Wat kun je doen met je paard tegen de hitte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manegelover

Wat kun je doen met je paard tegen de hitte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 12:05

Weet niet of het goed staat

Hey als je paard het warm heeft wat kun je
dan voor hem doen?

Afspuiten weet ik al maar zyn er nog mee dingen die je kunt doen?

Gr. Thys

lido_4_ever

Re: Wat kun je doen met je paard tegen de hitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:07

niet rijden met dit weer
als ze in het land staan zorgen dat er een plek is zonder zon

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:07

rijden pas als het minder warm is of in het donker

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:08

ik gooi er ook zo nu en dan een emmer water overheen (over de pony heen).
vind ze niet erg, maar ja het droogt wel weer snel.
verder idd schaduw en bak vol water en niet werken.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 11-07-10 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:09

PP >> SV

ZusJacobs

Lekker laten staan, veel schaduw en water aanbieden. Normaal drinken onze paarden per dag 1 speciekuip, nu wel drie of vier :+

Sientje

Ik heb vlechten in de lange dikke manen gemaakt, zowel bij shetten, een Fries als IJslanders. Ook heb ik ze laten douchen onder de baksproeier. Verder staat er bij ons op het land gelukkig een koel windje, maar de merries met veulens hebben we overdag binnengehaald. Rijden doen we niet met dit weer.

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:11

en met afspuiten moet je ook uit kijken
niet in de volle zon laten opdrogen
dan kunnen ze ook over verhit raken

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:17

het beste kun je ze zelfs overdag op stal zetten met dit weer ( mits goed geisoleerd.

verder afspuiten heeft geen zin je verweiderd alleen maar het natuurlijke huidvet.. en als ze weer opdrogen hebben ze het dubbel zo warm.
( ga maar na als je zelf even onder een koude douche gaat en in de brandende hitte er onder vandaan komt ) het zweet loopt dan waar het niet gaan kan.

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:35

Als er bij jullie een meertje in de buurt is waar je in mag zwemmen met de paarden is dat ook heel leuk! :))
En verder wat iedereen zegt lekker in de schaduw afspoelen etc.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:35

Terwijl de manege's hier wel gewoon midden op de dag gewoon 'lekker' gaan rijden...

LizzieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:25

misschien een strandrit maken ofzo :D
jammer genoeg kan dat bij ons niet:(
want er is geen strand:(

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:27

als het erg extreem is zet ik haar op stal. in de schuur is het heel koel. verder in het land met schaduw. en in het bos de vijver in vind ze ook erg lekker nu. verder idd afspuiten.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:28

Sientje schreef:
Rijden doen we niet met dit weer.

Het is eigenlijk te gek voor woorden: eerst hadden we zowat 4 maanden permafrost en kon er niet gereden worden, nu weer die hitte... }:0

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:28

Ik zet die van mij in de avond onder de douche en verder ga ik 's ochtends vroeg naar stal om even lekker uitgebreid te poetsen en dan gaat mijn paard lekker het land in de hele dag. Verder doe ik er momenteel niks mee...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 16:32

Ik heb mijn pony bijna de hele week al min of meer stilstaan omdat ik 's avonds te moe was na het werken om te gaan rijden.
Gistermiddag om een uur of 3 samen met een vriendin het bos in geweest met de pony. Vriendin kwam nl speciaal om in het bos te rijden en kon alleen dit weekend, was al meer dan een maand terug afgesproken.
Ik op de fiets mee, met water etc. Pony heeft onwijs gezweten, maar bleef super fit en gewoon aantrekken in galop en was af en toe boos als hij (voor zijn eigen bestwil) ingehouden werd om eens een eind te stappen.
Hebben 2 uur gereden en pony kwam superfit thuis, zonder uitdrogingsverschijnselen (turgor was echt super) of enorm hoge temperatuur (heb gemeten meteen bij terugkomst, was de temp 38,4).
Heb overigens zijn dikke manen wel gevlochten tot lange vlechten om warmte afvoer te creëren.

Verbaasde mij enigszins maar pony was echt superfit. En het is een haflinger, dus in principe niet echt een type pony die goed gedijt bij dit soort weer.

Ook 's avonds toen ik terugkwam om te voeren had ik nog een superfitte pony en vanmorgen maakte hij ook alweer een drafje door de wei, waaruit niets anders dan een gezonde pony bleek.

Ik ben daar echt superblij mee, had dat niet verwacht van te voren. Maar ponylief kan dus blijkbaar meer aan dan ik dacht.

Millanka schreef:
Terwijl de manege's hier wel gewoon midden op de dag gewoon 'lekker' gaan rijden...

Over het algemeen passen maneges het werk voor de paarden ook wel aan, meer stap tussendoor, minder zware oefeningen, koelen, etc.

Ik kom voor mijn werk af en toe op professionele stallen (De Nieuwe Heuvel in Lunteren, Holstud in Harskamp) en daar wordt ook gewoon gewerkt met de paarden. Uiteraard een iets aangepast programma kwa duur en intensiteit, maar getraind wordt er wel degelijk. En kan ook prima, als je maar een beetje op de dieren let.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 17:07

Millanka schreef:

Bij ons passen ze de lessen dan wel iets aan. Meer stap, niet zulke moeilijke oefeningen, (benen) afspuiten na het rijden en tussen de lessen door even wat (lauw) water neerzetten zodat ze even kunnen drinken.
De ruiters zelf vlechten dikke manen nog wel eens in, scheelt ook weer wat. Sommige paarden hebben zo'n vreselijk dikke bos manen.