Wanneer beginnen met welke deken?

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Anoniem

Wanneer beginnen met welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:06

Ik ben in het bezit van 4 eigen paarden, koudbloed-rassen.
Afgelopen jaar ben ik begonnen zonder dekens, en ge-eindigd (doordat 2 van de paarden gingen hoesten) toch maar met dekens. Ik heb allemaal soorten en maten dekens, voor elk paard. Nu wil ik ze natuurlijk niet te vroeg een deken op gooien, maar ik wil ook geen teddybeertjes onder een deken moeten zetten. Ik scheer ze niet en dat wil ik ook niet gaan doen. Mijn shet begint echter al een behoorlijk beertje te worden.

Wanneer moet ik beginnen met een 0grams regendeken?
Mijn shetten-regendekentje is met fleece gevoerd. Wanneer raden jullie aan om deze erop te gooien?

Johanna59

Re: Wanneer beginnen met welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:17

Het krijgen van haar bij een paard, hangt af van de lengte van het daglicht. Maar, omdat dit niet altijd correspondeert met de temperatuur, is het soms wel moeilijk. Bij de paarden,waarop we rijden, liggen de 0 grams regendekens al op. Ze gaan 's avonds wel op stal. Als het straks dus iets kouder wordt, komt er een staldeken onder. De paarden, die alleen maar beschermt moeten tegen de vele regen, die er gaat vallen, krijgen hun regendeken zo rond eind september op. Deze blijft op tot het voorjaar. Ook zij gaan 's avonds op stal. Alleen de jaarlingen en veulens van dit jaar, krijgen niets op.
Als je dus zo min mogelijk haargroei wil, moeten ze nu dus wel hun regendeken op. Mocht het overdag erg warm worden, dan moet je eventjes het land in en ze af doen. Dit duurt gelukkig nooit lang, want slecht weer wordt het toch.

Hope Springs Eternal

darkness666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:39

idd ben ik mee eens mijn paardjes hebben nu ook een 0 grams regen deken op en overdag worden ze er afgehaald !!
en als het wat kouder word krijgen ze een dekentje er onder :D

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:43

Ik gooi meestal tegen eind oktober/begin november een 0 grams op. (Paard staat alleen 's avonds/'s nachts op stal). Teddyvachtje? Nee hoor, geen sprake van..ondanks dat ze er wel aanleg voor heeft.

http://www.vanderwijstfotografie.nl
Prachtige trouwfotografie http://www.theysaidyesfotografie.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:45

Ik ben (ondanks dat de paarden aan huis staan) niet altijd in de positie om de dekens te veranderen (in verband met school, werk). Als het nou droog bleef had ik ze gewoon een zomerdekentje opgegooid. Maar regen-dekens zijn toch wel wat warmer, vandaar ook mijn twijfels..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:44

Mijne staat nu al onder een dunne regendeken, ondanks dat heeft ze al best een dikke vacht. Ik zou dus ook niet te lang meer wachtne met de dekens op je koudbloeden als je de vacht niet te dik wil hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:46

Ik heb zelf bedacht dat ze een ongevoerde deken opkrijgen als de temperatuur overdags ook rond de 10 graden blijft. Ze zitten nu nog kort in de vacht, en dat zitten ze meestal in de winter ook nog haha! :+

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:48

Mijn paard staat al onder een zomerdekentje. Hij kreeg echt al een dikke vacht.

Sinds 16-06-2015 in mijn bezit Cavallo Rosso (Johnson x Welcome)
Z2 startgerechtigd

Goediegoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:33

die van mij die krijgt vaak eind okt een deken op of het moek al eerder koud worden en vind zoon dikkevagt niet mooi en dat scheeld scheer werk maar heb haar ookwel is geschoren

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:36

Bij mij staan ze snacht op stal met een zomerdeken en overdag met een regendeken
Moet er wel bij zeggen dat ze in een buitenstal staan dus lekker met het koppie naar buiten als ze dat willen en overdag in de wei of in de paddock

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie