Welke deken heeft jouw paard 's winters op in de paddock/wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_SteR_

Welke deken heeft jouw paard 's winters op in de paddock/wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 10:56

Aangezien ik aanstaande zaterdag ga verhuizen naar een andere stalling, zit ik even met een vraag. Ik ben er eindelijk in geslaagd een stalling te vinden waar mijn paard ook in de winter overdag lekker buiten staat ( *\o/* moeilijk te vinden hier in/rond Sneek ) Hij komt in de winter van 's morgens tot 's avonds in de paddock, soms in het weiland.

Omdat ik altijd op een stalling heb gestaan waar de staleigenaren de paarden 's winters niet naar buiten deden, maar ik dit eigenhandig in de rijbak moest doen, heb ik hier geen ervaring mee. Voor heen kon ik altijd ter plekke bekijken welke deken hij buiten in de rijbak om moest (regendeken, staldeken, waterdichte winterdeken enz.)

Dus; welke deken heeft jouw paard in de winter op in de paddock of wei? Afhankelijk van de temperaturen natuurlijk..

Alvast bedankt!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:04

Ik denk dat het een beetje afhangt van hoe gauw je paard wintervacht aanmaakt en hoe warm het in de stallen zelf is.

Mijn merrie loopt met een 300 grams-deken op, met daar overheen een ongevoerde regendeken.
Bij vorst vervang ik de ongevoerde regendeken door een 150 grams-regendeken. Echter, zij staat in een buitenbox met een uitloop waar ze 24/7 toegang tot heeft.

Ben eigenlijk wel benieuwd welke stal dit is. O:)

petitparis

Re: Welke deken heeft jouw paard 's winters op in de paddock/wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:31

200grams winterdeken (waterdicht dus) zowel op stal als buiten. 't betreft wel buiten stallen...
bij erge vries (overdag ook onder 0°C) gaat er een 150grams staldeken of fleece onder.

bij de geschoren paarden een 370grams winterdeken met hals en bij erge vries eveneens een 150grams staldeken erbij onder.
ik wissel niet tussen overdag en 's nachts ook al kan het 's nachts behoorlijk warm worden als we de bovendeuren van de stallen dichtdoen (alleen bij erge vorst, om de waterleidingen te beschermen tegen de vorst)

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:17

Ik begin met een ongevoerde regendeken. Mijn paard houdt dag- en nacht dezelfde deken op, dus moet wel een deken zijn die goed ademt.
Als het kouder wordt krijgt hij een waterdichte winterdeken op. En als het nog kouder wordt nog een staldeken eronder.

Qua dikte van de deken moet je zelf een beetje bekijken, hoe koud het is en hoe dik de vacht is van je paard. Als de deken maar waterdicht is en goed ademt.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:18

ongeschoren 0 grams regendeken, geschoren 150/ 200 gaat het vriezen 300. Warmer gaan we niet ;)

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:59

Mijn paard staat overdag ook lekker de heledag buiten.
Joep krijgt binnen kort een 100 grams deken op en als het gaat vriezen een 200 grams.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:08

Welke dikte je deken(s) moet zijn, wat is per paard verschillend.
Ook mijn paarden staan lekker op de dag buiten. Ze staan in een binnenstal, maar dekens wisselen doe ik niet.
Behalve met extreme temperatuur verschillen van dag en nacht.
Zorg dat je een goed ademende regen deken hebt. Dit kan je zelf zien in de winkel door te kijken daar het denier.
Hoe hoger de denier hoe beter hij ademt. Kosten besparend zou ik je adviseren een ongevoerde als eerste te kopen. Daar onder kan je dan altijd je (oude) stal dekens doen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:57

mijn paarden krijgen bucas smartex dekens op.
wissel ze niet, s nachts op stal en overdag buiten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:34

Mijn geschoren fjord krijgt straks de Bucas All-in-one met hals op, nu staat ze nog met de 200grams. Staat overdag op het land, 's nachts op stal.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:39

Mijn paard staat ook 's nachts op stal en overdags in de paddock.
Ze staat 's winters in principe met een 300 grams deken op.
Als ze geschoren is doe ik daar bij een temp rond het vriespunt een dunne onderdeken onder.
Halsdekens gebruik ik nooit.

