24/7 buiten en dekens?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

vraagje_

24/7 buiten en dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 20:19

Zoals de titel luid, onze pony's staan hele winter 24/7 buiten.
Nu wil ik graag een ongevoerde regendeken opgooien voor de regen omdat het een koukleun is.
Alleen waterdicht is ook wind dicht, en aangezien ik haar zo lang mogelijk in wintervacht wil hebben
vraag ik me af of dan een deken wel een goed idee is? Alleen een waterdichte regendeken.

Zoja wanneer met deze deken beginnen?
En zo niet waarom?

luff

Re: 24/7 buiten en dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:43

Ik zou er zo laat moegelijk mee beginnen zodat ze een lekkere wintervacht heeft opgebouwd

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:48

Door een ongevoerd regendek stopt de vacht wss niet met groeien, mijne groeit onder een 300 grams nog een teddyvacht.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:52

Een paard met een dikke vacht blijft warm omdat de haren kunnen uitstaan. De stilstaande lucht tussen die haren isoleert. Door een ongevoerde deken op te leggen worden de haren platgedrukt, en is de isolerende werking van de vacht veel minder, dus kouder. Deken + lange wintervacht willen is daarom een vreemde combinatie.

Ik zou zoveel mogelijk voor zonder deken gaan, eventueel kun je dan op 'extreme' dagen waarop je ziet dat je pony het ondanks zijn vacht daadwérkelijk toch koud heeft een gevoerde deken opleggen. :)

www.fleurschildert.nl | Schilderijen en tekeningen | :)

aspro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:07

Als je zo lang mogelijk de vacht wil laten groeien moet je ervoor zorgen dat je zo lang mogelijk het dek moet proberen uit te stellen.

Ik hoef geen prins, doe mij maar zijn paard.

Een paard galoppeert met zijn longen,houd vol met zijn hart, en wint met zijn karakter

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:02

Ik hoop dat ik even je topic mag gebruiken voor advies, maar ik heb een soortgelijk probleempje. Mijn 3 verzorgpaarden staan 24/7 buiten, maar ik heb nu voor alledrie een gevoerde winterdeken gekocht tegen de kou (2 van de 3 zijn al wat ouder en krijgen niet zo gemakkelijk een dikke vacht). Ik heb geen geld om nog meer dekens te kopen, maar wanneer kan ik deze winterdekens nou op doen? Als het onder de 10 graden wordt? Kan ik ze zomaar van de een of de andere dag opdoen?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:19

Onder een deken kan een paard zijn vacht niet meer opzetten (om zich warm te houden), dus je kunt je voorstellen dat hij het nogal koud gaat krijgen onder een 0 grams deken. Als ze schuilmogelijkheden hebben zou ik geen dekens op doen. Tenzij je scheert natuurlijk, maar dat is hier niet aan de orde.

martine_r , hoe dik zijn je dekens? Het beste is natuurlijk opbouwen, dus van een lichtgevoerde deken (ik ben geen fan van 0 grams dekens) naar een dikkere. Maar die mogelijkheid heb jij dus niet, dan zou ik hem opdoen als het dag en nacht onder 10 graden komt.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:21

de mijne krijgen een 0 grams deken op als het (stevig) regent, de rest van de tijd staan ze bloot.
ze maken een prima wintervacht aan :j

Cry it out, talk it out and then get back on your horse and ride.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:45

Mijne krijgt sowieso weinig wintervacht, staat wel gewoon zonder deken (wel op stal in de winter, open stal) maar ze heeft een mietjes vacht. Bij regen (als het ook flink waait of koud wordt) gaat er dan ook een ongevoerde regendeken op. Dat ging prima, ze was iig niet meer koud wat ze wel was zonder deken in de regen.

Ik zou bij flink rot weer (dus niet bij een buitje) een dekentje op doen en verder gewoon in hun blote kont. Zo doe ik het ook.

equilife

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:00

Mijn paard staat zomer winter buiten. Hij kan in een stal als hij wil maar hij komt bijna nooit binnen uit zichzelf. Hij heeft 's winters geen deken aan. Hij heeft uiteraard wel meeeeeeeeega lange haren!

Mijn Ferenzo is geen Totilas, mijn Donzidane geen Damon Hill maar het zijn mijn kampioenen en ik zie ze doooooooooooooodgraag!!! <3 <3 <3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie