Wat van de winter doen?

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

abbycootje

Wat van de winter doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 19:52

Hooi.
Sinds Januari heb ik een fjorden ruintje.
Voor hij bij ons kwam had hij eigenlijk de hele winter op stal gestaan, en dus TOTAAL GEEN vacht.
Aangezien hij bij ons de dag het land op ging hebben wij hem toen een regendeken op gedaan (dag en nacht, met fleece aan de binnenkant...
Van de winter halen wij heb bij huis, en zal hij overdag weer buiten staan, en 's avonds op stal,
Maar, nu is dus de vraag, laten wij hem met, of zonder deken?
Het liefste heb ik hem gewoon lekker natural zonder staan Maar ik weet dus niet of hij wel een wintervacht aan gaat maken, en zowel of hij er dan wel uit komt. Hij is verder gewoon gezond, dus ik denk dat het geen problemen gaat geven, maar ik wilde toch even jullie mening weten.

En dan had ik nòg een vraagje. Hij staat dus op ijzers, en kan ik het beste 's winters de ijzers eraf laten, of gewoon blijven omhouden?
Hij heeft ze wel om een goede reden, omdat hij heel gevoelige hoeven heeft, en hij is bijvoorbeeld ook gevoelig voor hoefzweren, en die kans is nu iets minder, omdat zijn hoeven nu beter zijn.

Maar de vraag is nu dus wat te doen in de winter?

Alvast bedankt!
Groetjes Abigailabby

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:13

Waarom ben je bang dat hij geen vacht aan gaat maken of dat hij er niet meer uitkomt?
Bij een gezonde jonge fjord zou ik me absoluut geen zorgen maken. Staat hij op dit moment het grootste deel van de dag in de wei zonder deken? Dan komt het vast goed, met het korter worden van de dagen komt die winterjas vanzelf. Gewoon de wei op zonder dekentje dus, hij wordt snel genoeg een teddybeer ;)

Wat betreft ijzers: denk dat dat een afweging is die je zelf moet maken. Zonder ijzers heeft altijd mijn voorkeur, zeker in de winter als de grond harder en gladder is, maar wat niet gaat dat gaat niet. Soms zijn ijzers gewoon noodzakelijk. Ik zou het overleggen met je hoefsmid.

abbycootje

Re: Wat van de winter doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 20:17

JA met de hoefsmid was ik idd al van plan te gaan overleggen, maar ik dacht even vragen wat jullie er van vonden.
Hij staat nu dag en nacht buiten Zonder deken, en dit is zijn vacht nu....
misschien niet een goede foto, maar dit is de meest recente:
Afbeelding

Nicole288
Moderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:54

FJ -> SV

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:57

Die van mij staat ook altijd zonder deken op de wei. Hij heeft nu ook nog een heel dun vachtje en verandert eigenlijk nooit echt in zo'n teddybeer. Toch heb ik niet het idee dat hij het koud heeft 's winters.

Over je ijzers kan ik niets zeggen, die van mij staat altijd al zonder.

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:00

kan makkelijk zonder deken hoor ;) winterwacht maken ze vanzelf aan, en paarden hebben het niet zo snel koud als mensen.
maar kan hij als hij buiten staat schuilen? want als het hard regent in de winter is dat geen pretje als die niet kan schuilen

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:36

Ik zou het even aankijken, de ene fjord is de andere niet. Mocht je toch merken dat hij gevoelig wordt op z`n rug of afvalt dan kun je er altijd nog een regendeken op doen. En wat betreft de ijzers.... tja ik ben er geen voorstander van. Misschien kun je even kijken op de site van marco krul. Of even overleggen met je eigen hoefsmid.

Niets Hoeft, Paarden Wel

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:07

Als je paard buiten blijft staan dan gaat hij waarschijnlijk meer vacht aanmaken.
Dat kun je binnen de perken houden door hem een deken op te doen als het kouder wordt.

Als je paard ijzers heeft omdat hij gevoelige voeten heeft dan zou ik dat zo laten, zeker als bv in de winter de grond bevroren (dus hard) wordt. Alleen als het gaat sneeuwen heb je een probleem, dan gaat deze "opballen" in de ijzers.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:40

Ik zou m dan gewoon zonder deken laten lopen, merk je dat het te koud is voor m, kun je er altijd nog een deken opleggen.

Wel/geen ijzers zou ik even met de smit overleggen..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:43

Ik zou ook de deken afhalen, mijn pony uit Portugal heeft ook een erg dunne vacht, maar gelukkig kunnen ze (als ze gezond zijn) hun warmte goed zelf onderhouden door hun vacht. Word vanzelf wel warmer.

Ik zou ook de ijzers erafhalen, we krijgenvast en zeker weer ijzel en dan is het énorm glad voor hem. Zonder heeft hij nog wat houvast.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 21:15

Anoniem schreef:
kan makkelijk zonder deken hoor ;) winterwacht maken ze vanzelf aan, en paarden hebben het niet zo snel koud als mensen.
maar kan hij als hij buiten staat schuilen? want als het hard regent in de winter is dat geen pretje als die niet kan schuilen

'avonds ben ik wel van plan hem in de winter op stal te zetten, hij komt dan bij huis.. alleen overdag lekker in het weitje!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie