wel of geen deken deze winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keat

wel of geen deken deze winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 21:14

hallo,

ik zit met het volgende,

ik heb mijn paard al 2 jaar niet meer onder een winterdeken staan en zit er aan te denken het dit jaar wel te doen ivm met dikke vacht en training. ik wil namelijk van de winter wat wedstrijden gaan starten. nu is het wel zo dat ik een deken best wat gedoe vind. als het weer zo veel sneeuwt net als vorig jaar dan kan ik soieso bijna niet rijden omdat ik geen binnenbak heb en ik ga in januari 4 weken op vakantie. dan zou mijn moeder dus die deken in de gaten moeten houden en daar heeft ze ook niet altijd tijd voor. ik kan dus ook gewoon de deken af laten en gewoon met wintervacht op de wedstrijden verschijnen.

wat zouden jullie doen?

Silence

Re: wel of geen deken deze winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:15

Je zegt het zelf al als je je verhaaltje goed terug leest ;)
Lekker aflaten.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:28

Inderdaad lekker aflaten! Het is zo'n gedoe met die dekens, en volgens mij kan je best starten met een dikke vacht, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:38

je kan best een dikke wintervacht hebben hoor, als je maar goed uitstapt en niet te nat rijdt

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:10

VSW-->SV

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:41

Ik heb hetzelfde probleem gehad afgelopen winter, kreeg haar na het rijden bijna niet droog. Heb toen een cooler van Bucas gekocht en dat scheelt enorm!
Binnen 20 a 30 min. is ze weer helemaal droog.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 16:43

ja het probleem is bij mij niet echt dat ze niet droog wordt hoor, maar ik wist niet zo goed hoe de jury hier tegen aan zou kijken ivm de verzorging. vroeger was ik altijd van de dekens maar sinds een paar jaar doe ik er al niet meer aan. veel te veel gedoe. denk idd dat ik hem af laat. het risico bestaat ook altijd nog dat we weer zo'n strenge winter krijgen en dan kan ik toch niet de weg op naar de wedstrijden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:50

ach, stel dat je een puntje mist in de verzorging (wat ik not done vind) is dat niet zo'n probleem. Het gaat immers om het rijden. Ik zou hem af laten na wat je beschrijft.

maudk123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:58

Ik zou hem ook aflaten, wat je zelf al zegt, veel te veel gedoe. En een puntje minder op wedstrijd is ook niet zo'n ramp.

Magnumpjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:42

Ligt eraan wat je zelf wilt! Wij hebben wel altijd dekens op, ivm met vuil en dikke vacht. Maar als je het te veel werk vind moet je het natuurlijk niet doen ;-)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:05

Tja, het licht eraan welk niveau je rijdt en hoe intensief dit voor je paard is. Die van mij zou met wintervacht + altijd buiten staan na 5 minuten al doodop zijn in een binnenmanege tijdens de proef. Gewoon omdat ze het zo warm heeft door de vacht. Ik rijd nu M1, maar een B-proef lijkt me nog wel uit te houden met een wat dikkere vacht! M1 trouwens ook wel :+ en als ik jury was zou ik je er niet op afrekenen (dikke vacht), maar wat de gevolgen zijn voor de kwaliteit van rijden, tja, moet je zelf even aanzien. Zonder deken is prima, gewoon natuurlijk. Maar anders zou je een stevige regendeken kunnen kiezen zonder voering (heb ik ook).

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 18:37

ja ik heb ook een regendeken, maar ik heb ooit eens begrepen dat wanneer je zo'n deken op zou doen op een wintervacht, de vacht zn functie verliest. dit omdat de haren niet meer rechtop kunnen gaan staan tegen de kou etc. ik doe dus echt geen denken of het hele pakket. ik denk dat ik idd maar de deken aflaat. start toch in het b en zoveel wedstrijden zullen het waarschijnlijk niet zijn. het was ook een beetje voo rhet plaatje. ik wist niet hoe ze op wedstrijd zouden reageren als je met een ijsbeer zou komen. toch vind ik dat dat erg onterecht zou zijn als je minder puneten zou krijgen voor de verzorging.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:50

je hebt gelijk hoor keat wat de functie van de vacht betrefd

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:51

pff beter een nette teddybeer dan zo eentje dat met happen geschoren is hoor.

ik denk zelf alleen af omdat m'n paard bij het minste zweet en bijna niet droog te krijgen is (zelfs niet na 20 minuten extra stapmolen en nog een 1.5 uur met coolerdeken)

morgantuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:40

zoals vele malen hieronder aflaten!

Een paard is een paard en niet geboren met een vliegen/winter deken.
FYI Tegen de vliegen voer je knoflook of koop je spray en de staart niet te kort knippen.
Tegen de kou is het de natuur van een paard om een wintervacht te laten groeien, Ja het vergt wat extra poets werk maar je paard blijft tenminste gewoon een echt paard en geen barbiepaard!

aspro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:12

Daar ben ik het wel mee eens. Maar om je paard nou in het zweet te jagen doordat hij erg dik in zijn vacht zit is ook weer het andere uiterste