paard valt dekens aan!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kelcy

paard valt dekens aan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 17:51

hallo allemaal

ik maakt dit topic voor een stalgenootje van me

die heeft begin dit jaar een paardje gekocht (4 jaar) en wilde in het zomer seizoen een vliegendekentje opleggen!
uiteraard werd dit rustig gedaan omdat we niet wisten of het paard het kende....
ze liet het allemaal prima toe... alle gespen dicht... maar dan... ooren gingen plat en de deken werd aangevallen...
ze bijt vooral op de borst om hem af te krijgen en stopt niet voor hij af is...
dus gelijk afgedaan.... en de dag erna alleen erop gelegd... en niets aan de hand....
dus weer langzaam opgebouwd....
maar zodra de borstsluiting dicht ging werd ze ontzettend boos en weer aanvallen....
dus wij dachten dat ze heel erg bang was van de deken dus hebben de deken op de staldeur gelegd...
maar ook daar werd de deken aangevallen en in het liefste in stukken gescheurt... ook hetzelfde verhaal... oren in de nek en bijten maar.

WAT te doen? het diertje moet eigenlijk wel een deken aan want ze wil van het winter seizoen gaan starten met wedstrijden
en een pluizebol ziet ze eigenlijk niet zo zitten.

paard heeft dus geen moeite met de singels of wat dan ook alleen op de borst... en we hebben hem al los gelaten (dus dat hij niet drukt) maar dan ook word ze boos!

bedankt!!!

Anoniem

Re: paard valt dekens aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:53

Heb je de deken al gecontroleert of deze haar niet pijn doet?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 17:53

Ik zal wel half bokt over me heen gaan krijgen maar ik zou m lekker een tijdje met een oude deken opzetten. laat maar razen, houdt vanzelf op. Eventueel met een antibijtkap aan het halster.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 17:54

we hebben verschillende dekens al geprobeerd... zowel vliegen als een stal deken maar ze doet het bij allemaal
en ze zijn zeker ruim genoeg :j

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 17:55

nou me stalgenoot heeft een beetje pech gehad met paarden en heeft er helaas 1 kreupel op de wei moeten zetten dit jaar en 1 naar een bejaarden huis moeten brengen en een terug moeten brengen omdat hij vals was...... dus uit laten razen met een oude deken KAN! maar liever niet omdat ze zuinig is geworden met der paardjes en deze is goed! ;) maar idd de oplossing is ons wel vaker geboden... de anti bijtkap is misschien wel een oplossing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:01

Ik zou toch eerst lichamelijk kijken of het paard nergens last van heeft, omdat het de eerste keer wel goed ging. Hoe is ze als je haar op der borst poetst? En rijden met een borst-tuig?
Stel dat ze wel pijn heeft, dan is het uitrazen met een oude deken een marteling en nog gevaarlijk ook als de deken af glijd..

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 18:33

De eerste keer ging ook niet goed! Ze begon te bijten toen hij eenmaal helemaal aan was

edit : zie dat me reactie een beetje lomp was (sorry :o ) vind het wel fijn dat je mee denkt :)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:44

Ik zelf heb onze jaarling laten wennen aan een deken tijdens het eten, eerst gewoon een deken opgedaan tijdens het eten na het eten af. Toen de deken niet meer interessant was na het eten ben ik de voorkant gaan dichtgespen tijdens het eten, na het eten weer los.
Na een paar keer de gesp dicht gelaten na het eten, na ongeveer 5 minuten weer los gedaan. Zo heb ik het ook gedaan met de achtersluiting. Kruissingels heb ik niet (vliegendeken en zweetdeken) maar die zullen zo ook geleerd worden.

Nu kan ik ook gewoon buiten etenstijd om een deken opleggen zonder dat het gesloopt wordt. Ik weet dat ik erg vroeg was begonnen ermee maar vanwege vele vliegen op stal tijdens het eten was er veel onrust bij beide, en met zijn super dun vachtje en een flinke regenbui was het helemaal feest voor de vliegen.

Eten zorgt voor de afleiding. Wat ook heel belangrijk is om de deken op te leggen of vast te maken alsof het de normaalste zaak van de wereld is, net zo normaal als een aai geven. Gewoon blijven oefenen tot het normaal is. Er zijn ook dekens (vaak eigenmaak) die voor dicht zijn genaaid, is dit misschien voor je paard een fijnere oplossing? Er zit daardoor niets van ijzer wat geluid kan maken tijdens het dragen of omdoen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:54

Shanna schreef:
Ik zou toch eerst lichamelijk kijken of het paard nergens last van heeft, omdat het de eerste keer wel goed ging. Hoe is ze als je haar op der borst poetst? En rijden met een borst-tuig?
Stel dat ze wel pijn heeft, dan is het uitrazen met een oude deken een marteling en nog gevaarlijk ook als de deken af glijd..

Maar hoe zou een vliegendeken voor dit soort buiten-proportionele reacties moeten zorgen? Klinkt voor mij nogal als het niet willen accepteren. En met uitrazen bedoelde ik niet levensgevaarlijke toeren uit laten halen maar gewoon lekker laten staan tot dat de "woede" weg is.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 18:55

oke ja dat kunnen we wel proberen om haar af te leiden met eten :j wie weet!
vooraan zit ijzer idd... maar aangezien ze ook aanvalt ookal ligt de deken over haar stal?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:59

Oreo schreef:
Shanna schreef:

Maar hoe zou een vliegendeken voor dit soort buiten-proportionele reacties moeten zorgen? Klinkt voor mij nogal als het niet willen accepteren. En met uitrazen bedoelde ik niet levensgevaarlijke toeren uit laten halen maar gewoon lekker laten staan tot dat de "woede" weg is.

Ik had dat inderdaad ook gedaan met een oude deken.
Op stal, zelf in de buurt blijven en laat maar lekker een paar uur op...
Mits hij/zij natuurlijk niet zo gek doet dat hij/zij zichzelf echt verwond.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 19:01

ik heb vanmiddag wel gefilmt met het toestel van de eigenaar.... ik zal eens kijken of ik het filmpje aan kan... dik denk niet dat de deken het 5 min overleeft :=

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:02

Ben errug benieuwd naar het filmpje!

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:03

Heel interessant, ben wel benieuwd naar het filmpje

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:04

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:06

oooh ik ben ook erg benieuwd!!!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:33

Mijn paard had dit ook, maar dan door de geur oid.. Alleen dan bij de deken van een ander paard dat net was afgedaan in de wei. Hij lag op de grond in de wei en ik wou net die van een ander paard ook afdoen toen ze de deken aanviel.. :+ := Ik denk door de geur van het paard (waarmee ze het wel goed kon vinden).

Ik denk alleen dat het paard in de OP een nieuwe deken op kreeg en dat dit dus niet logisch is. Maar misschien als hij van een ander paard is geweest?

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 22:02

of hij van een ander paard geweest is weet ik niet zou ik na moeten vragen.... heb net ff contact gehad met de eigenaar.... en blijkbaar heb ik iets fout gedaan met filmen.... hij heeft het niet opgeslagen.... helaas :(

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:43

ach kelcy zoals jij beschrijft gewoon weer dek opleggen of over de deur hangen en camera weer in de aanslag :D
Als het idd aan de geur zou liggen kan je dan het niet uit proberen met een deken van een vriend(in) paard van die van jou? Dan weet je zeker of het wel of niet aan de geur ligt.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 00:00

we gaan het eens uitproberen :)

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:24

Hou ons op de hoogte hoor, ben erg benieuwd naar een filmpje ook..........

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:46

Ik heb gelezen dat er wedstrijden met het paard gereden worden maar toch, misschien vindt hij een deken gewoon niet leuk?
Hoe reageert hij op een schoftbeschermer?