Ik ben misschien een beetje vroeg, maar ik zit er toch al een beetje overna te denken. Afgelopen jaar heb ik mijn paard voor de 1e x geschoren en aangezien ik dat zo een succes vond, ga ik dat dit jaar weer doen. Maar afgelopen keer stond mijn paard in een binnenstal en had ik haar een deken opgedaan van ongeveer 300 gram. Dit jaar staat ze in een buitenstal en ja dan is het toch weer even anders met de dekens. Nou is mijn vraag: wat voor dekens doen jullie op je geschoren paard als deze in een buitenstal staat? Ik zat zelf te denken aan een 400 grams waterdichte deken met een hals erop.
eridinges
Geplaatst: 11-08-10 19:34
Mijn pony staat in een gewone stal met uitloop, wanneer ze geschoren wordt in september krijgt ze 200 gram op. In december bij temperaturen rond het vriespunt heeft ze 650 gram op.
Nogal vroeg je kunt toch niet van te voren zeggen hoeveel je opgaat doen
Ik heb 100-220-370-550 grams liggen en ik zie wel hoe de winter loopt en wat ik erop doe
wouterpaard
Geplaatst: 12-08-10 20:17
Ik kom niet boven de 300 gram uit terwijl hij geschoren en al in de wei staat. Het hangt mar net van je paard af.
ingvdh
Geplaatst: 12-08-10 20:26
mijn paard (KWPN) wordt helemaal kaal geschoren en staat tot hij geschoren wordt (okt/nov) onder een 150-200 grams deken.
Als hij geschoren wordt gaat er een 300 grams op. Ik heb geen halsdekens (sloopt hij) wel een met wug model, maar afgelopen winter gewoon zonder hals.
Hij staat in een buitenbox met een open voorkant (de onderkant is hout, bovenkant zijn tralies, zowel de voorkant van de box als tussen de boxen) dus in de box is het net zo koud als buiten de box. Hij heeft het nooit koud gehad, ook afgelopen winter niet. Overdag staat hij een aantal uur buiten in de paddock. Let wel, paarden hebben een ander gevoel voor temperatuur, ze hebben het veel minder snel koud dan mensen en die hele dikke dekencombinaties zijn niet nodig, dat is vaak meer het gevoel van het baasje ipv dat het paard het koud heeft.
Mijn paard staat ook in een buitenstal en overdag buiten (ongeacht het weer) en die heeft ook een heel dun vachtje blijft ongeveer gelijk aan de zomervacht. Ze staat in principe onder max 300 grams allen van de winter met die erge sneeuw en vorst heb ik er een 200 grams overheen gegooid. Maar zorda het minder hard vroor is die er gelijk weer afgegaan want mevrouw begon het warm te krijgen.
Ik denk dat je dus gewoon even moet kijken hoe je paard erop reageert en of ie het snel koud krijgt of niet.
Mijn paard heeft een 300 gr deken voor in de winter. Vorig jaar was ie geschoren toen heb ik er nog een 200 g onderdeken bijgedaan. Ik zou als ze buiten staan en geschoren zijn wel een halsdeken op doen, Of de hals niet scheren. (maar dat staat natuurlijk niet zo mooi)
Afgelopen winter stond de mijne onder 600 gram ongeveer, met een gevoerde hals (die was niet zo dik hoor). Hij loopt dag en nacht buiten en ik wil geen teddybeer. Het verschilt wel heel erg per paard wat ze nodig hebben.