Mag vliegenkap 24u per dag op? Belemmert deze het zicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Mag vliegenkap 24u per dag op? Belemmert deze het zicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 19:14

Onze arabiertjes lopen momenteel op de zomerweide. Natuurlijk gaan we elke dag naar ze toe,
maar het is helaas niet mogelijk om zowel 's morgens vroeg langs te gaan, als 's avonds laat (om vliegenkap op en af te doen)..

Beiden dragen dus een vliegenkap (zonder gaat echt niet, het oog zit dan meteen bezaaid met tientalle vliegen). De ene heeft een zwart model met heel licht gaas, waar je vrij goed door ziet,
de andere een Buccas model, met de typisch blauwe kleur.

Aangezien de paardjes deze 24u per dag aan hebben, vroeg ik mij af of ze niet erg schrikachtig/kijkerig gaan worden als je deze dingen afdoet om bvb te gaan rijden (dit is maar een 2-tal keer per week)?
Want ergens vind ik toch dat ze het zicht belemmeren... gaat het paard dan niet schrikken van het plotse veranderde zicht?

Stel je gaat een wandeling maken en de zon schijnt fel, doet dit plotse licht dan geen pijn aan de ogen?
Vooral het Buccas model vind ik persoonlijk zichtbeperkend...

Is het misschien beter deze kappen af en toe een dag af te laten (maar das zo zielig met die afschuwelijke vliegen)?

Graag jullie mening...

xestherxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:32

Bij mijn verzorgpony in de wei staat een paard en die heeft 24u per dag een vliegenkap op, ook met rijden.
Zonder masker zit haar hele hoofd vol. Een vriendin had het vliegenmasker er een keer afgehaald en toen
begon ze heel raar te doen, maar dat kan ook zijn omdat er niet zo heel veel met haar gedaan wordt.

fienaaa

Re: Mag vliegenkap 24u per dag op? Belemmert deze het zicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:34

Het kan prima ! Het enige waar je op moet letten is dat de manen niet in elkaar gaan vilten'' als ze er onder zitten :)

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:35

Dat kan, alleen op de paardendrogist staat dat je je paard niet snachts met de kap op mag laten staan ivm slecht zicht. En over het zichtbellemeren overdag, kijk zelf door het gaas, en zie wat jou paard ziet als hij een vliegenmasker om heeft. Persoonlijk ben ik meer van een vliegenfrontriem, maar dat is helaas niet mogelijk als je geen halster om hebt.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:35

Ook hier een die enorm onder zit, echt zielig gewoon. Je ziet door de vliegen t paard niet meer zegmaar :+
Die heeft ook een vliegenkap om, alleen krijgt ze m elke dag af, dus hij word 2x op een dag om gedaan en dan
alsnog is hij altijd af als je aankomt.. en laatst onder t halster gedaan, en nu is ie kapot.. :Y)

Ze kunnen er gewoon door kijken, heb nog nooit verschil gezien in het gedrag.
Liever zo'n idiote kap om dan bedolven onder de vliegen. Sommige rijden er idd ook mee.

Farfalla, klopt, of als ze er schijt aan hebben :+ Hier houd je ze echt niet tegen met een vliegenfrontriempje helaas.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:40

Loiz schreef:
Farfalla, klopt, of als ze er schijt aan hebben :+ Hier houd je ze echt niet tegen met een vliegenfrontriempje helaas.

Nee, helaas hier ook niet allemaal. Bosrijk/Vennen gebied. Maar met vliegenkappen heb ik slechte ervaringen. Heb er al een aantal gehad, maar precies bij die randjes steeds wondjes. Maat groter was nutteloos, want die had ie zo af helaas... GElukkig wel een flinke voorpluk, en halster doe ik ook niet om in de wei, dus voor mij is een vliegenfrontriem ook geen optie.

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:42

De gazen vliegenkappen zijn niet zo onschuldig als het lijkt. Bij lang gebruik kunnen de ogen een soort van lui worden, wat ervoor zorgt dat ze, zonder kap en bij normaal zonlicht, afwijkend tot zelfs beginnende blindheid kunnen veroorzaken. Geadviseerd wordt dan ook de kappen alleen om te doen indien nodig, dus bij zonnig weer ( dan zijn er de meeste vliegen) en bij zwaar bewolkt weer en regen ze af te laten. Zo ook over de nacht.

En...tegenwoortdig zijn er ook vliegenfrontriemen verkrijgbaar die je kunt bevestigen zonder halster. Zit gewoon een keelriempje en kopstukje aan.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 20:51

Bedankt voor jullie reacties... zo een vliegenfrontgordijntje heb ik ook, maar helaas volstaat het niet. Er zitten gewoon té veel van die snertbeesten...
Ik heb beide kappen al zelf opgezet ;-), het zwarte model heeft een licht zonnebrileffect, dat vind ik persoonlijk goed lichtdoorlatend. Maar het buccas model vind ik toch belemmerend...

En het lijkt me inderdaad logisch dat de ogen "lui" worden als ze deze dingen steeds ophebben...
Weet echt niet wat ik best doe, er zitten zo veel vliegen dat ik er zeker van ben dat de paarden oogontstekingen gaan krijgen als ik niets doe, maar het is voor mij echt niet mogelijk de kappen elke morgen op, en 's avonds weer af te gaan doen...

Moeilijk... weet het echt niet...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 22:59

En nu regent het dat het giet... kan dit kwaad??

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:48

Op die van de paardendrogist (wit/blauw) staat dat hij s'avonds af moet, wij doen ze altijd !

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 13:16

Ik weet het, het zou natuurlijk veel beter zijn mocht je het ding 's avonds laat kunnen afdoen, om 's morgens weer aan te doen, maar owv praktische redenen is dit helaas niet mogelijk (werkomstandigheden). Op sommige dagen zou dit wel gaan maar niet altijd... dus wat kies je dan, zonder of met vliegenkap?

_beethoven_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:55

mijn pony heeft het altijd op behalve met rijden.
want als mijn pony 's nachts geen vliegenmasker op heeft heeft hij de volgende dag een ontstoken oog.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:57

Normaal gesproken staat mijn paard dag en nacht met vliegenmasker, anders krijgt ze snel last van haar ogen. Nu heeft ze alleen een wondje op de plek waar het masker zit (lijkt alsof ze tegen een plank heeft staan schuren waar nog een spijker in zat...) dus staat ze tijdelijk zonder, niks aan te doen. Ze gedraagt zich als het donker is hetzelfde als de andere paarden in de wei dus zal wel meevallen denk ik hoe slecht dat zicht is...

Saffir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:40

Moesten ze er nu echt zo'n slecht zicht door hebben denk ik niet dat ze zulke maskers zouden verkopen.
Mijn verzorgpaard heeft er ook eentje om, dag en nacht, en die heeft er echt geen last van als ik het er af doe. Ze doet zoals ze normaal doet :) Het kan geen kwaad

Boterbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 08:39

Ik weet niet of ze er slecht zicht door hebben, maar het kan best hoor.

Juu-lie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:48

Wij laten de kappen altijd op, alleen bij regen halen we ze
er altijd af. Omdat dit kan irriteren.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:02

Die blauwe bucas die je hebt daar moet je dus mee uitkijken met regen.
Bij ons op stal had het dus een keer geregend en dan gaat die stof dus tegen de ogen aanplakken waardoor ze helemaal niks meer zien en die rende in blinde paniek tegen de draad.
Je kan er beter één met gaas ofzo hebben bij de ogen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 22:25

Tooske schreef:
Die blauwe bucas die je hebt daar moet je dus mee uitkijken met regen.
Bij ons op stal had het dus een keer geregend en dan gaat die stof dus tegen de ogen aanplakken waardoor ze helemaal niks meer zien en die rende in blinde paniek tegen de draad.
Je kan er beter één met gaas ofzo hebben bij de ogen.

Ja dat heb ik ondertussen ondervonden... :( We waren dagje aan zee geweest,en het regende gans de tijd. Thuisgekomen dadelijk naar paard, ze had gerold en kap zat ook nog eens onder de modder!

Mevrouw zag geen steek, want ik riep en ze stond daar zo wat onhandig te doen van "waar ben je nu" en schrok toen ik haar aanraakte...
Ding er meteen afgehaald en 1tje met gaas besteld... ander paard draagt namelijk zo 1 en die reageerde wel normaal...

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:39

Mijn paarden hebben de kap ook dag en nacht op. Weet niet of het erg is, maar doen toch altijd normaal als ik ze toch eens een nachtje af kan doen of als ik ze er overdag afhaal. Helaas kan ik ze er ook niet afdoen bij regenweer, ik woon namelijk een uurtje rijden van mijn pony's maar beschik niet altijd over de auto. Ik heb er van weatherbeeta, weet iemand of dat goede zijn?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 09:23

Zo had ik er ook nog 1tje liggen, maar naar mijn persoonlijke mening zie je er even 'slecht' door als die buccas... vind die met het hele lichte gaas (waar je duidelijk de ogen van het paard ziet), persoonlijk het fijnst...

sabien70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:06

Die maskers kunnen ze de hele dag op hebben hoor!!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 20:54

Ik had ze er nu af gehaald, met dat regen/windweer, maar na 2 dagen ocharm al een ontstoken oog, inclusief vuurrode oogranden! Oog verzorgd en ding meteen terug op gezet, maar leuk vindt ze het niet...

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:22

1 paard bij ons op stal draagt hem 24uur.
Die van mij met vliegen alleen overdag.
Snachts vind ie het geloof ik niet zo fijn .. hij heeft hem nu al gesloopt xd

chanel005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:08

weet net hoe het met het zicht is, maar mijn pony heeft er geen op omdat hij nogal van rollen houdt en dus ook met zijn hoofd door de modder gaat en dan weinig er door kan zien

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 23:06

Ik durf het niet aan bij mijn paard, die rolt iedere dag en vind het heerlijk om met dr hoofd over de grond te schuren net als chanel. Gevolg; masker vol zand/modder waardoor het zicht dus wel flink wordt belemmert! Dat was de eerste en laatste x dat ik hem om had. Nu staat ze zonder, gaat ook prima.