Amigo 600D niet waterdicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_W

Amigo 600D niet waterdicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 10:14

Afgelopen maandag (toen het de hele dag gezeikregend had) heb ik mijn 2 paarden vochtig onder hun Amigodeken light 600D vandaan gehaald. De ene deken heb ik gerepareerd en die had daarop doorgelekt, maar was elders ook vochtig en de andere deken is helemaal heel, maar was ook vochtig aan de binnenkant. de dekens zijn beide niet langer dan 4 maanden gebruikt. Is dit normaal na een dag regen? En kan ik er wat aan doen?

supersambo

Re: Amigo 600D niet waterdicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:17

Die deken die gerepareerd is kun je denk ik niet zo veel mee bij de winkel/leverancier, maar die andere zou ik toch mee terug gaan. Lijkt me dat daar toch wel iets van garantie op moet zitten.

Als je echt niks voor elkaar krijgt kun je misschien proberen om de dekens in te spuiten (Bucas rug conditioner bv, horseware zal ook ongetijfeld zoiets hebben).

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:19

Ik heb deze deken ook, en mijn bijrijdster belde maandag dat de deken inderdaad lekte... Moet het zelf nog zien, maar heb m al langer in gebruik en toen is het nog nooit gebeurd. Zat al te denken om de deken even in te sprayen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:20

ik heb ook een amigo 600D turnout lite deken en deze lekte ook waar de muizen een klein gaatje gebeten hadden, maar verder... nog nooit problemen gehad. ik heb het deken nu het 3de jaar in gebruik denk ik, maar het ligt denk ik wel nooit meer dan een maand op en is ook nog niet gewassen
als mijn paard er nat onder is, dan is dit meestal van het zweten. Om de een of andere reden zweet ze snellen onder een 0grams regendek dan een gevulde winterdeken...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 10:22

ik had deze dekens ook nog nooit gewassen en het was zeker niet van het zweet dat ze nat waren...

Ik heb de ene deken via iemand gekocht die ze uit Engeland heeft gehaald... wordt denk ik lastig om zo iets te regelen, maar ik ga ze dan wel proberen te behandelen met waterdichtmakend spul

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:23

Hoogstwaarschijnlijk is de deken nat van de condens van het zweet. Aangezien er geen voering in zit die dit nog een beetje absorbeert en geleidelijk afvoert blijft het onder de deken.
Overigens lijken de 600 D Amigo ook minder goed te ademenen dan een ongevoerde Rhino.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:25

Ik heb het zelf nog niet gezien, daarom sluit ik zweet/condens nog niet uit. Maar het gekke is dat het maandag 1 van de slechtse dagen is geweest en dat hij met warmer weer deze deken ook al op had.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:30

Gewoon terug gaan naar de winkel. Ik heb dit nu 2 keer gehad met een Wheaterbeeta deken (en gewoon een nieuwe gekregen). De Amigo's en Rhino's zijn wel waterdicht moet ik zeggen.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 10:38

voor mij is het wel uitgesloten dat het van het zweet is. Ze hebben wel eerder gezweet onder hun deken en dit voelde anders aan, daarnaast waren ze maandag gewoon koud van de regen. Het was dus zeker geen zweet

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:51

Ik heb de amigo 1200 denier en helaas afgelopen maandag ook doorgelekt, en niet eens op de plekken waar hij is gerepareerd.

En een ander nadeel van de ongevoerde dekens is dat ze met vochtig weer snel klam aanvoelen van binnen, dat is denk ik wat je voelde.

Ik heb doorlekken voorheen nooit gehad bij mijn amigo dekens en was dus ook erg verbaasd.
Ik ga hem zelf opnieuw insprayen, mij n deken is trouwens ook nog niet langer dan een maand of 3 gebruikt.....heb hem vorig jaar gekocht.
Ik ga er niet mee terug naar de winkel, hij namelijk op enkele plekken geplakt en weet nu al dat ze zeggen dat het daardoor komt ;) dus heb daar geen zin in, koop gewoon geen amigo meer ;)

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:03

mijn oude horseware rhino heeft dit ook (de andere 4 hebben dit niet), maar dit heeft hij al eerder gehad ;). Ik laat hem altijd weer hier waterdicht maken: http://www.vendrig.nl/wasserij/paardend ... sreiniging bij ons het is afhaalpunt in nederweert, maar wellicht is er ook eentje bij jou in de beurt. Voor 17 euro issie dan weer helemaal goed.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:22

Ik heb precies hetzelfde probleem. Mijn merrie stond maandag onder een (nog geen jaar oude) Amigo en mijn ruin onder een Rhino regendeken. Allebei waren ze flink nat onder hun dekens. Ik weet zeker dat het geen condens was...Baal flink en ga er maar mee terug naar de winkel..

