Ik heb ondertussen de smaak goed te pakken en wil graag hier op deze site veel informatie lezen om een goede ruiter te worden. Vandaar ook deze vraag. Ik heb heel lang op mijn oude manege op een paard gereden dat in de winter heel erg vurig werd. Hij ging niet bokken, maar ineens liep hij wel heel erg hard door. Met wedstrijden werd er daarom vaak gezegd dat hij te snel liep. && daardoor kreeg ik af en toe minpunten. Heel erg flauw natuurlijk, maar het hoort erbij. Het waren gewone manegewedstrijden, FNRS! Nou zou ik graag willen weten of er middeltjes zijn om te zorgen dat je paard niet meer zo vurig is in de winter. In de zomer heeft hij gewoon een goed tempo.
Groetjes,
xApple
Geplaatst: 31-08-10 14:36
Lekker een paar uur naar buiten laten Of komt hij al genoeg buiten in de winter?
De eigenaar vond dat ze in de winter niet naar buiten mochten, omdat ze dan verkouden konden worden. Dit is ook één van de redenen dat ik weg ben gegaan bij deze manege. Maar als een paard iedere dag een uurtje naar buiten toe gaat, is het dan al minder?
Dani_
Geplaatst: 01-09-10 10:37
Een paard hoort langer dan een uurtje naar buiten te gaan hoor. Een paard hoort niet op stal. Paarden moeten nu eenmaal voldoende energie kwijt. Volstoppen met middeltjes is het bestrijden van het symptoom, daar los je dus niks mee op.
Zelfs mijn merrie, die 24 uur per dag buiten staat, kan 's winters zó vurig zijn dat ik haar gewoon lekker laat staan .
Minimaal een dagdeel buiten de stal, buiten dus. Of dat nu inclusief of exclusief rijden en buitenzetten is. Symptoombestrijding heeft geen zin. Een uurtje buiten de stal, is echt te weinig. Paard is bewegingsdier. Of je nu gaat wandelen, op de paddock zet, gaat rijden of wat dan ook.
dit paard werd vurig omdat het 1 zijn energie niet kwijt kan en 2 om zichzelf warm te krijgen.
Een paard hoort meerdere uren/dag vrij te kunnen bewegen. Verder zijn paarden in de winter vaak bij het inrijden druk, omdat ze in het geval van dekens het fris hebben en zich willen warm lopen.
Dus wat kan je eraan doen: voerbeleid aanpassen (minder krachtvoer en meer ruwvoer) en meer beweging hetzij vrij (paddock/weide) of gecontroleerde (rijden, longeren, stapmolen)
Ja, dat was dus heel erg slecht op mijn oude manege. Daar gingen de manegepaarden eigenlijk nooit naar buiten. Dus ik hoop dat het bij mijn volgende manege beter is. Ik snap het natuurlijk dat een paard warm wil zijn, dat willen wij ook. Ze kregen bij ons op de manege alsmaar krachtvoer. Misschien dat het daar ook wel aan lag.
spiritxxx
Geplaatst: 01-09-10 22:23
Mijn paard had het ook elke winter, dan was hij heel heet, en kon elk moment ontploffen. Ookal stond hij de hele dag in de wei. Maar ik zou beginnen met hem gewoon de hele dag buiten te zetten, en evt. voor het rijden longeren en zo min mogelijk krachtvoer. Die van mij krijgt nu geen krachtvoer terwijl ik er wel op rij, ze hebben echt minimaal nodig
Ligt er natuurlijk ook aan wat voor brok ze krijgen, als manege paard is het natuurlijk belangrijk dat ze brokken krijgen waar ook energie in zit omdat ze iedere dag in de les mee moeten lopen. Misschien was dit paard er gevoeliger voor. Ik ken de manege waar de TS het over heeft en het is inderdaad slecht dat ze nooit naar buiten kwamen. Ze werden 'Ochtends geloof ik wel ooit in de binnenbak gezet per groep om toch even de benen te strekken.