Een heel erg twijfel gevalletje!

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

HeleneDas

Een heel erg twijfel gevalletje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 21:05

:+

Oh ik ben zo ontzettend dom...
Ik rijd aangespannen met me shet, sinds augustus.
Maar die jaren daarvoor krijgt ie zo´n dikke vacht echt verschrikkelijk altijd drijf nat na het rijden!
Ik me voorgenomen deze winter lekker door te rijden al is het sleeen :D.
Dus ik een regendeken met fleece ingekocht, echt warm man heb hem bij hem gepast binnen 2 seconden stond die te zweten hahah!
Maar is het nou wel verstandig om hem een deken om te doen, hij heeft best al een vachtje maar ik ga sowieso nu nog niet op doen!
Wie heeft er tips, ik twijfel zo ontzettend!

En is een regendeken met fleece best dik genoeg
Laatst bijgewerkt door HeleneDas op 16-09-10 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

<3

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:07

Als hij eronder zweet heb je niet alleen een drijfnatte pony als je rijdt, maar gewoon altijd :+
Dan zou je 'm beter scheren en ook een in/uitrijdekentje kopen als hij dan een deken op moet.
Je zou kunnen proberen als het kouder wordt, maar een deken houdt ook zijn vacht niet tegen.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 16-09-10 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Wie zoekt die vindt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:07

De enigste tip die ik je kan geven als je je shetlander in de winter kort in de vacht wil hebben is door hem te scheren. Nu is het nog veel te warm voor een dekentje, en als hij in betere conditie is zal hij minder snel gaan zweten. Goed uitstappen, en je hebt geen deken of scheerapparaat nodig! :D

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:08

Niet te lang rijden en hééél lang uitstappen en een zweetdeken op doen na het rijden. Dan heb je geen dekens nodig. Ik gebruik ook geen dekens met mijn menpony en die loopt 's winters gewoon indoors.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:09

Het is nu eigenlijk voor een shetlander (en vele andere paarden die buiten staan) te laat om nog een (dikke) deken op te doen, vacht begint al aardig lang te worden en gaat niet stoppen als je er iets op legt. Ik zou paar keer per winterseizoen scheren, en dan bijv. jacht model. Bij heel slecht weer een regendekentje op doen. Is genoeg!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:10

Hallo,

Als je shet nu al zo'n dikke vacht heeft, dan zou ik hem zeker geen dekentje op doen. Dan kan ie zijn warmte echt niet meer kwijt. Ik zou hem lekker gaan scheren, hoeft natuurlijk niet helemaal kort, maar in ieder geval een soort jachtmodel ofzo. Dan kan ie tenminste zijn warmte kwijt. Dit is voor het beesie niet echt fijn.

Succes ermee!

rust zacht lief zusje van me, 2011

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 21:11

Zn vacht is niet echt heel dik hoor,
Maar na een uur stappen is die nog niet droog want hij blijft tot op zn huid nat en zweetdekens helpen niet, wil niet reskeren dat ie ziek word!

Kan ik hem dan niet voor dat ik de deken op doe scheren en dan winterdeken op ofzo

<3

hafjelinger

Re: Een heel erg twijfel gevalletje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:14

Gewoon een goede wollen deken na het rijden erop leggen, ong. na 2 uur eraf. Het is niet heel erg als je nog een beetje de zweetafdrukken ziet, want dat is dan aan de buitenkant van de vacht; vanbinnen word het vanzelf droog.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 21:15

Ik doe hem nooit meer met zweetdeken de wei in...
1 keer gedaan en hij gooide hem over zn nek en struikelde erover gelukkig was ik nog op stal

<3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:17

Had hij toen een zweetdeken met buiksingels of een losse buiksingel aan?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:18

Dan moet je er een extra dekensingeltje aan maken, dan blijft ie vast wel zitten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:18

Als hij het met een goede zweetdeken die overal dichtzat gedaan kreeg, zou hij dat ook met elke andere deken doen ;)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 21:20

Ja oke....
Maar zou het dan kunnen dat ik hem scheer voor dat ik een deken op doe of als zn vacht zo blijft

<3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:22

Als zn vacht zo blijft dan krijgt hij het veel te warm met een deken op. Helemaal omdat shetlanders altijd een overdreven wintervacht aanmaken. Dan zou je hem dus echt moeten scheren.

Ik twijfel ook om mijn shet deze winter te laten scheren, gezien ik bezig ben hem te beleren en hem wel graag in conditie wil houden.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 21:24

Mn moeder blij.. ff een deken voor 60 euro!

Idd shanna dat wil ik ook, maar niet reskeren dat ie ziek word als ie bezweet buiten staat! Je kunt natuurlijk ook niet de winterdeken op een zijk nat paard gooien!

<3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:27

Dat is dus ook mijn punt. In de winter staan ze dan wel snachts binnen, maar verder de hele dag buiten. Ze hebben tot nu toe allemaal een deken om, behalve mn shet. Maar die heeft echt vetjes nu, en ik begin ook vetjes te krijgen ( :o ) dus ik wil ons beiden weer in conditie krijgen en houden. Echter, na het werk gooi ik hem wel gelijk de wei weer in. Met een natte vacht is dit geen doen natuurlijk..

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:30

Mijn kinderen hebben een poosje op shetlanders gereden. In september of begin oktober scheren (als het niet te koud is) en dan even wat voorzichtig met naar buiten doen, dus niet lang met koud of slecht weer of hele dagen en nachten. Als het echt vroor deden we zelfgemaakte zweetdekentjes op. Dat ging echt prima. De ponies voelden er zich prettig bij. Voordat we het zo deden leek het net of er onder de buik een kraantje openstond als we op een buitenritje waren, zo droop het zweet eraf.
Succes ermee.

Geniet van je leven; je bent er maar even....

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie