Nu nog scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JECKYLL

Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 20:22

Mijn paard van 19 zit op dit moment behoorlijk in zijn vacht, opeens sinds de laatste 2 weken. Ik dacht zelf dat dit kwam doordat ze bij mij op stal de lampen de hele dag uitdeden i.v.m. de hitte, ik heb begrepen dat paarden daar qua vacht op reageren. Maar las ergens anders op bokt dat meerdere paarden nu een dikke vacht hebben. Maar nu vroeg ik me af omdat het weer van de week zo warm gaat worden en hij iets aan zijn hart heeft of ik hem dan beter kan scheren, zodat ie het minder warm heeft. Maar doe ik daar goed aan?
Laatst bijgewerkt door JECKYLL op 18-07-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

jaba26

Re: Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:46

Ik zou nu denk ik niet meer scheren. Je zit al laat in het seizoen en als het paard nu de haren nog niet kwijt is, is dat eerder een teken van tekortkomingen in de gezondheid. Laat er eens iemand naar kijken of anders een DA. Een vitaminestoot wil vaak ook wel goeds doen!

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:03

dit lijkt me afhankelijk van of je hem in de winter weer wil gaan scheren?
ik heb van de week op het werk er ook nog een geschoren die er niet doorheen wil komen, en die wordt van de winter ook weer geschoren.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:25

Kan een teken zijn van de ziekte van Cushing. Heeft mijn paard ook. Ik heb hem vandaag ook nog geschoren. Ik scheer een deken model zodat zijn rug en achterhand nog beschermt zijn tegen de zon en regen want hij staat 24/7 op de wei.
Hier een foto van zijn model.
Afbeelding

kimmetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:16

Je zou hem best nog wel kunnen scheren hoor! Ik ken meerdere mensen die hun oudere paarden zowel 's winters al 's zomers scheren. Dieren voelen zich er goed bij!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:20

Idd een ouder paard zou je daar wel een plezier mee doen, tenminste als jij ziet of merkt dat hij zijn warme niet goed kwijt kan.
En je kunt ervoor kiezen heel of half.

Astrid1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:32

Ik heb een 20 jaar oude ruin die tot de vorige winter zowel in de winter als in de zomer geschoren werd. Sinds deze zomer wordt hij niet meer geschoren en heeft ook een zeer dikke vacht. Dierenarts heeft reeds vitaminepreparaat ingespoten, hij heeft ook lange tijd lijnzaadolie bijgekregen en een kuur sedochol voor de lever. NIKS helpt. Hij verliest wel steeds haren maar de vacht blijft te dik voor de tijd van het jaar. Ik heb besloten hem niet te scheren en te hoop dat hij na verloop van tijd terug een normale verharing gaat krijgen.

Astrid1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:34

aanvulling; hij lijkt echt geen last te hebben van zijn dikke vacht, staat soms in volle zon en zweet niet of zo, hij heeft er evenveel of weinig last van als mijn andere paarden

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 20:50

Ik heb besloten hem toch te scheren, het is ook al gebeurd.. ik denk zelf niet dat het cushing is omdat hij gewoon nog erg fris en oplettend, goede eetlust en goed gespierd is. Krijg van iedereen complimentjes dat ze hem niet zo oud schatten. Ik denk dat zijn leeftijd en het altijd in de winter (afgelopen winter niet) scheren ermee te maken heeft gehad.