Vliegendeken op gewoon voor de "fun"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Vliegendeken op gewoon voor de "fun"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 12:21

Ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven

Ik zit er over na te denken om mijn oude welsh onder een vliegendeken te proppen letwel een goede dus waarschijnlijk een rambo exceem deken.....

Maar is de vraag is het nou wel nodig.....hij wordt ontiegelijk boos op de vliegen hoeven krabben in het land is niet te doen hij slaat en trapt me om de vliegen weg te jagen...en omdat ie zo oud is vind ik dat ook zielig je weet tenslotte niet of ie ergens nog pijn aan benen heeft door slijtage.
Tevens staat hij met de tropenweer ook buiten bijna alle paarden gaan op stal maar omdat hij met maatje voldoende bomen hebben blijven ze buiten staan. Hij gaat altijd in de volle zon staan.
Hij heeft wel een makser op omdat zijn ogen vol wondjes zitten van de vliegen.

Ik vraag me af als je paard geen exceem heeft en er zijn wel vliegen maar volgens mij niet meer dan ergens anders is het dan niet een beetje aandacht trekkerij...ben ik nu niet beschermend bezig.....ik vind het gewoon een rotgezicht om hem zovaak naar zijn buik ziet te trappen. Er werkt geen spray alles geprobeerd maar hij blijft lekker :D
Hij heeft ong maar 1-2x per week een bijt van daas dus dat is ook niet zo veel.

Weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen

CM_

Re: Vliegendeken op gewoon voor de "fun"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:23

Ik heb een paard met licht eczeem.
Met de extreme warmte van afgelopen weken heb ik de deken afgedaan, ze was er zeiknat onder.

Wat naast een vliegendeken helpt tegen de vliegen, is een goede schuilstal.

Die van mij staan daar op het heetst van de dag altijd in tegen de dazen en tegen de warmte.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:24

Als ie er echt zo veel last van heeft dan denk ik dat je hem er wel een plezier mee doet :j
Maar ik zou idd wel opletten dat t niet te warm wordt eronder.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:25

Als jij het idee hebt dat je paard last heeft van de vliegen dan is het toch geen probleem om er een deken op te gooien?

Ik doe het zelf niet omdat ik ze liever zie meppen (niet door het dolle natuurlijk) dan zweten met een deken maar als ze echt geen rust vinden door de vliegen zie ik echt alleen maar voordelen bij het dragen van een deken.

Vliegendeken of exceemdeken ligt tegenwoordig heel erg dicht bij elkaar. Ik zou gaan voor een vliegendeken met buikflap als ik jou verhaal zo lees.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 12:41

IK had altijd het idee dat paarden het niet warm konden krijgen onder zo'n deken iig de ene van Rambo adverteert ermee.
Ik wil het niet hebben dat ie het warm gaat krijgen ( ik kom ook niet dagelijks op stal ong 5-6x per week)

Een schuilstal is niet mogelijk staat op een pensionstal.
Ik weet niet of ie exceem heeft meestal schuurt ie 2 soms 3x per jaar zijn staart kaal er zit nu weer een bos haar op maar ergens in sept gaat ie weer beginnen tot stoppels het bloed nooit ik denk gewoon dat dat komt van het ruien hetzelfde geld in maart-april kale staart er groeit snel haar op

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:33

Bij de Kruidvat kun je klitwortel kopen, das een grote roze fles, en daarvan kun je wat in de staart wrijven. Dat verzacht en helpt tegen de jeuk.
Maar misschien is een eczeemdeken toch geen slecht idee. Misschien helpt het wel heel goed tegen het schuren :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:41

Hier een goeie ervaring met de Rambo Protector!
Goede pasvorm, sloop-proef en niet heet. Heb er nog nooit een zwetend paard onder zien staan. Wel onder de Sweet Itch Hoody trouwens, die was best warm. En wordt in de regen ook moeilijker droog. Dus als je paard gee ZE heeft, zou ik voor de Protector gaan. Er zijn meer ervaringen hier op Bokt, anders ff zoeken op Protector.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:04

tita schreef:
IK had altijd het idee dat paarden het niet warm konden krijgen onder zo'n deken iig de ene van Rambo adverteert ermee.
Ik wil het niet hebben dat ie het warm gaat krijgen ( ik kom ook niet dagelijks op stal ong 5-6x per week)

is de Buzz off van bucas dan niks? heeft een mooie buikflap, en is toch van gaas gemaakt dus wordt ook niet zo warm als de sweet itch van horseware.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:19

Natalie, die buzz of gaat snel scheef hangen omdat die buikflap eigenlijk niet voldoende is om 'm recht te houden. Zou dan eerder naar die rambo protector kijken...

