Scheren en naar buiten

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Marietje1990

Scheren en naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 18:59

Beste allemaal!

Ieder jaar zit ik weer met het zelfde dilemma en nooit heb ik de stap gezet. Mijn pony begint alweer met een wintervacht aanmaken, iets dat me in de winter met rijden altijd erg in de weg zit. Ik wil hem graag scheren, maar hoor hier verschillende verhalen over. Een vriendin van mij vertelde dat de paarden heel druk worden als ze geschoren zijn en ik kreeg mee dat het niet verstandig is om de benen mee te scheren wanneer de paarden buiten staan. Nu weet ik niet of ik het jachtmodel heel mooi vind.

Hebben jullie antwoordt op deze vragen en wellicht foto's van pony's die in het jachtmodel geschoren zijn?

:wave:

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:02

Het klopt dat paarden er frisser van worden. Het komt soms zelfs voor dat paarden het zo koud krijgen door onvoldoende warmlopen met deken dan ze gaan rennen om warm te worden.
Het jachtmodel kan je hier vast wel tussen vinden ;-)
http://www.petervangrol.nl/pageID_6637746.html
Op deze site vind je jachtpaarden van jachtvereniging Soestdijk

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:03

ik heb vorig jaar mijn merrie ook geschoren, omdat de wintervacht me ook echt tegen stak. bij die vrieskou was ze idd drukker om zichzelf warmer te krijgen. Maar leg zowiezo een uitrijdekentje op voor het losrijden en bij vrieskou gaat dit gewoonweg niet af eerder zelf een extra fleece voor het in en uitstappen.

verder stond mijn merrie ook gewoon buiten, ik heb de benen idd niet laten scheren evenals het hoofd, de rest volledig. ze stond met een 370grams deken na het scheren en bij de vrieskoude met nog een 150grams staldeken erbij onder. ze is bijna dagelijks buiten geweest. kreeg alleen wat langer haar op de achterkant van haar billen :)

There is beauty in everything, even the things that scare us.

http://www.dalmat.be

Marietje1990

Re: Scheren en naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 19:10

Bedankt voor de reacties. Heb enkele paarden gevonden inderdaad. Ik weet niet of ik het heel mooi vind, maar het is wellicht wel effectief. Rijden met een deken deed ik altijd eigenlijk al bij het inrijden, maar had hem ook vooral mee voor na het rijden als mijn pony erg bezweet was. Het druk zijn heeft dus echt te maken met de kou? Daar is dan wel wat aan te doen lijkt mij.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:17

nou ik heb mijn paarden altijd geschoren, hoofd benen alles, s`nachts op stal overdag naar buiten. in totaal eerst 300 gram op daarna 500 gram en dan weer 300 gram en later 150 gram en toen alleen een regendeken.

ze werd 3 dagen ff fris maar daarna was dat ook alweer weg. ik vond het super fijn altijd, geen gedoe met droog stappen. ik schoor meestal rond 1 december en in februari nog een keer.
als ze vervelend zijn tijdens het scheren kun je ook ff een spuit bij de veearts halen kost 7 euro weet alleen niet meer hoe het heet maar werkt net als een wormenspuit! succes!!

>>> Talita <<<

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:27

Dat ze frisser worden valt meestal erg mee, als je het normale ritme aanhoud wat je hebt en ze komen voldoende buiten merk je bij de meeste paarden niet heel veel, tenzij het echt hard gaat vriezen. En ja, er zijn altijd paarden die er blijer van worden dan anderen :P
Veel buiten laten lost dat probleem grotendeels op, dan hebben ze de ruimte zich warm te rennen en energie kwijt te raken, een tikkeltje minder krachtvoer wil ook wel helpen.

Dat ze in jachtmodel moeten als ze buiten staan is onzin, ik heb altijd al mijn paarden volledig geschoren en die stonden overdag minstens 4 uur buiten, weer of geen weer. Het is wel praktischer om de benen niet te scheren, dat kost je 't meeste werk en heb je 't minste plezier van, als je het lelijk vind kun je ze het beste al vroeg een deken op gooien zodat de vacht minder dik wordt en het minder opvalt.

Als je veel en/of intensief rijd is scheren echt wel aan te raden, het scheelt je ontzettend veel tijd met droogstappen, borstelen enz, je paard is minder snel moe en minder snel ziek.
Als hij er erg fris van wordt moet je even zien uit te vinden hoe je daar het beste mee om kunt gaan, misschien iets meer naar buiten, halfje brok minder, maar als je je paard normaal aankunt lijkt me dat ook niet zo'n probleem.

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:29

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:40

Je kunt ook tot op de knie scheren, als je iemand hebt die handig is met een scheerapparaat zie je daar bijna niets van.

Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 15:56

Ik moet inderdaad nog iemand zoeken die heel handig is met het scheerappartaat. Helaas hier in de buurt nog niet echt mensen kunnen vinden. Pony is nu aan het verharen en komt al iets dichter in het haar. Ik ga het even aanzien en dan wellicht voor de eerste keer het apparaat erover. Bedankt voor de reacties!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:13

Ik scheer bij mijn tinker alleen de borst weg. Dus niet tussen de voorbenen en bij de buik, aangezien hij ook in de vrieskou ervoor kiest om op de grond te liggen ipv in de stal. Scheelt toch in zweten en het geschoren gedeelte is zo droog. Ik ben nu al begonnen met scheren en kijk in de winter hoe vaak ik het herhaal, het is zo gebeurd.

Hij loopt 24/7 buiten met een loopstal, nu nog zonder deken en vanaf half oktober met een ongevoerde regendeken (wel met fleecelaagje om zweet af voeren). Na het werken laat ik hem minimaal een half uur uitzweten, deken op en weer naar buiten.

Hij loopt er nu zo bij
Afbeelding

En afgelopen winter was het verschil wat groter := , beetje plannen dus als je nog op wedstrijd wilt ofzo :+. Dit was meteen na het scheren
http://www.siebers.nl/ingrid/Vince%20geschoren.jpg
Trekt wel redelijk snel weer bij :D

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 17:51

Dat is natuurlijk ook een optie. Verder ga ik niet op wedstrijd ofzo, maar mijn pony heeft er de pest aan als hij na het rijden binnen moet blijven terwijl de rest lekker buiten kan staan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:43

Maar zo'n patroon zie je wel veel beter, als het gaat om het mooie zou ik dat niet snel doen.

Ik ben wel handig met een scheerapparaat en zit redelijk dicht bij je maar heb er op 't moment geen dus kan je alleen helpen als je zelf een scheerapparaat regelt :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:25

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 (sinds 29-10-2000 eigenaar) - 17-05-2019 En onderweg naar een nieuwe baan en uitdaging.
Howrse = Sunhild / HPS = Sunhild / HR = Sunhild / MH = Sunhild / Equiverse = Sunhild (niet-actief) / Equiny = Sunhild / HR = Sunhild

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:37

Hier een plaatje met modellen om te scheren:
Afbeelding

Of je paard er frisser van wordt hangt van je paard af.
Hoe dik je dekens moeten zijn hangt ook van je paard af (snel warm of juist b.v. koud), hoe hij/zij gehouden wordt (binnenstal/buitenstal/veel buiten in weer en wind of juist niet, kun je dekens wisselen of niet e.d...)
Ik persoonlijk zou zijn benen niet scheren, maar er lopen er genoeg buiten met alles er af zonder problemen, dus het kan wel, wel kan je paardje dan wat gevoeliger worden voor mok, maar ook dit is per dier anders.

http://www.bokt.nl/markt/ad/302386/hors ... -liners-ed
http://www.bokt.nl/markt/ad/302378/hors ... ns-lite-0g
L1 pr 214 / L2 pr 208 / M1 pr 201 / M2 pr 197 / Z1 pr 212 / Z2 pr 218 / ZZL pr 224,5 / ZZZ startgerechtigd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:39

Marcella schreef:
Afbeelding
Zo zag het met rijden eruit.

Dat is wel het meest bijzondere model dat ik ooit heb gezien, waarom heb je het zadelmodel zo uitgeschoren? Normaal is dat juist het enige wat blijft zitten, als extra bescherming tegen schuren ed.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:17

Ach was een uitprobeersel en het beviel wel voor een poosje en was voor dat moment functioneel. Heb alleen toendertijd uiteindelijk alles (behalve benen en hoofd) eraf gehaald.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 (sinds 29-10-2000 eigenaar) - 17-05-2019 En onderweg naar een nieuwe baan en uitdaging.
Howrse = Sunhild / HPS = Sunhild / HR = Sunhild / MH = Sunhild / Equiverse = Sunhild (niet-actief) / Equiny = Sunhild / HR = Sunhild

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 16:05

Bedankt voor de voorbeelden, ben druk op zoek naar iemand die de pony wil scheren en die mij advies erover kan geven.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:07

Je kunt er ook voor kiezen om nu al met dekens te gaan werken :)

Dat probeer ik nu ook!
Krijgt hij tóch een te dikke vacht dan haal ik er gewoon alles af en houd m dik in de dekens.
Ging vorig jaar ook prima (en ja, hij staat de hele dag buiten :) )

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 16:12

Ik ben inderdaad al begonnen met dekens. Op dit moment loopt hij met een 0 grams regendeken en teddeyfleece eronder. Het haar is wel gaan groeien, op dit moment nog geen vervelende dikte, maar ik weet niet in hoevere ik het dit jaar weer kan tegen houden met dekens.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:17

ik schoor altijd modelletje 9, beviel goed en hij kreeg geen deken om. (staat de hele dag buiten en nacht binnen) Nu scheer ik hem helemaal omdat ik veel intensiever ben gaan rijden.
Ik heb een ijslander en die krijgt toch zijn hele vacht, met of zonder deken maarkt niet uit.

niets hoeft, paarden wel

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:15

Ik had afgelopen winter ook modelletje 9 en overdag zonder dekens buiten en 's nachts binnen

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:22

Die van mij staat 24/7 buiten en scheer ik in dekenmodel (nr5) en dan hoof ook niet. Bevalt ons prima en wij gaan vooral voor functionaliteit.

Ik rij wedstrijden omdat het goed gaat, het moet niet goed gaan voor de wedstrijden!
Wouter de Maflinger B+11 L1+13!! L2+9!!
www.haflingerforum.nl

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:32

Afbeelding
Zelfs met sneeuw vonden ze het heerlijk

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie