Hoe scheren en welke deken?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jenkins

Hoe scheren en welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 23:04

Hallo

Ik ga toch maar eens informatie opvragen via bokt.

Ik heb een welshxshet kruising van 3 jaar, die vorige jaren 24/7 buiten heeft gestaan zonder deken.

Echter komt hij elke zomer maar moeilijk van zijn vacht af en ben ik dit jaar begonnen met mennen.
Hij heeft nog nooit echt gezweet, dus weet ook niet of dit wel gebeurt als hij zijn dikke vacht laat groeien.

Hij staat nu overdag buiten zonder beschutting en 's avonds in een uitloopstal.

De pony heeft waarschijnlijk sarcoiden en nog wat bultjes op zijn lichaam.
Waarvan ik nog niet weet wat die zijn, maar waarschijnlijk eiwit of suiker oid. (ben er mee bezig)
De dierenarts vertelde mij iig dat het geen kwaad kon hem te scheren, zolang de bultjes maar niet stukgaan.

Hij heeft al even een ongevoerde regendeken om gehad, maar zijn vacht ging er vies en schilferig uitzien, dus heb de deken weer afgedaan zodat zijn huid even kan ademen. (ook ivm de bultjes).

Nu twijfel ik dus over de winterperiode,

Het plan was eerst om hem helemaal te scheren, behalve de benen.
Hiervoor heb ik een 100gr deken en een 240 gr deken met hals gekocht.

Nu zit ik echter te twijfelen om alleen zijn borst en zijkant te scheren, maar zijn die dekens dan nog wel nodig?

Redenen waarom ik hem helemaal zou willen scheren:
- Hij komt moeilijk uit zijn wintervacht
- minder last van zweet

Redenen waarom ik hem niet helemaal zou willen scheren:
- de bultjes
- weet niet echt of hij erg gaat zweten, heeft hij namelijk nog nooit gedaan. Maar daarbij is hij ook nog nooit echt aan het werk geweest.

Dus de grote vraag is eigenlijk:
Als alleen de hals en zijkant van de pony geschoren wordt, is het dan verstandig om er toch een 240gr deken op te gooien, of kan de pony dan zonder deken blijven staan?
Of is het toch verstandig om hem helemaal te scheren (behalve benen en hoofd) en dan eerst 100 op en daarna 240? Zodat hij als het weer wat warmer word, minder moeite heeft met het verharen?

Hoop dat iemand mij kan adviseren :)

★ Silvester ★ Hij is mijn wereld The beat in my heart

ClaudiaH

Re: Hoe scheren en welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 23:22

Een moeilijke keus... Ik zou denk ik in eerste instantie niet scheren... Mocht het echt niet gaan, alleen borst en zijkanten scheren en een 100grams deken op doen, dan kan je altijd nog voelen of hij het warm genoeg heeft. Ik ben zelf erg voorzichtig met dekens, volgens mij zijn wij mensen eerder geneigd het onze paarden warmer te houden dan noodzakelijk is...

~*~ Para Siempre: L2 + 3~*~
Mijn eigenwijze bink en m'n allerliefste maatje <3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie