scheren en 24/7 op weide

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

keeyzie

scheren en 24/7 op weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 22:01

Goedenavond,
deze winter wil ik een van mijn 2 Fjorden laten scheren. Dit omdat ik wedstrijden rijd en graag ook in de winter verder wil. Met zijn vacht is dit bijna niet te doen omdat hij snel zweet en buiten adem is.
Ik heb een 200 grams deken met halve hals en een onderdeken van 300 gram.
ik begin binnenkort met het opleggen van een 100 grams deken

omdat het een Fjord is kan ik geen hele hals opleggen. Dit zit niet prettig en zijn manen gaan erdoor hangen.
Nu heb ik een deken met halve hals en word enkel het eerste deel van de manen geplet. de helft van de hals is dus bedekt.

maar nu mijn vraag:
Kan het kwaad dat het bovenste gedeelde van de hals bloot ligt? ( dus ook geschoren )
Mij lijkt dat als de rest van het lichaam goed is ingepakt dit deel vanzelf wel warm blijft.

iemand die hier ervaring mee heeft?

groetjes Sanne

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:04

Mijn poown liet ik ook altijd scheren maar ben pas verhuisd en hij staat nu 24/7 op de wei.
Ik weet dus nog niet wat ik zal doen, in ieder geval wel een winter deken op.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:13

Mijn haflinger wordt dit jaar voor de 5e keer geschoren. In dekenmodel omdat hij 24/7 buiten staat. Heb afgelopen winter voor het eerst een halsdeken gebruikt. Nou kan het iets schelen dat mijn haf zijn manen aan beide kanten heeft wat nog iets warme geeft.
Het is gewoon even aankijken met je fjorden denk ik, kan je niet als het weer heel koud wordt en veel sneeuw dan zijn manen in een hele korte boog knippen zodat ze niet kunnen hangen?

Overigens laat ik mijn haflinger nooit heel laat scheren. Omdat hij anders in oktober te zweten staat op de weide, en omdat het dan al wat is aangegroeid (maar wel genoeg af is voor training) rond januari.

Ik begin met regendeken, na het scheren 150gr bij vorst 350gr.

Ik rij wedstrijden omdat het goed gaat, het moet niet goed gaan voor de wedstrijden!
Wouter de Maflinger B+11 L1+13!! L2+9!!
www.haflingerforum.nl

keeyzie

Re: scheren en 24/7 op weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 20:04

dat van die hele korte boog is wel een goede tip daar had ik nog niet over nagedacht. Ik denk dat ik idd gewoon aankijk hoe hij het houd. mocht hij het koud krijgen kan ik altijd een hals opgooien.

hoevaak laat jij je Haflinger scheren per winterseizoen dan? Want die van mij zit nu al erg dik in zijn haren als ik hem vergelijk met mijn andere Fjord en de pony's hier op de club. Ik wil hem eigenlijk pas scheren als het echt koud begint te worden. Weet alleen niet waar ik verstandig aan doe. Misschien toch maar eerder?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:11

Een paard verliest wel warmte op de hals vanwege de aderen die daar meer aan de oppervlakte liggen en het scheren van de hals en dan niet toedekken zal dus betekenen dat hij in elk geval meer zijn best moet doen om warm te blijven.

Zie het als slapen met je hoofd onder de dekens om warm te worden of met je hoofd boven de dekens. Dan ben je toch koeler, al ben je niet zo koud dat je er ziek van wordt. En als je dekens niet echt dik genoeg zijn, krijg je het op ene gegeven moment wel koud, dus het is wel een kwestie van checken of de dekens echt wel het paard warm houden.

Maar je kunt toch gewoon een streep scheren en niet de hele hals?

Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, maar niet voor wat jij begrijpt.
*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Diverse Lusitanos aangeboden.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:32

Citaat:
Een paard verliest wel warmte op de hals vanwege de aderen die daar meer aan de oppervlakte liggen en het scheren van de hals en dan niet toedekken zal dus betekenen dat hij in elk geval meer zijn best moet doen om warm te blijven.

Merk hier gelukkig weinig van. Vorig geprobeerd de hals er half in te laten zitten maar dit leek echt nergens naar. En als ze met de strenge vorst een halsdeken om kan doen zeg ik hele hals eraf.

Ik laat mijn haflinger maar 1x scheren, hij zit nu ook alweer dik in het haar. Ik scheer hem eerste week oktober denk ik. Het is ook best maf hij komt mega in zin vacht maar doet er heel lang over om zijn haren weer terug te laten groeien. In juni kan je nog duidelijk zien dat hij geschoren is :+

Ik rij wedstrijden omdat het goed gaat, het moet niet goed gaan voor de wedstrijden!
Wouter de Maflinger B+11 L1+13!! L2+9!!
www.haflingerforum.nl

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 15:16

oh dat is wel een voordeel dan, de mijne word idd ook zo teddy dat ik bang was dat ik meerdere malen moest gaan scheren. kreeg vandaag op concours als reacties als: wat een lieve teddybeer :P

ik heb voldoende dekens klaarliggen voor de winter dus hij zal het niet koud krijgen. Ik denk dat ik gewoon voor de halve hals ga dan zie ik vanzelf of hij voldoende warmte houd. Daarnaast krijgen ze (bijna) onbeperkt ruwvoer dus daar halen ze ook veel warmte uit.

mocht het nou echt niet gaan ik er altijd een dunne hals opleggen, misschien dat de manen dan wel omhoog blijven staan. En is zijn hals toch beschermt tegen de wind en regen bijv.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:56

Oh en ik had schrik dat mijn pony dit jaar niet geschoren kon worden omdat hij 24/7 buiten blijft :+

Maar hij heeft dikke manen die tot onder zijn hals uitkomen,
+ 3 dikke dekens waarvan 1 met hals.
Dus dat zou genoeg zijn?

AMHA - AMHR - NMPRS miniatuur paardjes
www.thebackyardstables.com

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:41

Mijne staan in de winter ook helemaal geschoren op het land, 24/7 buiten maar wel met een goede schuilstal. Ik heb een normaal model qua dekens, bucas all in one. Die waren warm zat, alleen toen het afgelopen winter echt -20 werd heb ik een warmere deken opgedaan.

Zorg er wel voor dat je paard voldoende (liefst onbeperkt) ruwvoer kan eten, goede kwaliteit hooi.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 18:50

ruwvoer krijgen ze bij mij zowieso erg veel dus daar kan het niet aan liggen. Ze hebben ook de mogelijheid om uit de wind en regen te gaan staan.
Arsiana: als ik jou was zou ik je geen zorgen maken, vooral niet als de manen onder de hals uitkomen dit geeft misschien nog wel meer warmte dan een dunne halsdeken!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:02

wouterpaard schreef:
Citaat:

Merk hier gelukkig weinig van. Vorig geprobeerd de hals er half in te laten zitten maar dit leek echt nergens naar. En als ze met de strenge vorst een halsdeken om kan doen zeg ik hele hals eraf.

Ik laat mijn haflinger maar 1x scheren, hij zit nu ook alweer dik in het haar. Ik scheer hem eerste week oktober denk ik. Het is ook best maf hij komt mega in zin vacht maar doet er heel lang over om zijn haren weer terug te laten groeien. In juni kan je nog duidelijk zien dat hij geschoren is :+

Hier (en het vriest hier ook, wellicht zal jullie dat verbazen) hadden we een geschoren paard dat wel vrij snel lange haren verdeeld over de hals kreeg en dus niet waar het dek lag, dus ze maakte toch een beetje extra bescherming aan. En die stond op (buiten)stal.

Wellicht is het per paard verschillend. Ik denk trouwens dat de hoeveelheid vlees/spek op de hals wellicht ook een rol speelt.

Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, maar niet voor wat jij begrijpt.
*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Diverse Lusitanos aangeboden.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:04

Ik had vroeger een paard wat voor de luchtwegen buiten moest blijven.
Deze had ik altijd geschoren en hij heeft nooit kou gehad!
Haren altijd netjes plat,maar lag met de vorst ook wel een pak op hoor!Nooit een hals iig,die had je toen nog niet.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:12

Dat kan :)

De fjorden hier krijgen altijd een 500 grams winterdeken op zonder hals in de winter en ze hebben het niet koud ofzo.
Ze worden maar 1x geschoren, dus krijgen ze op de hals wel van die stuge haren op de hals, maar als je 2x scheert is dit minder ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:16

Ik zit hier ook aan te denken. Mijn haf staat ook 24/7 op de wei. Vorig jaar heb ik een dekenmodel geschoren, maar wil eigenlijk nu helemaal.
Iemand gaf de tip om met de haren mee te scheren, ipv tegen de haren in. Zo blijven er meer haren zitten en zeker op de hals geeft dat dan net een beetje meer bescherming. Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien dat je hier eens naar kunt kijken.

Ik ben er ook nog niet uit in ieder geval. Dekenmodel of helemaal.

~~ Paarden zijn de spiegel van onze ziel ~~
Hoe komt het dan toch dat ik zo'n eigenwijs stuk vreten heb? :')

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:17

Dan zou ik gewoon wat vroeger in het jaar scheren:zo half okt.Dan groeit het haar nog wel wat en heb niet een heel kaal paard.
Met de haren mee scheren wordt niet mooi glad.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie