Dazen - hoeveelheid in vergelijking tot vorige jaren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Dazen - hoeveelheid in vergelijking tot vorige jaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 19:37

Mij valt het op dat in onze weide dit jaar relatief weinig dazen zijn...
De paarden zijn rustiger. En als ik zelf met korte broek door het land banjer, dan word ik ook maar weinig lastig gevallen.

Hoe anders was dat vorig jaar! Vorig jaar, en het jaar daarvoor ook, was het echt een plaag.

Een mooie gedachte is dat, nu iedereen zo actief met die Loer's is, de dazen langzamerhand uitgeroeid worden. Is dat ook zo? Of komt het door de lange winter die we hadden? Of? Of?

Wat is jullie ervaring?

ikke20

Re: Dazen - hoeveelheid in vergelijking tot vorige jaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:40

heb dit jaar juist meer dazen en ook veeel meer vliegen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:56

Vandaag voor het eerst geen dazen gezien. Vliegen zijn iets minder aan het worden, de mesthoop is nu grotendeels afgedekt en uitmesten deden we al. Ik hoop/verwacht dat als de mesthoop geheel afgedekt is de vliegen ook naar bijna 0 gaan.

Dazen schijnen trouwens territoriaal te zijn, dus als er een dazenval staat, kan het best dat je er minder tegen komt. Daarnaast hebben dazen water nodig voor de eieren en het is al 2 zomers heet en droog geweest.

savana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:59

Durf het bijna niet te zeggen (even afkloppen :+ ) maar ook hier lijkt minder dan de afgelopen jaren.
Kan gewoon rijden, als het warm is wel alleen 's avonds.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:07

Kan niet echt beoordelen of het er heel erg veel meer zijn, maar ik zie ze dit jaar wel echt veel meer. Niet normaal zeg :O Ik heb wel veel meer last van horzels dit jaar. MIjn paard wordt er gek van. Maar ja als je dan aan het rijden bent, en je paard gaat flink zweten, dan helpt de vliegenspray ook niet echt meer....

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 20:09

Hier -ondanks de loer- net zoveel dazen als vorig jaar... als het er niet meer zijn. :(

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:16

Hier valt het eigenlijk best wel mee, de vliegen daar in tegen zijn wel weer een echte plaag :(

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:19

Het barst hier ook van de dazen en ook van de vliegen. Maar dat is elk jaar zo om deze tijd. Vind het meer of minder dan anders.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:20

Hier ook veel meer dazen dan normaal :(

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:36

Nou, wij zetten er ook vraagtekens bij dit jaar :D !
Bij ons zitten er veel dazen (bossen + water); daar kan geen loer , deken oid tegenop :( . Maar ook wij hebben al een paar x deze periode de indruk gehad dat er op bepaalde dagen al minder dazen zitten :? Het lijkt dat er nu meer vliegen zitten (die net zo irri zijn }> ). Wij hebben het vermoeden dat het iig gerelateerd is aan de temperatuur ('s nacht onder 15 graden = minder overdag) en wij hebben onlangs bosbrand tegenover gehad dus er zullen er bij ons best zijn uitgeroeid }:0
En ja, de loeren draaien nu aantal jaren mee, heb gehoord dat een dazenei na 3 jaar uitkomt. Dus zou idd kunnen dat er door de loeren nu al minder zijn verwerkt :o? Het blijft gissen ;)

Lunalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:04

Hier veel dazen, alsook vliegen helaas.
Wat me wel opvalt en tevens ook verbaasd is dat de paarden zoveel meer last hebben van deze ondieren tov de pony"s, nochthans staan ze op dezelfde weide.
Gisteren sprak ik erover met iemand die ook zowel paarden als pony"s heeft en het fenomeen kwam haar bekend voor, maar ze had er ook geen verklaring voor.
Iemand die wel weet hoe dit komt ?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:25

Ik wil wel ruilen hoor TS!

Als ik in mn hotpants door het land loop en ik heb geen spul gesmeerd, dan heb ik als ik thuis komt bulten dat wil je niet weten :(

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:33

TS ik wil die dazen van ons wel jullie kant opsturen hoor! Bij ons is het nog nooit zo erg geweest :n Op een warme dag zoals we vorige weken hadden wil geen paard naar buiten en komen ze zelfs bij ons midden in het dorp in de achtertuin te voorschijn.
In het bos moet ik op een koele dag, mét windje, nog met uitrijdeken, hoofdkap en buikflap om en FLINK gasgeven zonder mijn mond open te doen, want er vliegen er gelijk duizenden om je heen.

Ik wil het eigenlijk nog een keer opnemen dit jaar, echt het is onvoorstelbaar als je er middenin staat. Net een horrorfilm, het ziet zwart voor je ogen en je hoort heeeeel erg hard gezoem, overal gaan ze zitten en ze gaan niet zomaar weg.

Afgelopen week is het niet heel erg heet geweest en was het op de wei en in de buitenbak weer te doen, maar het bos was nog steeds net zo erg.

Vliegen, steekvliegen, horzels, wespen, fruitvliegen, kevers, libelles en sprinkhanen hebben we ook veel meer dan vorig jaar, maar die vind ik allemaal minder ergelijk dan de dazne.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:34

Bij me ene paard stikt van de dazen.
Kan me paard niet buiten zetten zonder deken, of rijden zonder deken.
Veel erger als vorig jaar!

Terwijl bij me andere paarden heb nergens geen last van.
Vorig jaar zaten er een paar, nu helemaal niks.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:07

Wij zijn gistermorgen zelfs bijna 1,5 uur in het bos wezen rijden. Wel om 7.00u , zonder dekens, nekken of inspuitspul! Resultaat: 1 daas :?
Maar ja, temperatuur is nu wel stukkie kouder als boven de 30 graden. Dus vraag me wel af of ze bij ons "tijdelijk" zijn verdwenen :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:12

Hier is het ook erger dan normaal. We hebben hier nooit echt veel last van dazen gehad, maar nu stikt het ervan. Vliegen lijken er ook veel meer te zijn.
Ik had gedacht dat het wel minder zou zijn na die strenge winter...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:11

heb al weken geen daas meer gezien. Ze staan nu buiten zonder vliegendeken. Vliegen zijn echter verschrikkelijk dit jaar.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:12

De zomerexceem is bij mijn pony ook veel minder dan voorgaande jaren, en ze heeft ook minder dazensteken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:14

Hier zitten heel weinig dazen, ik heb er al maanden geen gezien.. maar wel veel meer vliegen dan andere jaren!

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:22

Heb hier gelukkig vrijwel nooit last van dazen! Is maar goed ook want ben er alergisch voor.
Wel zoals 8nnemiek zegt meer last van zwarte vliegen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:26

Hier ook opvallend weinig dazen. Vorig jaar nog extreem veel en ook superagressief, dit jaar enkele tientallen per paard en veel rustiger.

Maar vliegen! Dat is een ware plaag.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:38

ik woon in duitsland en ik heb ijn pony nu op stal zoveel dazen zitten er in de weides

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:39

trouwens niet zozeer zodat ze niet meer bijten maar meer omdat ze na een dag helemaal onderzat met bulten en daar veel jeuk van had.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:56

Hier ook minder dazen de laatste 2 week, maar vliegen en miggen daarintegen zijn ere giga veel. Die lijken er dit jaar wel veel meer te zijn als andere jaren!

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 00:33

Hmm ik heb ook het idee dat er dit jaar veel meer dazen en vliegen zitten dan andere jaren. Heb het ook al van meer mensen hier uit de omgeving gehoord.
Raar dat sommigen in andere gebieden dit juist weer anders ervaren. Vraag me af waar dat aan ligt...