gaat ie dat overleven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:06

Je kunt het een paar dagen aan kijken. Vanaf bokt is het moeilijk te bekijken of die heel blijft of niet. Wij kennen de kudde niet. Bij ons thuis blijven ze iig wel van andermans dekens af en daarnaast is een vliegenfrontriem wel even iets heel anders dan een deken ;)

Overigen een regendeken is puur tegen de REGEN en niet voor de warmte. Gebruik geen ongevoerde regendekens midden in de winter zonder onderdeken. Doordat ze waterdicht zijn (en niet goed ademen) blijft er vocht onderhangen en krijgen paarden het echt koud. Deken aflaten is dan veel beter!

En er zijn idd paarden die zulk lang en dik haar hebben, dat ze echt amper droog worden.

Donna_

Berichten: 2002
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:06

randie schreef:
ach schei toch uit een deken heeft wel nut, dat hij een fatsoenlijke vacht houd ipv een beer te worden. En heeft ook als nut dat een paard dus sneller droogt na een training..Sorry maar geen deken je paard in het zweet rijden en dan weer op de wei donderen kan heel natuurlijk zijn maar ik doe het die van mij niet aan!


Mee eens!
Al zit er natuurlijk wel een verschil tussen TS, of je je paard alleen een regendekentje opdoet, of het echt opbouwt met de dekens.
Als jij het niet erg vind dat je paard een dikke wintervacht heeft, zou ik hem gewoon zonder dekens laten staan. Dan heeft hij/zij daar genoeg bescherming van (al verschilt dit ook weer per paard...). Maar als je een dun vachtje wilt behouden dan zou ik zeker dekens omdoen, maar dan moet de deken wel steeds dikker worden naarmate het kouder wordt.
Een paard met teddyvacht onder een regendeken zetten schiet niet op. Dat werkt elkaar alleen maar tegen (zweten, of juist niet warm kunnen blijven).
Dus ik zou zeggen, óf het hele scala aan dekens, of niet.
En het excuus; dan wordt hij niet vies vind ik persoonlijk een erg slecht excuus in dit geval.
Wat betreft de dekens; ik denk dat dekens het wel beter zullen overleven dan een vliegennetje hoor. Misschien juist eens beginnen met een goedkope deken en kijken hoe dat in de groep gaat? Dan in 1x een hele dure deken kopen en achteraf erachter komen dat er niets gebeurt met die deken.. ;)

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:07

Tja ik geef je wel gelijk randie, maar het kan ook wel iets vriendelijker.
Je komt nogal agressief over n.l.
Ik weet uit jarenlange ervaring, dat je een paard en zeker een pony met een dikke vacht, in de wintermaanden nooit of te nimmer droog gaat krijgen!
Nu staan ze hier s' nacht binnen, maar de wedstrijd ruiters die volop trainen, scheren hun paard dan ook.
Dan zet je ze tenminste droog onder hun dek.
W.b.t de vraag of je dek het gaat overleven in de groep??
Tja..ervaring zal het leren lijkt mij.
Gooi er eerst eens een oude deken op en kijk wat de andere paarden daar mee gaan doen.
Hou er rekening mee dat als jou paard in een groep staat die veel speelt met elkaar, de kans bestaat dat er een paard vast komt te zitten in het dek.
Kijk dus goed uit of het dek sluit aan alle kanten en er geen losse banden zijn.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:12

randie schreef:
ja ooit goed getraind met een langharig paard? Die kun je stappen tot je een ons weegt maar droog worden ze niet ;).


ja, mijn endurance paard

Ra_chel
Berichten: 2299
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: daar waar ik graag zijn wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 23:53

d0nnaa_dan schreef:
randie schreef:
ach schei toch uit een deken heeft wel nut, dat hij een fatsoenlijke vacht houd ipv een beer te worden. En heeft ook als nut dat een paard dus sneller droogt na een training..Sorry maar geen deken je paard in het zweet rijden en dan weer op de wei donderen kan heel natuurlijk zijn maar ik doe het die van mij niet aan!


Mee eens!
Al zit er natuurlijk wel een verschil tussen TS, of je je paard alleen een regendekentje opdoet, of het echt opbouwt met de dekens.
Als jij het niet erg vind dat je paard een dikke wintervacht heeft, zou ik hem gewoon zonder dekens laten staan. Dan heeft hij/zij daar genoeg bescherming van (al verschilt dit ook weer per paard...). Maar als je een dun vachtje wilt behouden dan zou ik zeker dekens omdoen, maar dan moet de deken wel steeds dikker worden naarmate het kouder wordt.
Een paard met teddyvacht onder een regendeken zetten schiet niet op. Dat werkt elkaar alleen maar tegen (zweten, of juist niet warm kunnen blijven).
Dus ik zou zeggen, óf het hele scala aan dekens, of niet.
En het excuus; dan wordt hij niet vies vind ik persoonlijk een erg slecht excuus in dit geval.
Wat betreft de dekens; ik denk dat dekens het wel beter zullen overleven dan een vliegennetje hoor. Misschien juist eens beginnen met een goedkope deken en kijken hoe dat in de groep gaat? Dan in 1x een hele dure deken kopen en achteraf erachter komen dat er niets gebeurt met die deken.. ;)


ik heb zeer zeker niet de intentie om een regendeken te gebruiken tegen het vies worden hoor!
ik ga met n oude deken kijken wat de kudde er mee doet, en dan ga ik eens kijken hoe groot de investering zou zijn, en wat dan de voordelen allemaal zijn tegenover de nadelen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:57

Ik vrees zomaar dat een regendeken het niet gaat overleven. En als je wel voor een regendeken gaat, zorg er dan voor dat hij ook echt waterdicht is. Koop er twee, want als je paard in een diepe plas gaat rollen, kan de regendeken nog zo waterdicht zijn, door de openingen aan de voor- en onderkant komt er alsnog water binnen, en een natte deken is het recept voor een ziek paard. Een dunne regendeken is ook het recept voor een paard dat het koud gaat krijgen, omdat de haren niet meer overeind kunnen staan om zo een isolerende luchtlaag te vormen.

Ik ga met degenen mee die zeggen dat je het beste geen deken op doet. Nu weet ik niet hoe hard je met hem wilt werken, en hoe vaak je met hem wil werken, maar als je niet hoeft of wilt scheren, zou ik hem gewoon zonder deken laten lopen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-09-10 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

luff
Berichten: 55
Geregistreerd: 05-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:58

Michellette schreef:
Geen deken, dan verwen je hem op de verkeerde manier waardoor je problemen kunt krijgen. de natuur geeft een winterdeken die afdoende is bij een gewoon gezond) paard.


Helemaal mee eens! Als hij altijd gewent is zonder lekker weglaten die deken! :D

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:08

Ik denk dat iedereen die roept geen deken even rekening moet houden met de situatie:
het paard heeft GEEN schuilmogelijkheid!

@ TS de tijd zal leren of je dek het overleeft, verder kan je met erge regen best een dek opdoen, en wil ik je aanraden zodra het vriest een regendek met fleecevoering/fleecedeken op te gooien. Mensen bedenken tegenwoordig namelijk niet dat door poetsen en wassen en af en toe in een warme stal staan de huid van een paard achteruit gaat. Jou paard kan je dus nooit niet met een wild paard vergelijken.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:14

Even een misverstandje uit de wereld over nat de wei in: de vacht van het paard werkt als een zweetdeken... Vocht gaat erop liggen, dus als jij je paard goed uitstapt en hij is op adem en niet meer warm! Dan mag hij echt wel nat de wei in, wordt ie niet ziek van... Vaak worden paarden juist ziek van het wel/geen deken op, zeker bij temperaturen als dit. De vacht die ze aanmaken voldoet echt wel. Als het straks echt guur wordt of extreem nat (want van kou hebben ze al helemaal geen last) kun je altijd nog een deken op doen... :o

Vergeet niet dat ze nu een vacht aan het maken zijn, dat verstoor je. Daarbij is 15 graden de fijnste temperatuur voor een paard.... Dus denk er nog eens goed over na, het is echt niet nodig. Kijk goed naar je paard en als de kou (van regen) niet op zijn spieren en/of gewrichten slaat, lekker zonder deken laten staan...

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: gaat ie dat overleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:26

Daarom moet je dus ook, als je eenmaal begonnen bent met dekens, ze gewoon ophouden tot aan het voorjaar. :)

Ik zou lekker beginnen met een regendeken, daarna een gevoerde waterdichte deken. Canvas dekens, of die van Bucas en Rambo zijn over het algemeen zeer sterk!

Donna_

Berichten: 2002
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:05

rachel_j schreef:
ik heb zeer zeker niet de intentie om een regendeken te gebruiken tegen het vies worden hoor!
ik ga met n oude deken kijken wat de kudde er mee doet, en dan ga ik eens kijken hoe groot de investering zou zijn, en wat dan de voordelen allemaal zijn tegenover de nadelen.


Oooh, dit was ook niet persoonlijk tegen jouw gericht hoor, meer een reactie op wat Luf_Midnight hier in het topic zei ;)
Namelijk:
Luf_Midnight schreef:
bucas of rhino hele goede dekens,
en je kan je paard best onder een deken zetten, vooral als je hem nog wilt rijden is dat veel fijner als dat ie onder de prut enzo zit.lekker een stevige deken zoeken die tegen een stootje kan


En, Smurffie, ik wil graag ook nog even op jouw post reageren:
smurffie schreef:
Ik denk dat iedereen die roept geen deken even rekening moet houden met de situatie:
het paard heeft GEEN schuilmogelijkheid!


Maar kijk wat de TS in een vorige post zei:
rachel_j schreef:
ik ga hem dus wel rijden, en dat zal in elk geval 1x pw in de les zijn in de binnenbak, en snachts gaat ie straks naar binnen.miss is het wel verwennen, maar dacht dat een regendeken(evt midden in de winter gevoerd) wel lekker voor hem zou zijn.


Dus het paard heeft de hele nacht de mogelijkheid om te drogen, op te warmen en bij te komen op stal en staat niet 24/7 buiten zonder enige vorm van beschutting. Toch TS, of begrijp ik het nu verkeerd?
In ieder geval goed dat je er zo bewust mee bezig bent hoor! +:)+

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:29

Citaat:
Tja ik geef je wel gelijk randie, maar het kan ook wel iets vriendelijker.
Je komt nogal agressief over n.l.
Ik weet uit jarenlange ervaring, dat je een paard en zeker een pony met een dikke vacht, in de wintermaanden nooit of te nimmer droog gaat krijgen!

Ja sorry maar ik krijg een punthoofd van die mensen die meteen beginnen dat het onvriendelijk is niet natuurlijk en
doorverwijzen naar paardnatuurlijk of paardenbegrijpen... :o

santana67
Berichten: 161
Geregistreerd: 17-11-09

Re: gaat ie dat overleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:33

Dekens zijn doorgaans niet iets "extra's" ten opzichte van de wintervacht maar komen in plaats van de dikte van de wintervacht. Het paard alculeert de deken gewoon in tijdens het aanmaken van de wintervacht, en heeft dus niets "extra's" aan de deken.
De vacht van het paard heeft een warmteregulerend vermogen en wordt zowel voor de langere termijn (wintervacht) als op de kortere termijn (haren overeind zetten) aangepast aan de weersomstandigheden. Een deken is echter niet zelfaanpassend; je berooft het paard van zijn warmteregulatie als je een deken gebruikt.
Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het paard kan het dus koud krijgen DOOR de deken!
Het paard kan niet meer rollen. Rollen heeft een functie: zand e.d. verwijderen eventuele parasieten van de huid. Met een deken om kan het paard wel rollen maar het beoogde doel wordt niet gerealiseerd omdat de huid is afgeschermd.
Het is aangetoond dat dekens het immuunsysteem van het paard verzwakken. Paarden met dekens krijgen vaker ziekten dan paarden zonder dekens.bron paardnatuurlijk.nl

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Re: gaat ie dat overleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:46

@ Randie: waarom? ieder z'n ding en het werkt gewoone cht zo, heb het al bij zoveel paarden gezien... Moest wel vreselijk lachen, zie jouw opmerking hierboven (punthoofd) en dan hieronder weer een link naar paardnatuurlijk... hahaha

Maar sinds mijn paard bloot staat, (wel 's nachts binnen) heeft zij geen last meer gehad van haar luchtwegen en komt zij heel goed de winters door!