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:32

Onze paarden staan 24/7 buiten mét vliegendeken. Ze hebben beiden geen zomerexceem, maar ze staan tegen het bos en we hebben hier enorm veel last van dazen. Dus hoewel ze beiden dekenloos zouden kunnen schuilen tegen het ongedierte, krijgen ze wel een vliegendeken op. Ze hebben er wel genot van, want zo kunnen ze gewoon buiten staan zonder gek te worden.
De onze hebben deze dekens op:
http://www.ooteman.nl/product.asp?id=49 ... igh%20neck
Ze zouden het daarmee minder warm hebben, maar het is al een paar keer voorgekomen dat ze er bezweet onderuit kwamen.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:34

ineke_ schreef:
Natalie, die buzz of gaat snel scheef hangen omdat die buikflap eigenlijk niet voldoende is om 'm recht te houden. Zou dan eerder naar die rambo protector kijken...

ik gebruik hem 14 uur per dag en heb nergens last van, maar zal ook wel per paard verschillen. Ik heb alleen ervaring met de buzz off, rambo sweet itch en een eczeemdeken. Eczeemdeken ging schuiven, rsi is bij warme temperaturen naar mijn idee toch te warm. De buzz off ben ik erg tevreden over, bij mijn paard is iets om de buik een must.

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:39

CM_ schreef:
Ik heb een paard met licht eczeem.
Met de extreme warmte van afgelopen weken heb ik de deken afgedaan, ze was er zeiknat onder.

Wat naast een vliegendeken helpt tegen de vliegen, is een goede schuilstal.

Die van mij staan daar op het heetst van de dag altijd in tegen de dazen en tegen de warmte.

Precies ja..de onze staat bijna de hele dag in een grote loopstal en gaan pas s´avonds en vermoedelijk s´nachts naar buiten. Binnen hebben ze echt geen last van dazen en het is er nog lekker koel ook!

Beauragardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:50

tita schreef:

Een schuilstal is niet mogelijk staat op een pensionstal.
Ik weet niet of ie exceem heeft meestal schuurt ie 2 soms 3x per jaar zijn staart kaal er zit nu weer een bos haar op maar ergens in sept gaat ie weer beginnen tot stoppels het bloed nooit ik denk gewoon dat dat komt van het ruien hetzelfde geld in maart-april kale staart er groeit snel haar op

Zoals je het beschrijft denk ik dat hij zomerexceem heeft en dan is een vliegen/exceemdeken wel een goed idee want als het elf bloed is het echt erg welk deken je het beste gebruikt weet ik niet mijn paardje heeft daar geen last van.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 07:23

@Beauragardje het bloed namelijk nooit hij schuurt 2x per jaar zijn staart kaal ik denk dat het door de rui komt.

Maar goed allemaal bedankt voor jullie antwoorden ik had met 2 dingen geen rekening gehouden en daarom zie ik nu af van een vliegendeken

A dat ze er onder kunnen zweten
B dat die dingen nat kunnen worden

Ik ga namelijk niet dagelijks naar mijn paard toe en je zal net zien dat het geregend heeft en dan kan ik niet en dan heeft ie zo nat ding op ik wil ook niet afhankelijk zijn van mijn stalgenoten.

Michiel2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:28

Ik heb goede ervaringen met de Bucas Buzz-off. Wind gaat er gewoon doorheen en ik heb nog niet gemerkt dat ie er onder zweet, zelfs bij 30 graden geen zweet. Ik vond zelfs juist dat ie koeler was met de deken op dan zonder deken. En nat worden: een vliegendeken is zo fijnmazig dat het weer heel snel opdroogt. Ook hier merk ik geen verschil of ie met of zonder deken op de wei staat: deken droogt heel snel weer op. En m'n paard staat in de kudde. Andere paarden zitten regelmatig in z'n deken te bijten enzo, maar geen scheuren zoals bij goedkopere dekens. Echt supersterk materiaal.

En het belangrijkste: het werkt heel goed. En met bijpassend vliegenmasker is ook z'n hoofd goed beschermd. Zonder deken en vliegenmasker schuurde hij ontzettend (manen, staart en hoofd) en met deken geen beschadigde manen, staart en hoofd meer!

Ik heb zelf ook goedkopere dekens gehad, maar je merkt toch echt het kwaliteitsverschil met de Bucas.
Ik zou het dan ook nog eens overwegen als ik jou was.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:31

als het niet voor de exceem is, zou ik toch een lichter model deken kopen dan een rambo. die stof is toch echt al vrij stevig en als dat niet nodig is, denk ik dat je pony een luchtiger deken op prijs zal stellen... als het natuurlijk een dekensloper is (of zn weidegenoten ofzo), dan snap ik wel dat een stevige deken de enige mogelijkheid is.

xxtamaarxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:12

Je kan het altijd proberen meestal werkt elke deken wel of het nou een vliegendeken is exceem deken of gewoon een normale deken! :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:05

De mijne heeft ook geen eczeem. Maar bij ons zijn er zo giga veel dazen. Als ik hem geen vliegendeken op doe, dan zit hij onder de grote dazen bulten. Hij heeft nu nog een Amigo Bug Rug op. Maar omdat die binnen 2 maanden zo goed als gesloopt is, heb ik een nieuwe gekocht. De Rambo Protector. Ik hoop dat die wat langer heel blijft. :D

Kly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:59

als hij echt zoo boos word als je omschrijft. en niet wat mee te doen is miss doe je hem indd wel een plezier om hem 1tje op te doen

Kly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:59

of zet hem snachts buiten en overdag op stal.
zo lossen wij het op stage op

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:04

Mijn fjord wordt ook ST$%nt chagerijnig van vliegbeesten, normaal het braafste paard
op deze planeet, maar dan... Geen land mee te bezeilen.. Je moet dan heel erg uitkijken
aangezien zij in haar ogen naar vliegen loopt te trappen. (gelukkig onder haar buik en slaat
niet uit, maar dan nog...)
In de wei dan ook niet echt gezellig, dus die staat ingepakt.

Ondertussen mijn nieuwe paard die zich dat veel minder aantrekt, ook in gepakt..
Aangezien je laatst bij ons op stal echt letterlijk werd opgegeten...
Door hordes dazen.

(staan allebij 24/7 in de wei)

Sjol woont in een exeem deken (die passen tenmisnste fatsoenlijk op een fjord met brede voorborst)
Tobago woont in een gewone vliegendeken (afdankertje van Sjol, omdat voorsluiting niet goed dicht kon)
Beiden stuk rustiger met deken, zelfs de zwarte, van wie ik dacht dat hij het niet erg vond.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:11

Die van ons loopt ook met een simpele vliegendeken op buiten. (hele donkere pony) echt nog nooit gezien dat ze zweet onder de vliegendeken hoor.
Ik vind het niet meer dan normaal dat je je dieren beschermt tegen vliegen, daar waar ze het zelf niet kunnen.
Mensen maken toch ook een hor voor het raam of slapen onder een klamboe?
Vliegenmiddelen uit een flesje werken maar kort vind ik.

Bridget24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:39

Bij die van mij hetzelfde verhaal, toch veel slaan naar de beesten. Ongeduldig staan... Heb nu de rambo Sweet Itch eczeemdeken (omdat hij beten had in zijn staart van die hele kleine vliegjes, dus vandaar gekozen voor deze, omdat die mazen nog kleiner zijn) en hij staat nu gewoon rustig te grazen. Je ziet hem amper meer met zijn staart zwiepen. Gewoon een rustig paard geworden. En hij zweet er totaal niet onder. En dat deed hij onder de eczeemdeken van qhp wel. Misschien ook omdat die laatste donkerbruin was, en die van rambo zacht geel.