oooooohhhhh....... ik dacht dat een niet geschoren paard het pas koud krijgt als het kouder is dan -10
De mijne hebben nog nooit een deken op gehad. Zijn wel doorgewinterde engelse pony's!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:00

Vjestagirl schreef:
xKatjj schreef:

ja maar daarom doe je dan toch ook een deken op?(of snap ik het nou niet)
dan hoeven die haren niet omhoog omdat die deken ze dus warm houd..............en droog ;)
voel je dan met je handen onder de deken en voelt je paard dan toch koud aan dan kun je ervoor kiezen om een wat dikkere deken op te leggen.

koud is bij paarden toch echt wel hetzelfde als bij mensen.
door rillen worden we warm, hebben we het erg koud dan gaan we harder rillen.
paarden dus ook, paarden die echt lang staan te rillen kunenn er flink ziek van worden en spierpijn krijgen.

dus dan toch beter een dekentje op doen :D
en het ene paard is het andere gewoon niet, de een is een koukleum en de ander staat bij langdurige regen nog te springen in de wei

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:24

@ellepel ...lees mijn link eens goed door...denk dat je dan wel snapt wat een deken doet. Kan geen vriendelijke smiley's plaatsen omdat ik nu via mijn foon reageer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:25

djuno:
ik ken die pagina wel,is al heel oud die info die er op staat.

maar dan heb je mijn bericht niet goed gelezen denk ik?
ik snap wat je bedoeld hoor :)

de pagina van paardnatuurlijk gaat alleen maar over wat kou met een paard doet en of je een bezweet paard buiten kunt zetten.
met geen woord word er gerept over wat langdurige regen doet met een paard...of ik lees er gigantisch overheen ,dan sorry!

en mijn bericht gaat dus juist over wat regen met een paard doet. :j

wij hebben een heel stel paarden op stal die altijd buiten staan, ook jonge paarden en veulens blijven gewoon de hele winter buiten.
kunnen ze prima tegen,maar als het heel erg lang regent en er staan er wat te bibberen dan zorgen we wel dat ze kunnen opdrogen.
bezwete paarden gaan ook met -20 zo de wei op,keertje rollen in de sneeuw en ze zijn droog.
ik weet ook hoe de cappilaire werking van een vacht in elkaar zit ;)

als het regent dan gaan die paarden met een schuilstal daar ook in staan,maar alleen dan.

dekens tegen kou zijn inderdaad niet snel nodig en daarom gebruik ik ze zelf ook niet.
maar ik gebruik wel dekens tegen de regen!! ( en aangezien we in nederland wonen..duhhh :P
als ik op stal ben in de herfst of winter dan gaat de deken er meteen af en ik laat mijn pony ook absoluut lekker in het zand rollen.

ik snap ook dat je een paard met kou meer moet voeren,maar wat als je een ouder paard hebt wat de voeding niet goed meer opneemt omdat alles niet meer goed functioneerd?
koste wat kost laten staan omdat dekens slecht zijn??

echt niet,dan gaat er lekker een dekentje op.
:D