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:03

Citaat:
@ Randie: waarom? ieder z'n ding en het werkt gewoone cht zo, heb het al bij zoveel paarden gezien... Moest wel vreselijk lachen, zie jouw opmerking hierboven (punthoofd) en dan hieronder weer een link naar paardnatuurlijk... hahaha

:+

Inderdaad ieder zijn ding, ik wil mijn paard niet als beer hebben :). Maar daarintegen ben geen fan van scheren hij houdt wel mooi zijn eigen vachtje. Maar hierboven stond vermeld dat het achterhaald is dat de vacht dun blijft
door een deken. Maar paarden hebben vaak toch wel een overgangs rand van schouders naar nek. Nek zit dikker
in het haar dan zijn lijf. ( nek dekens doe ik ook niet aan ) En ik heb gewoon niet de behoefte om mijn paard uren droog te stappen en alsnog nat weg te moeten zetten.

Maar even ontopic: TS als je begint met dekens moet je het ook goed doen, niet alleen een regendekentje, dan ook een onderdeken erbij kopen. Of en allround deken :).

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:15

JessAndHope schreef:
randie schreef:
ach schei toch uit een deken heeft wel nut, dat hij een fatsoenlijke vacht houd ipv een beer te worden. En heeft ook als nut dat een paard dus sneller droogt na een training..Sorry maar geen deken je paard in het zweet rijden en dan weer op de wei donderen kan heel natuurlijk zijn maar ik doe het die van mij niet aan!



Je kan het ook overdrijven :? Er word hier toch nergens gezegd dat je je paard maar zeiknat op de wei moet pleuren?? Ik vind alleen dat je zelf dan maar even wat meer werk moet verrichten ipv je paard 'hinderen' met een deken. (want dat doe je feitelijk aangezien een deken niet natuurlijk is)


Ehhhh... mijn haflinger kreeg ik na het rijden echt niet droog hoor, wanneer zijn wintervacht bezweet was. Als ik 's avonds had gereden dan kwam het wel eens voor dat hij de volgende ochtend nog natte plekken had (en stijve spieren, ondanks 1.15 uur (!), uitstappen!). Een wollige wintervacht is heel leuk, als je paard als fotomodel op de winterkalender moet. Maar niet als je hem wilt rijden.

Ik zou trouwens voor een, in eerste instantie, niet te dure extra sterke deken gaan. Bijvoorbeeld van de buitendeken PRO van Harry's Horse. Hele fijne dekens, die tegen een stootje kunnen! Mijn ervaring is, wanneer de paarden echt willen slopen, ze alles kapot krijgen. Dan is het zo naar als het zo'n hele dure deken is. :+ Die tip van de anti-bijt is trouwens wel een goede, die ga ik onthouden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57988
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 14:20

nikkigioa schreef:
Ehhhh... mijn haflinger kreeg ik na het rijden echt niet droog hoor, wanneer zijn wintervacht bezweet was. Als ik 's avonds had gereden dan kwam het wel eens voor dat hij de volgende ochtend nog natte plekken had (en stijve spieren, ondanks 1.15 uur (!), uitstappen!). Een wollige wintervacht is heel leuk, als je paard als fotomodel op de winterkalender moet. Maar niet als je hem wilt rijden.

Ik zou trouwens voor een, in eerste instantie, niet te dure extra sterke deken gaan. Bijvoorbeeld van de buitendeken PRO van Harry's Horse. Hele fijne dekens, die tegen een stootje kunnen! Mijn ervaring is, wanneer de paarden echt willen slopen, ze alles kapot krijgen. Dan is het zo naar als het zo'n hele dure deken is. :+ Die tip van de anti-bijt is trouwens wel een goede, die ga ik onthouden.

Als je dier zo extreem zweet en zo traag opdroogt zou ik er geen deken/scheermachien bij halen maar een DA. :\
En waarvoor is die opmerking van de kalender nodig?

Ra_chel
Berichten: 2299
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: daar waar ik graag zijn wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 17:02

even voor alle duidelijkheid;
op dit moment staat hij nog 24/7 buiten.
op de wei is er GEEN schuilmogelijkheid.
dadelijk als het echt kouder wordt dan gaat hij savonds naar binnen en smorgens rond 9 uur weer naar buiten.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:05

@TS: dan zou ik me er echt niet druk om maken en m lekker bloot laten staan... :o ;)