Paar vragen over dekens,(help!!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HeleneDas

Paar vragen over dekens,(help!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 16:34

het heeft enige spoed omdat ik ze nog moet bestellen en met het weer in ned. weet je het maar nooit ;)
Hallo,

Mijn shetlander is nu 4 geworden en krijgt echt een hele dikke vacht dat er voor zorgt dat als ik maar eventjes een buitenritje ( rustig ) maak dat hij tot op de huid zeiknat is.
Zweetdekens helpen dan niks meer.
Maar vorig jaar deed ik niet echt veel maar deze winter wil ik gewoon lekker door blijven rijden met de sulky.
Hij staat eigenlijk 24\7 op het land maar bij echt koud en nat weer gaat ie snachts op stal.
Nu wil ik eigenlijk gewoon een deken op doen.
Maar ik dacht;
Ik koop een regendeken met fleece voering die ik op kan doen als het nog niet zo erg koud is of in betere dagen.
En ik koop een winterdeken van 300 gram, die op kan als het koud is.
En zo kan de ene bijv. ook een dagje om als de ene nat is.
Is dit handig?
En als die dan snachts een keer op stal gaat, op een deel dus niet echt helemaal warm.
Moet ik dan geen deken, de winterdeken of de regendeken op doen?

Nog meer tips zijn altijd welkom

Bedankt!

kabwan

Re: Paar vragen over dekens,(help!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:52

Als je eenmaal aan de dekens begint dan zit je er aan vast. Maar als je een dunne en een dikke hebt, en de een is nat kun je niet zomaar de andere op doen. Mocht het koud zijn en de dikke is nat, dan kan die dunne niet op, omdat het dan te koud is.
Toch alvast beginnen met een kleine regen deken, zodat hij niet helemaal in de haren schiet in de herfst. En dan eventueel een iets dikkere dekentje er later onder doen.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 16:55

kabwan schreef:
Als je eenmaal aan de dekens begint dan zit je er aan vast. Maar als je een dunne en een dikke hebt, en de een is nat kun je niet zomaar de andere op doen. Mocht het koud zijn en de dikke is nat, dan kan die dunne niet op, omdat het dan te koud is.
Toch alvast beginnen met een kleine regen deken, zodat hij niet helemaal in de haren schiet in de herfst. En dan eventueel een iets dikkere dekentje er later onder doen.

Jaa daar heb je gelijk in.
Maar stel dat het me toch niet bevalt met de dekens en ik doe als de winter klaar is de dekens weer af krijgt die volgend jaar gewoon weer een wintervacht toch? ( ik snap dat je niet midden in de winter kan stoppen met dekens )

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:59

Ja die krijgt dan gewoon weer zijn wintervacht. Maja dan zit je er weer mee dat het die zo dik in de vacht zit. Ik had ook altijd dekens op maar was voor intensief dressuur nog te dik, en heb toen gewoon de stap naar scheren gemaakt. Je bent wel drukker met de dekens, maar o zo fijn als je fanatiek met je paardje/pony bezig bent.
Waarschijnlijk word het deze winter net zo streng als vorig jaar. Dus zal weer een dikke vacht op komen...

1jet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:21

ik scheer ze ook altijd dan kan je gewoon rijden en ja je moet meer met je dekens en dikkere dekens op doen maar het is wel heel fijn vind ik !

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 20:08

Heeft iemand nog tips ofzoo :o ?

Juu-lie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:50

Ik zou een regendeken kopen, en een deken van 100 a 150gram voor als het echt koud is.

kryptonite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:03

zijknat ? erg vervelend natuurlijk !
wij hadden dit met onze fries
die echt een hele dikke vacht had gekregen
en aangezien hij in de paardensport zit tsjah
is dit mischien een oplossing :
in het begin van de zomer scheren maar
als je erg veel op hem/haar rijd lijkt me het verstandig
dat je je bij de schoft waar het zadel omhoog loopt
een stukje oude vacht over te laten dus dit figuurtje : (_)
daarboven beginnen de manen dus !
dit lijkt me wel verstandig en natuurlijk s'winters een dek op
met voering eventueel ze buiten staat . wel doen want elke pony meot zijn energie
kwijt :D:D:D
x bokker