Deken op nat paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Deken op nat paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 18:33

Hoi,

Nu heeft het geregent en savonds komt er toch een regendekentje op mijn paard... (heeft het héél snel koud.)
Kan een regendeken met fleece voering op een nat paard? Word hij dan niet ziek omdat de haren tegen de huid aan drukken?

groetjes bumper.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:37

Ik geef zelf altijd de voorkeur eerst het paard op te laten drogen voor een waterdichte deken op te doen, zeker als ze echt door en door nat zijn. Ze mogen dan wel ademen, maar anders duurt het zo lang voordat je paardje droog is onder de regendeken en dan wordt hij nog niet echt warm.

Odysseus

Re: Deken op nat paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:24

Ik zou het zelf niet doen. Zolang hij niet nat is op de huid droogt hij vanzelf zonder af te koelen.
Is hij wel nat op de huid, hou hem dan sowieso van de tocht af en doe eventueel een ademende fleecedeken o.i.d. op tot hij droog is op de huid.

Ik zou geen regendeken op doen als hij al nat is. Die ademt namelijk niet, en dan heb je kans dat hij de hele nacht nat blijft, tot op de huid omdat deze ook niet kan drogen. Daarnaast kan het ook gaan schuren als er nog een beetje zand oid tussen de haren zit!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:30

lastig in deze kwestie vind ik dat jouw deken een fleece laag heeft. normaal zou ik zeggen niet doen, eerst laten drogen. Weet je of er ruimte zit tussen de fleece laag en de buitenkant van de deken? een soort luchtkanaal dus. Dan zou ik het denk nog wel aandurven omdat de fleece de nattigheid dan transporteert naar die tussenlaag.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:34

Ik denk dat het fleece wel de nattigheid opneemt, maar vervolgens nat blijft omdat het niet kan ademen omdat het is afgesloten door een waterafstotende laag!

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:38

Hoe weet je dat je paard het snel koud heeft?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 22:13

hij bibbert en gaat dan druk liggen rond lopen om het weer warm te krijgen ;)

Er zit wel een tussenlaag, er is een laag fleece en dan de buitenkant maar daartussen is het niet vastgestikt o.i.d.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:24

Ik leg altijd gewoon de dekens erop als een paard nat is, laatst had ik ook de regendeken erop gelegd terwijl ze net uit de regen kwam, en even later was ze wel droog.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:27

Dat een paard trilt hoeft niet te betekenen dat hij/zij het koud heeft.. Trillen zorgt ervoor dat de spieren opwarmen en dat ze het warm krijgen.. Een trillend paard is dus niet erg (tenzij ze het de hele tijd doet)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:31

ik wrijf ze eerst droog met een handdoek.
dat gaat met een zomervachtje natuurlijk heel wat beter dan met een wintervacht :=
ik merk dat ze onder hun (fleece gevoerde) regendeken toch goed opdrogen :j

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:11

blowdiene schreef:
Dat een paard trilt hoeft niet te betekenen dat hij/zij het koud heeft.. Trillen zorgt ervoor dat de spieren opwarmen en dat ze het warm krijgen.. Een trillend paard is dus niet erg (tenzij ze het de hele tijd doet)

Als wij gaan trillen zijn we ons ook aan het opwarmen, omdat we het koud hebben! Dan doen je toch ook een extra jas aan?
En een paard kan je helpen opwarmen door een deken op te leggen, hoeft hij ook niet al die energie te steken in het opwarmen.

Goediegoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:40

ik zou hem op laten droogen en dan een drooge en water dichte deken op doen

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:53

De enige deken die ik ken waarbij dit zou kunnen is de fleecegevoerde Bucas. Deze ademt goed genoeg om het vocht dat in het fleece trekt goed af te kunnen voeren.
Bij andere dekens zou ik het niet doen en wachten tot je paard droog is. Morgen wordt het mooi weer, vanaf dan kan je er op tijd bij zijn met je regendeken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:12

Wanneer je een goed ademende deken hebt, kan het wel. Afgelopen voorjaar, toen mijn pony al zonder deken stond, stond hij tijdens een enorm regenachtige dag enorm te rillen toen hij zijn schuilstalletje uitkwam om te eten. Pony was toen dus al nat. Heb hem wel een ademende regendeken opgedaan en binnen 5 minuten stopte het rillen en stond ponylief rustig te eten. Op stal zetten kan ik niet, pony staat 24/7 buiten met een open schuilstal.
Kou laten lijden wilde ik ook niet. Dus toen maar een (breathable) deken op een nat paard.
Volgende morgen was de pony keurig droog onder de deken en de binnenkant van de deken ook.
En het was een gladgevoerde deken, dus zonder fleecevoering.

natwolters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:51

Als mijn paard nat is leg ik eerst een fleece (uitstapdeken) op haar en laat die dan een uurtje op daarna wissel ik met een staldeken.