450 gram deken hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

450 gram deken hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 14:31

Ik heb voor mijn ruin van 20 jaar een 250 grams deken liggen een fleece deken en nu een nieuwe van 450 gram.

Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan aanpakken, hij staat nu nog buiten zonder deken maar zal eind Oktober richting stalling gaan. Dan wil ik hem het liefst ook al in dekens hebben. Zodat hij ook niet die enorme wintervacht krijgt. ;)

Waarom geen wintervacht denken jullie vast nu? Nou hij heeft zo een enorme wintervacht dat als hij eenmaal die lange haren heeft en het erop regent hij zeiknat is. De haren houden de regen niet tegen, hierop volgt dat hij het koud heeft. Overigens heb ik hem dit jaar geschoren en houdt hij het wel met de regen.

Maar goed hoe kan ik dit nou het beste aanpakken? Neem niet aan dat ik direct die 450 gram erop kan gooien... ?

Dankjulliewel.

oxbowbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:34

Alleen een regendeken. Is dat geen oplossing?

Ik ben zelf niet voor dekens, maar in een bepaalde situatie kun je misschien niet anders.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:36

je moet rustig aan op bouwen eerst zomerdeken zonder vulling omdat die net op stal komt
en dan de 250
en daarna als het echt koud word richting kerst 450 erop zo doen wij het iig ;)
meestal hebben we alleen 450 als paard geschoren is.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:37

Je kan inderdaad niet meteen 450 gram op doen!
Is het geen optie om hem te scheren als hij naar binnen gaat? Dan kan je wel meteen 450 gram op doen!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 14:41

Eciara schreef:
Is het geen optie om hem te scheren als hij naar binnen gaat? Dan kan je wel meteen 450 gram op doen!

Dat is misschien wel een idee. Want ik ga niet extra nog s een zomerdeken zonder vulling aanschaffen... maarja dan ben ik bang dat ie een koudje vat. Dat wil ik natuurlijk niet hebben :') Óf ik moet al zijn nek niet scheren, dat kan natuurlijk ook :P

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:42

KBTP schreef:
Eciara schreef:

Dat is misschien wel een idee. Want ik ga niet extra nog s een zomerdeken zonder vulling aanschaffen... maarja dan ben ik bang dat ie een koudje vat. Dat wil ik natuurlijk niet hebben :') Óf ik moet al zijn nek niet scheren, dat kan natuurlijk ook :P

Je zou inderdaad haar nek gewoon kunnen laten zitten, maar hou er rekening mee dat je het ook weer moet afbouwen dus dat je evengoed andere dekens erbij moet hebben, 100 gram zoiezo en het liefst ook nog 200 gram.

Dussss

Re: 450 gram deken hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:44

En er komt ook bij dat net als de winter vorig jaar dat 450 gram gewoon niet genoeg is. Ik had bij die van mij vorig jaar wel 600 gram op.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 14:46

Eciara schreef:
KBTP schreef:

Je zou inderdaad haar nek gewoon kunnen laten zitten, maar hou er rekening mee dat je het ook weer moet afbouwen dus dat je evengoed andere dekens erbij moet hebben, 100 gram zoiezo en het liefst ook nog 200 gram.

Das nog ver weg, eerst maar eens afwachten wat het weer en het seizoen ons weer voor verassing brengt! :P

Trouwens je hebt HEM beledigd met je haar. :o hihihi

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:47

Hahaha sorry! Zeg altijd hem of haar zonder te kijken wat het is ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:51

Ik zou er nog een ongevoerde regendeken bijkopen :j Die krijgen ze hier het eerst op! Mijn merrie van 20 jaar krijgt eerst een ongevoerde regendeken op. Dan een fleece eronder. Dan een deken van 150gr eronder, dan eentje van 350gr, en in extreme gevallen nog een oud donsdeken daaronder!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:52

Eciara schreef:
En er komt ook bij dat net als de winter vorig jaar dat 450 gram gewoon niet genoeg is. Ik had bij die van mij vorig jaar wel 600 gram op.

Pfff dat is ook wel pittig. Mijn paard doet het standaard met een ongevoerde regendeken en op een gegeven moment komt daar dan een 200 of 300 grams op en meer eigenlijk niet. Vorig jaar uiteindelijk wel een onderdeken er op gehad maar een 600grams deken dat haal je in een normale winter toch echt niet hoor.
En direct een 450 gram op hem leggen ook al is ie geschoren, dan maak je een watje van hem want dan leg je er meer op dan strict genomen nodig is. 200 gram is meer dan genoeg normaliter in het najaar om te starten.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:55

Die van mij word geschoren in de winter, ik was ook niet van plan om 600 gram op te doen maar ik vond het vorig jaar toch goed koud en het was de eerste keer dat ze geschoren was. En ze was ook verkouden. Ik scheer haar nu pas in November ofzo dus dan gooi ik meteen een lekkere deken op. :D Je moet gewoon kijken naar het weer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:58

Ook direct al een 450 gram opleggen vind ik best heftig, 200 of 250 is in het najaar prima. Als je al met zulke zware dekens begint dan kom je de winter amper door omdat ze gewoon te weinig meer gewend zijn. Een paard voelt zich prima rond de 10 graden (gemiddeld najaar), om dus dan al een deken van 450gram te starten is alleen maar te veel voor de meeste paarden. Dan heb je bijna geen uitwijkmogelijkheden meer als het echt kouder wordt..

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:59

fargo schreef:
Ook direct al een 450 gram opleggen vind ik best heftig, 200 of 250 is in het najaar prima. Als je al met zulke zware dekens begint dan kom je de winter amper door omdat ze gewoon te weinig meer gewend zijn. Een paard voelt zich prima rond de 10 graden (gemiddeld najaar), om dus dan al een deken van 450gram te starten is alleen maar te veel voor de meeste paarden. Dan heb je bijna geen uitwijkmogelijkheden meer als het echt kouder wordt..

Ik heb ook niet gezegd dat ze hem nu al moet scheren en meteen een 450 gram op moet doen. Ik had het echt over November ofzo en dan is die 450 gram echt wel weer nodig.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:02

Eciara schreef:

Dat zei je hier toch wel?? Niet l*llig bedoeld hoor ;)

Dussss

fargo schreef:
Eciara schreef:

Dat zei je hier toch wel?? Niet l*llig bedoeld hoor ;)

Ik zei als hij naar binnen gaat. Nou die van mij gaan naar binnen in oktober november ;)

Dussss

En dat zegt zij trouwens ook eind Oktober ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:04

Ja maar in een gewoon najaar is het eind oktober nog geen koude winter hoor. Dan regent en waait het een beetje maar meer nog niet.. Maar goed, ik denk dat TS het wel begrijpt.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:06

Ja oke dat is waar maar volgens mij kan het in Oktober toch ook al lekker koud zijn! Maar ja ook ik begin niet met 450 gram hoor ;) Ik bouw het ook op! Maar omdat zij geen andere keus heeft is het een optie!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:08

Nou dan zijn we het eens toch :D ;) ?
Even off topic: wat heb je een leuk paard en een mooie katten in je profiel Eciara!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:08

450 gr op stal??? Die heb ik buiten niet eens om. Ik zou gewoon een lichte regendeken er nu op leggen. Evt straks scheren en een dikker dek erop. Oudjes krijgen gewoon minder haar en dat kan je niet alleen met dekens tegenhouden. En hun vacht houdt inderdaad de regen niet tegen dus een regendek is dan wel nodig om ze op gewicht te houden.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:09

fargo schreef:
Nou dan zijn we het eens toch :D ;) ?
Even off topic: wat heb je een leuk paard en een mooie katten in je profiel Eciara!

Hahaha dank je wel :D Ben ook erg trots op ze!
Keek ook al in jou profiel maar zag geen foto's :o

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 17:39

DendroFleur schreef:
450 gr op stal??? Die heb ik buiten niet eens om. Ik zou gewoon een lichte regendeken er nu op leggen. Evt straks scheren en een dikker dek erop. Oudjes krijgen gewoon minder haar en dat kan je niet alleen met dekens tegenhouden. En hun vacht houdt inderdaad de regen niet tegen dus een regendek is dan wel nodig om ze op gewicht te houden.

Je hebt waarschijnlijk niet goed gelezen, die van mij is precies het tegenover gestelde, hij krijgt teveel haar.... Vorig jaar heb ik hem alleen met een wintervacht laten lopen toen het zo koud was nog eens extra 300 gram erop gelegd. ;) Nadat het weer een stuk beter werd is ie geschoren en weer een deken op. Hij had zo'n extreem lange haren dat er 2 machines op zijn vast gelopen. :+ Terwijl ik hem wel gigagoed geborsteld had :P

Dát wil ik absoluut niet nog een keer herhalen dit jaar, dus wil wel een teddyvachtje zeg maar en dan een warme deken zodat er niet zo een lange dikke haren onder komen. Begrijp je?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:31

KBTP: misschien is het nog wel goed om in de gaten te houden of je paard misschien beginnend cushing heeft. Dat begint in principe ook met een lange dikke (wollige) vacht die soms een beetje goudachtig geel opschijnt. Na verloop van tijd (jaren) gaan de haren ook krullen en voelen ook anders van structuur.
(Ik heb zelf een paard van 28 dat nu zo'n 3,5 jaar behandeld wordt voor cushing, zie evt het cushing topic voor tips etc ;-) )

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:42

of wachten totdat hij bijna volledig geruid heeft en dan scheren zo oktober-november. Dan kan je direct een dikke deken opgooien 350 grams of meer

of je begint nu met bij regenweer en 's nachts een 100grams deken of een fleecegevoerde regendek
en wanneer het overdag ook onder 15°C blijft een 200-250grams dek en alleen bij overdag vries naar een 350grams ofzo.

ik denk dat 450 grams echt te warm is voor een ongeschoren paard (maar er zijn uitzonderingen natuurlijk).
Verder is vroeg afdekken geen garantie voor een dunne vacht ik was vorig jaar ook redelijk vroeg begonnen en toch was de wintervacht nog te dik geworden om zonder overmatig zweten, te kunnen doortrainen, dus ik heb toch nog moeten scheren...