Pony met dikke wintervacht uitstappen met deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cecil

Pony met dikke wintervacht uitstappen met deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 18:44

Hallo Bokkers, ik weet dat er meerdere gelijke topics bestaan alleen ben ik erg benieuwd naar julie ervaringen over de volgende situatie:

Ik rijd een fjordje, die dag en nacht buiten staat wel met bomen in het land maar verder geen schuilstal etc.
Nu rijd ik haar erg fanatiek en wil proberen dit ook in de herfst/winter periode door te zetten.
Nu spreekt het voor zich dat ze straks een erg dikke wintervacht heeft ontwikkeld, wat straks een rol gaat spelen tijdens het rijden.
Ik heb nu verschillende verhalen gelezen over verschillendende dekens: wollen, fleece zweektdekens, cooling down dekens etc.

Nu is mijn vraag wat voor deken kan ik het beste gebruiken voor tijdens het uitstappen. Ik zat er zelf namelijk al aan te denken om extra lang te uitstappen maar dat het misschien ook wel een goed idee was om tijdens het uitstappen gebruik te maken van een dekentje.

Ik hoop op reacties,

tamary

Re: Pony met dikke wintervacht uitstappen met deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:05

Als pony zoveel vacht heeft dat je lang moet uitstappen kan het heel goed dat zij onder het zadel niet droog te stappen is. Ik zou zeker overwegen om een mini streepje te scheren, zodat pony overtollige warmte kwijt kan en toch geen deken nodig heeft.
Uitstappen met deken heeft bij veel vacht weinig zin, met deken kan pony warmte niet kwijt en dus niet opdrogen.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 19:10

Scheren is helaas echt geen optie,

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:15

wrm niet?

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:50

Je kan tijdens het uitstappen een fleece uitrijdekentje opdoen, of hem aan de hand uitstappen met een zweetdeken. Of na het rijden even op stal zetten met een zweetdeken als dat kan.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:41

ik volg dit topic even want wil mijn tinker ook dekenloos laten
ben straks een buitenrijder en welregelmatig maar niet zeer intensief zwinters
maar als ze stomend op stal komt hoe moet ik dat aanpakken ja?
ze zeggen lekker laten rollen in zand(wij hebben binnenbak)
zodat dat overtollig vocht en zout opneemt.
en lang uitstappen denk ik

Carolinee23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:07

Kan je niet gewoon na het rijden, zweetdeken opdoen? en op stal zetten, of zelf nog rondje mee lopen??

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:12

ik zou lang uitstappen, maar ik heb ook op een paardje gereden met extreem veel wintervacht kwam ook deels doordat hij ouder werd maar ik was heel lang aan het stappen maar ik krijg hem niet helemaal droog gestapt ik zou hem lang droogstappen eneventueel na de tijd nog even een zweetdeken om doen in de wei of stal en als je in de wei doet zou ik even er bij blijven want je kunt een zweeet deken oook best even omlaaten in de wei en dat je hem na kwatier a 20 minuten weer eraf haald want je moet toch de spulletjes enzo nog opruimen toch? :D

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:25

Paarden hoeven na het rijden geen deken op te hebben. Ikzelf heb een tinkermerrie die s'winters een enorme vacht krijgt, en met rijden natuurlijk ook nat bezweet raakt. Het belangrijkste is heel goed uitstappen zodat ze op adem zijn, en het zweet moet koud aanvoelen. Ik doe dit al zo'n 6 jaar en mijn tinkertje is daar nog nooit ziek van geworden! Ze heeft zelfs (ook in de winter) 24/7 buiten gestaan (waar ze nu staat staat ze alleen s'avonds op stal). Het zit een beetje ingewikkeld in elkaar, maar misschien helpt dit stukje tekst van http://www.paardnatuurlijk.nl

Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme: Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar niets is minder waar!

Kort gezegd is het dus eigenlijk dat de huid het zweet naar buiten werkt de vacht in. Dat de vacht nat is wil niet zeggen dat de huid nat is. Ik doe in ieder geval nooit meer een zweetdeken op, en mn merrie leeft na zes jaar nog steeds zonder ook maar een koutje te hebben opgelopen :P