Ik ben zelf erg fan van Dominick dekens, ze hebben een mooie pasvorm en schuren niet of nauwelijks en zijn er in alle diktes, ook zijn ze samen te gebruiken.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:07

Horseware Amigo en/of Rhino hele fijne warme goede waterdichte dekens en hele fijne gladde voering dus geen schuurplekken.
Mijn merrie is geschoren en had op het koudst een 370 grams Rhino op met een 300 grams Duo Liner eronder.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:29

mijn paard heeft in de winter een 300 grams waterdichte deken op in het land en in de stal. De deken is van piaffe huismerk maar het is echt een super fijne deken met een mooie pasvorm!

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:21

Bucas Smartex all in one zowel overdag buiten als 's nachts op stal. Maar ik doe hem pas om als het wat kouder wordt. Als het voor die tijd veel regent doe ik een 0 grams regendeken op van Amigo.

Ruiterwinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:39

Wij hebben erg goed ervaringen met deze dekens: http://www.deruiterwinkel.nl/a-13526473 ... r-of-300gr. De dekens hebben een super pasvorm en zijn gegarandeerd 100% wind & waterdicht en nog tegen een mooie prijs! Mijn eigen paard heeft vorig jaar dit dek zelf ook opgehad en gisteren in de regen is een ander paard ermee naar buiten gegaan; nog steeds helemaal droog en het regende pittig, een deken voor meerdere jaren dus!

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 13:46

Mijn paard is pas geschoren en heeft nu een 200gram op. Pas was het een regenachtige dag en heeft ze een 300 op gehad. Als de temperatuur onder het vriespunt gaat, doe ik er een 150 of 200 gram onder.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:14

mijn paard heeft dezelfde deken op zowel buiten als op stal
hij heeft een box met buitenluik
en staat overdag uren in de paddock
de stal is warmer dan buiten maar s`nachts is het kouder dan overdag ,ik ga niet wisselen
hij heeft het vorig jaar goed gedaan zo en doe het dit jaar weer zo
hij staat nu onder de Bucas Rain 50 gr deken

Ruiterwinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:35

Wij hebben erg goed ervaringen met onderstaande dekens. De dekens hebben een super pasvorm en zijn gegarandeerd 100% wind & waterdicht en nog tegen een mooie prijs! Mijn eigen paard heeft vorig jaar dit dek zelf ook opgehad en gisteren in de regen is een ander paard ermee naar buiten gegaan; nog steeds helemaal droog en het regende pittig, een deken voor meerdere jaren dus!

Succes!

Afbeelding

LaLoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:38

Fabienne_S schreef:
Ik begin met een ongevoerde regendeken. Mijn paard houdt dag- en nacht dezelfde deken op, dus moet wel een deken zijn die goed ademt.
Als het kouder wordt krijgt hij een waterdichte winterdeken op. En als het nog kouder wordt nog een staldeken eronder.

Qua dikte van de deken moet je zelf een beetje bekijken, hoe koud het is en hoe dik de vacht is van je paard. Als de deken maar waterdicht is en goed ademt.

Zo doe ik het ook!!!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:39

mijn paardje heeft een deken van paardenhaar op :D
(z'n eigen vacht dus, niks geen deken)

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:46

Ruiterwinkel schreef:
Wij hebben erg goed ervaringen met deze dekens: http://www.deruiterwinkel.nl/a-13526473 ... r-of-300gr. De dekens hebben een super pasvorm en zijn gegarandeerd 100% wind & waterdicht en nog tegen een mooie prijs! Mijn eigen paard heeft vorig jaar dit dek zelf ook opgehad en gisteren in de regen is een ander paard ermee naar buiten gegaan; nog steeds helemaal droog en het regende pittig, een deken voor meerdere jaren dus!

Beetje irritant die reclame!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:51

Ik heb nu een 200 grams weetherbeeta Landa om (mijn paard is al wel geschoren). Als het vriest gaat er een 300 grams op, en warmer ga ik niet :+ Die van mij staat ongeveer 4 tot 5 uur per dag buiten in het winterseizoen.

Ongeschoren doe ik meestal vanaf begin oktober een 0 grams regendeken op, anders wordt opaatje een beetje stijf in de regen :+ Is wel afhankelijk van het weer, met warme dagen staat hij in zijn paardenhaar deken :+

Zorg voor een goede waterdichte deken en voldoende ruwvoer en dan hebben ze het echt niet snel koud :)