Waneer beginnen met deken en hoeveel grams?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

neutje

Waneer beginnen met deken en hoeveel grams?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 19:51

Hallo

Ik heb een vraag.
Ik wil graag gaan beginnen met dekens voor de winter
te wel de out door dekens,
ze blijven de hele winter zo lang mogelijk buiten staan s nacht komen ze wel na binnen.
Ik heb zelf een tinker, als ik misschien een beetje op tijd begin
komt hij ook niet zo dik in zijn vacht te zitten.
thanx alvast!!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:16

Je wilt toch niet nu al een deken opleggen? Het is nog erg warm.
Aanmaak van de vacht heeft te maken met licht geloof ik, ze zeggen dat je zo lang mogelijk het licht zou moeten aanlaten ;)
Het verschilt ook per paard, en of hij veel buiten staat of in een buitenstal staat etc. Ik begin redelijk vroeg, omdat mijn ruin snel vacht aanmaakt, maar toch moet ik hem elk jaar weer scheren.
Ik begin met een zomerdeken opleggen s nachts, en als het overdag rond of onder de 14 graden is krijg hij een ongevoerde regendeken op. En dat bouw ik licht op naar een 100 grams als het iets kouder wordt.
Je hebt tegenwoodig allerlei outdoordekens, van 100 - 200- 250- 300- 370-400 grams.
Als hij eenmaal geschoren is staat hij met vorst onder 500 grams met hals minimaal. En hij staat overdag altijd buiten.
Denk er wel om dat hij t niet te warm krijgt, het is tenslotte een tinker, en die hebben het niet zo snel koud ;)

neutje

Re: Waneer beginnen met deken en hoeveel grams?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 11:48

nee ik wil nu nog niet gaan beginnen haha veel te warm nog.
thanx voor de tip.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:42

Nu is het weer wel heel extreem, maar ik denk als het weer zo blijft dat ik in september wel een deken op ga doen.
tenzij het nog zo warm en benauwd blijft want regendekens zijn nou ook niet echt lekker.
alsof je een regenpak aan heb getrokken :+.
Maar ik begin eigenlijks altijd wel vroegtijdig zodat ze niet dik in het haar komen te zitten en ik begin niet aan het scheren.
maar dan hoef ik ook nooit aan het scheren te beginnen :P

neutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 21:02

Ja Ik weet dus echt niet hoe dat werkt met die dekens.
Mijn tinker staan nu nog dag en nacht buiten en begint nu toch al langzaam haren aan t maken.
Ik was aan t denken als het nog zo 15 gr overdag is 0 grams regen deken en erna 100 gram en erna 300??? of zo??
misschien iemand betere tips?

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:06

ik heb mijn pony ( maar die staat wel op stal) nu het onder de 10graden snachts is een 0gr deken op met fleecevoering (waterdichte ) sochtends tegen 10:00 haal ik de deken eraf en die gaat savonds tegen 20:00 weer op ..

tot het overdags onder de 14 graden zakt dan blijft deze deken dag en nacht om
word het kouder dan 5 graden krijgt ie meteen de bucas smartex all in one op ;)

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:08

Bij mij ligt het helemaal aan het weer. Wanneer het echt af gaat koelen enzo. Mijn pony heeft de laatste dagen wel een 0 grams zomerdekentje opgehad, omdat hij pal in de wind stond en het behoorlijk fris/nat/winderig was. Maar nu het weer beter weer wordt gaat die ook weer lekker af :) Zou dus gewoon het weer afwachten.. September zou zomaar nog een warm maand kunnen worden!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:12

neutje schreef:
Ja Ik weet dus echt niet hoe dat werkt met die dekens.
Mijn tinker staan nu nog dag en nacht buiten en begint nu toch al langzaam haren aan t maken.
Ik was aan t denken als het nog zo 15 gr overdag is 0 grams regen deken en erna 100 gram en erna 300??? of zo??
misschien iemand betere tips?

0 gram deken zodra het overdag onder de 15 graden blijft, Onder de 10 graden overdag 100 gram en daarna 300 gram is een goeie stelregel. Houd je paard gewoon in de gaten. De mijne had het afgelopen week al koud onder de 0grams en heeft dus al 2 dagen de 100 gram opgehad. Vandaag was deze echter veel te warm en loopt hij nu weer zonder buiten. Het kan nog erg warm worden. Ook kun je met nat weer eerder een dikkere deken nodig hebben dan wanneer het bijv. droog opvriest.

neutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 22:26

thanx voor de tips.
Ja t is alleen zo hij staan nu nog dag en nacht buiten maar ik heb ook wel eens een paar dg dat ik niet kan gaan ivm mijn werk.
Dus ik kan helaas niet deken op en af doen

Nog tip waar ik ze online beste zou kunnen bestellen? :D

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:28

Jeps bij Nika :D http://www.nikahorseproducts.nl/
Niet te duur, wel goed waterdicht en fijne pasvorm!

Ik ga ook niet iedere keer wisselen hoor, daarom had hij het vandaag ook warm ;) Ook vannacht zal hij het wel wat fris hebben zonder deken, maar hijw armt morgen in het zonnetje wel weer op. Het is gewoon zulk moeilijk weer op het moment.

neutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 22:35

jammer zonder hals hebben ze mijn maat niet meer ben op zoek na 185

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:39

Begin sept staat overal dat de nieuwe lading binnen komt. Ik zou er dus even een mail aan wagen als ik jou was ;) Kan zo zijn dat ze eind deze week binnen zijn :D
Ik heb net 2 dekens gekocht met halve hals, echt super en direct goeie regen test gehad! Allebei volledig waterdicht!

neutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 22:45

dank je wel ga ik zeker f doen:D

Stompie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:35

Ik begin meestal rond begin oktober met mijn dekens, tenzij het dan nog erg mooi weer is...

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 03:01

Een tinker is een koudbloed paard ofwel een somber paard.. Dat betekend dat het paard niet zoveel nodig heeft... Zelf zou ik zeggen geen deken, maar dat is ieders eigen beslissing.. Zelf zou ik zeggen beginnen met een 0grams regendeken en het weer bericht goed in de gaten houden vooral de nachten.. Ik weet niet of je tinker dag en nacht buiten staat maar gewoon rustig opbouwen en desnoods eens met je DA overleggen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 03:17

Ik begin altijd vrij laat, of de paarden moeten al vroeg vachtjes gaan kweken. Eni k begin met een gewoon regedek tot het kouder wordt. En vanaf dan afhankelijk per jaar. De een alleen een regendek, de ander een wollen deken + een 300grams -geschoren, de ander 150 grams en ga maar door.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 07:44

Ik vind het nu ook nog te warm voor iedere deken maar als je een paar dagen geleden het weer bekeek was het koud en nat en om die reden staan er nu toch al behoorlijk weerwat paarden onder een deken, er zijn er ook die het gewoon sneller koud hebben.

Ik heb een haf die s'nachts nu op eeen warmere buitenstal staat, dus voordat het kouder en natter word dan nu komt er geen op.
Ik wacht tot het ongeveer zo rondde 15 graden blijft en leg dan een ongevoerde regendeken op.
Daarna wacht ik tot het onder de10 graden is en leg dan een 200 grams deken op, afhankelijk van het weer en of hij aangeeft het kouder te krijgen komt er een 300 gram op bij vorst maar anders niet.
Ik heb ook winters gehad dat hij onder de 200 gram bleef.
Ik ga wel niet op en af, leg hem op en laat hem dan ook op.
Het schijnt slecht te zijn voor de weerstand om te vaker te wisselen of om ze steeds op en af te doen.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:04

Ik heb van iemand van een professionele trainingsstal/handelsstal geleerd, dat wanneer de vacht van het paard een beetje doffig lijkt en een betje rechtop staat, het paard het koud heeft. Ook zei hij altijd: 'Als je zelf ee jas aantrekt, moet je paard ook een jas aan!' Dit geld dan niet als ik mn dunne zomerjasje aantrek.. aangezien hij toch iets meer vacht al heeft!

bebino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:47

veel tips lees ik begin zelf zo laat mogelijk met deken