vliegendekens schuiven naar achteren, zitten strak om borst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

vliegendekens schuiven naar achteren, zitten strak om borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 12:42

Ik heb een Pagony vliegendeken met hals voor mijn merrie van ca. 1.55m.
Mijn schoonzus heeft een Sectolin vliegendeken met hals voor haar ruin van ca. 1.63m.
Twee verschillende dekens, maar van een vergelijkbaar soort stof.

Allebei de paarden hebben last ervan dat de dekens naar achteren schuiven met de haren mee en dan niet meer terug naar voren kunnen, omdat dat tegen de haren ingaat.
Beide dekens zitten dus na 5 minuten op wei wandelen strak om de borst.
Mijn merrie heeft daardoor dus al schuurplekken op de borst aan 1 kant.
We doen niks anders als aan de dekens sjorren, elke keer dat we in de wei staan. Ik heb van ellende de deken maar afgegooid en Veerust over de paarden gespoten.

Zijn er dekens die een gladdere onderkant hebben, waardoor de dekens ook weer terug schuiven? Of in ieder geval niet naar achteren worden getrokken?
Er zitten zo leuk loopsplitten in de Sectolin deken, maar die staan ook helemaal strak als er even mee gelopen is.

sumic

Re: vliegendekens schuiven naar achteren, zitten strak om borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:46

Ik heb van hetzelfde last (sectolin) en lees graag even mee. Nu is bij mij de hals ook aan de lange kant en die proberen we ook wat in te nemen. Misschien dat dan ook de rest van de deken beter blijft liggen.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:52

ik heb het ook bij de sectolin deken, en bij mij is ook de hals te lang. maar ik trek de deken extreem ver naar voren dat scheelt wel wat.

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:12

Ik denk dat je het niet helemaal kan tegenhouden dat de deken naar achter gaat schuiven. Ikzelf heb een amigo en een bucas (allebei met vaste hals) die allebei wel wat naar achter schuiven en een stalgenoot heeft een Rambo, deze deken heeft die gladde stof aan de voorkant, maar die schuift toch ook wat naar achter.
Als ik de deken bij mijn paard opdoe, trek ik em ook extreem naar voren, maar toch schuift de deken altijd wat naar achter.

Mijn paard heeft de deken 24/7 op dus ik vind het wel een vervelend idee dat de deken dan zo strak zit bij zijn borst, vooral als hij natuurlijk naar beneden staat om gras te eten, maar zonder, heb ik vandaag gemerkt, heeft ie heel veel last van de vliegen. Dus hij moet het maar voor lief nemen (en ik ook haha)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 09:02

sumic schreef:
Ik heb van hetzelfde last (sectolin) en lees graag even mee. Nu is bij mij de hals ook aan de lange kant en die proberen we ook wat in te nemen. Misschien dat dan ook de rest van de deken beter blijft liggen.

Nee hoor, helpt niet. Paard van schoonzus heeft lange hals. Deken past precies, maar nog trekt de hele handel naar achteren.

Wat ik ook een nadeel vind van de Sectolin deken, is al die klitteband (dacht eerst dat dat fijn zou zijn, maar niet dus).
De hele deken wordt stuk gemaakt rondom de klitteband. Binnen 1 week allemaal halen en zelfs kleine gaatjes in de deken. De hals heeft een stuk of 7 banden van klitteband om de hals goed dicht te maken (leek me in beginsel dus erg fijn), maar het hele halsstuk gaat er kapot van.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:45

Ik ken het verhaal ook. Verschrikkelijk irritant en denk ook niet dat het voor paarden prettig is. Ik heb pas een nieuwe en hoop heel erg dat hij niet gaat schuiven. Zal het vanmiddag weten.
Vnd het ook erg irritant om elke keer weer die deken naar voren te trekken en na 5 passen is het weer het zelfde.
De deken die ik had voor mijn vorige pony die schoof helemaal niet die bleef gewoon liggen hoe ik hem aangedaan had dus het moet gewoon kunnen.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:15

Hier heb ik dus ook erg veel last van bij mijn paard.
Heb al meerdere vliegendekens geprobeerd, maar ze schuiven allemaal naar achter en veroorzaken allemaal flinke schuurplekken bij haar. Het is echter gewoon niet te doen om haar zonder deken te laten rondwandelen, dan wordt ze echt levend opgegeten. Dus ik hoop écht dat hier iemand met de gouden tip komt aanzetten!