Wanneer is de beste tijd om te scheren?
En voor veulens?
Bedankt
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
JustLaura schreef:Quir schreef:Veulens? Niet.
Rijpaard/sportpaard kan je scheren in de herfst op het moment het paard een wintervacht gaat krijgen.
Dankje.
Mag je een twenter ook niet scheren?
Ofwel?
Groetjes;
ZusJacobs schreef:Quir schreef:2,5 jarige echt niet scheren tenzij er een medische reden voor is.
Scheren heeft nu geen enkel (praktisch) nut.
Ja idd. of het paard moet zijn wintervacht nog hebben maar dan is er iets anders mis lijkt mij.. Voer, weerstand etc..
Ik zal verder mijn idee over die vriendin maar voor me houden...Quir schreef:Scheren doe je als dat medisch noodzakelijk is of omdat je op de keuring een hogere premie kan krijgen omdat de keurmeester dan niet door de vacht heen hoeft te kijken.
Veel mensen nemen echter geen 2 jarigen mee naar een keuring, die nemen liever de veulens mee naast mama of 3+ onder het zadel.
Medisch noodzakelijk is of DA advies wegens huidparasiet/schimmel of oververhitting door bij zware arbeid slecht warmte kwijt kunnen.
Ik vraag me trouwens af waarom je zou willen scheren. Gehannes met dekens waar je vervolgens aan vast zit is tijdrovend, kostbaar en veel paarden lopen beschadigingen op van de deken. Uitzondering daarop is een minimale racestreep (onderkant hals en midden borst), dan heb je geen deken nodig.