Paard haart nu al enorm!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Franciska15

Paard haart nu al enorm!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 13:39

Hallo!

Allereerst, bedankt voor het kijken in mijn topic!

Mijn paard staat van 8-16 buiten en gaat vervolgens op stal en dan wordt de volgende dag het riedeltje herhaalt. Echter, hij haart nu al? Ik heb hem sinds april en dus ook geen idee hoe zijn vacht in de winter is e.d.
Ik wil op tijd beginnen met een deken, om hem zo min mogelijk wintervacht te laten krijgen, maar vind het nu wel erg vroeg!

Hoe kan het dat hij nu al haart? Door de temperatuurswisselingen? Of maakt hij al een wintervacht aan? :+

LiVetime

Re: Paard haart nu al enorm!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:49

Mijn paard verhaart ook al hoor en met mijn paard nog wel veel meer op stal.
En die maken idd ook al een wintervacht aan :) Het is vrij koud (geweest) de laatste tijd en + die lading regen van de laatste weken, zorgt er toch voor dat paarden eerder in hun wintervacht terecht gaan komen.
Het lichaam vind het koud (en geef ze eens ongelijk :P ).
Voor mijn knollie heb ik van de week ook al een dunne winterdeken gekocht van 100gr. Die zal ze binnenkort wel weer op krijgen. En mijn andere paard die dag en nacht buiten loopt komt ook alweer dikker in het haar te zitten zag ik al wel.
Die zal ik ook wel snel weer een dunne deken op gaan doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:49

Dit is een normale periode voor de rui hoor.
Paarden maken haar aan op licht. Dus hoe langer licht hoe minder haar. Nu wordt het al snel donker en krijgt het lichaam een seintje dat de winter eraan komt dus een winterjas aanmaken.

Ik heb het idee dat mijn katten ook al wat meer haar krijgen (maine coon en ragdoll)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:09

Mijn paard verhaart ook al als een idioot sinds ie met de regen met een regendeken opstaat (op z'n hals en benen verhaart ie stukken minder). Denk dat het idd met het weer te maken heeft maar ook met de kortere dagen.

Starshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:36

Even offtopic:

Waarom wilt iedereen dat zijn paard geen wintervacht heeft en voorkomen ze het met een deken?
is het zo erg als ze een wintervacht hebben dan?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:38

Heel normaal dat ze al giga haren.
Heb hier al een fjord met ijsbeer voorbereidingen...

Aan Starshot, deken of scheren om diverse redenen, soms lastig je paard na hard werken droog te krijgen.
Soms wil paard niet zo lekker werken omdat ie het in bontjas, smoorheet krijgt.
Soms vind eigenaar bontjas gewoon niet mooi.

En deken voorkomt niet de hele bontjas, daglichtlengte en aanleg van je paard hebben er ook mee te maken.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:40

Mijntes verhaart al een klein beetje. maarals het goed is wordt het straks een nazomer dus doe nog maar geen deken op :n.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:24

Dat is heel normaal hoor :) Die van mij verhaart al een week of 2, en ook flink.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:53

Starshet schreef:
Even offtopic:

Waarom wilt iedereen dat zijn paard geen wintervacht heeft en voorkomen ze het met een deken?

Op wedstrijden staat het soms wat slordig.
Maar vaak genoeg is het ook voor het gemak. Want anders blijft het paard te nat. Nouja dat is helemaal geen ramp opzich als de huid droog is dan is het goed je hoeft niet een compleet paard droog te stappen. Maar veel mensen weten dat niet.
Het is maar net wat je wil. Kan ook handig zijn voor oudere paarden die bijna geen wintervacht meer ontwikkelen.

De mijne is ook al een aantal weken goed aan het verharen. Alle paarden hier trouwens.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:17

Mijn paard heeft de afgelopen 4 jaar zonder deken gestaan, maar vorig jaar had ik haar nog niet zo actief in training. Ze staan 's winters altijd overdag buiten in de bak en als we weer zo'n vreselijk soort winter krijgen dan wil ik toch graag een 100gr deken over dr heen hebben :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:19

Mijn paard staat sinds maart 24/7 buiten en is idd al in de rui.
Deze week enkel paarden gepoetst die 24/7 binnen staan en ook die beginnen te ruien. Wel een stuk minder maar het is er wek de tijd voor, vooral met het weer van vorige maand.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 11:32

Starshet schreef:
Even offtopic:

Gezien ik wedstrijden rijd wel, hij gaat erg zweten met een wintervacht en dit krijg je amper droog. De kans op verkoudheid wordt groter en bovendien is het niet praktisch voor mij, omdat hij vrij snel zweet en altijd zeiknat is.

Starshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:39

Oke, want mijn shet die zweet amper/niet als ik erop rijdt.
Ook niet als we een kleine 5 minuten draven ofzo, hij zweet nooit.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 12:21

Nee, die van mij zweet ook niet van 5 minuten draven, maar wel als ik hem aan het werk zet e.d. Vooral met springwedstrijden kan hij zich erg opwinden, vandaar!

Bouwt hij nu dan gewoon regelmatig een wintervacht op, neem ik aan? Zeg maar, die in oktober/november op zn top is?

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:03

Die van mij haart nu ook al, maar dat verschilt inderdaad met de temperatuur. Ik vind het zelf wel fijn dat ze zich zo aanpast, want waarschijnlijk doen we haar geen deken op van de winter.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:12

hier zijn de paarden ook al zo erg aan het verharen.
Ik ga niet nu al met een deken beginnen, daar wacht ik nog mee.
Ik vind het niet erg als ze een beetje een dikke vacht heeft maar ik wil ook niet zo'n bolletje :))

Starshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:34

xFAM schreef:
hier zijn de paarden ook al zo erg aan het verharen.
Ik ga niet nu al met een deken beginnen, daar wacht ik nog mee.
Ik vind het niet erg als ze een beetje een dikke vacht heeft maar ik wil ook niet zo'n bolletje :))

Ik vind het wel schattig, zo'n shetlander bolletje :D

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:58

een paard heeft een verschillende zomer- en wintervacht. Dus de zomervacht is nu al langzaam an het uitharen als voorbereiding op die wintervacht.

Heeft mijn leaseponytje ook al en is absoluut niets ernstigs. Ik zou nu ook zeker nog niet met een deken beginnen hoor!

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:18

Starshet schreef:
Ik vind het wel schattig, zo'n shetlander bolletje :D

Een shetlanderbolletje wel, een KWPNbolletje niet :9

Goediegoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:38

Die van mij haart ook maar ze staat niet zo heel veel buiten omdat ze een oefenpacour thuis hebben en want als ze dan weg zijn komen er ook wel eens mensen en dan moeten we anders speciaal daarvoor naar huis om pony binnen te zetten

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:40

Die van mij verhaart ook al goed... maar ik doe geen dekens op :) die van mij blijft 24/7 buiten ^^ ook in de winter :)