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:26

Ik denk toch dat het geen doorlekken is maar dat ze klam zijn door de warmte van je paard. Omdat het zo hard regende kon de nattigheid van binnen niet naar buiten.
Wat je kan proberen is om je deken op een emmer te leggen en er dan water op gieten, na een uurtje eens kijken of hij doorgelekt heeft.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:31

nog even iets he,
borstelen jullie de dekens af als ze vies zijn?
ik kreeg namelijk geen vergoeding voor mijn amigo deken die ook lekte omdat ik de deken had afgeborsteld en dit tast de waterdichte laag aan...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:58

Nee ik borstel mijn dekens nooit af...Laat de waterdichte dekens ook nooit reinigen.
Dit was ook geen condens hoor. :n Die dekens waren echt doornat...

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:04

Toch moet afborstelen geen probleem zijn voor die dekens volgens mij. Als ze nou naar een paar seizoenen slijten, maar zeker niet na een paar maanden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:09

Lijkt mij ook dat afborstelen gewoon zou moeten kunnen. Niet netjes om dat als reden te geven dat de deken niet vergoed wordt. Balen hoor melle_odet dat je niets terug kreeg.

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:11

[quote\Ik heb de ene deken via iemand gekocht die ze uit Engeland heeft gehaald... wordt denk ik lastig om zo iets te regelen, maar ik ga ze dan wel proberen te behandelen met waterdichtmakend spul[/quote]

Je kunt de verkoper aanspreken op het "ondeugdelijke product" dat de verkoper aan jou geleverd heeft. Het maakt voor jou niet uit waar de verkoper de deken gekocht heeft. Het risico is namelijk voor de verkoper en niet voor jou als klant. Horseware heeft net als Bucas speciale waterdichtmakende spray om je Horseware deken weer waterdicht te krijgen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:15

Als ik mijn paard onder de Lite zet, zweten ze ook sneller dan onder een medium..? Of was het alleen op het deel van de rug/kont? Vaak lekken dekens alleen daar door en niet aan de zijkant of bij de schouder.

Ik had maandag mijn paard onder een Rhino Medium (paard is geschoren) staan en was niet nat!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:04

Hier ook ervaringen mee en meerdere bij mij op stal ook.
Dekens zijn gewoon niet geschikt om ze een hele dag mee in de zeikregen te zetten.
Rhino en Amigo 1200D zijn beter.

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:09

Mijn ervaringen zijn wel goed hoor, ik heb de lite versie (600D) en de ongevoerde Rhino. Beiden lekken bij mijn paard niet door en die staat toch ook de hele dag in de regen.

Verder heb ik ook de gevoerde versie's van beiden en ook deze lekken niet door bij mijn paard.

Ik vindt het persoonlijk de fijnste dekens die er zijn en die van mij zijn toch ook alweer bijna 5 jaar oud.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:10

Ik heb dit probleem eigenlijk met alle lite dekens al gehad.
De meeste dekens hebben maar een waterkolom van 3000mm, dat is absoluut heel erg weinig.
Als je nagaat dat een gore-tex jas voor mensen een waterkolom hebben van 28000mm.
Een paard is zichtbaar ruwer met een deken dan een mens met de jas, daarbij komt dat een paardendeken met een coating waterdicht is.
Coatings worden als een soort latexlaagje aangebracht en zijn erg slijtgevoelig.
Gore-tex is een membraan en vele male sterke en slijtvaster en vaak beter ademend.
Kortom paardendekens worden van het foute matriaal gemaakt.
Waterdichtheid heeft niks met denier te maken dat heeft met de sterkte van de stof te maken, maar hoe sterker de stof hoe beter de coating beschermd word.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:42

@Jesito: rambo dekens zijn echt 1000% waterdicht. ALleen de Amigo's zijn een minder dure variant.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:07

Rambodekens, hebben een hele hoge denier en dat is het voordeel, hierdoor word de coating beschermd.
Maar ook de coating van Rambo heeft maar een waterkolom van 3000mm.
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... te/116312/
Even naar beneden scrollen.
Dat is echt niet veel.
Maar doordat het buitenmatriaal van deze deken vele malen beter en dikker is zal deze het langer uithouden.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:54

Ik ben benieuwd hoe het met de dekens is afgelopen waar jullie mee terug zijn geweest...

Vrijdag stond mijn pony ook in de regen met zijn amigo lite deken, helaas ook helemaal nat.
Heb gebeld met de paardendrogist en heb hem opgestuurd, ben heel benieuwd wat ze hier mee gaan doen. Is ook pas net een jaar oud. Me andere rhino dekens zijn prima!